• Syss Inha

Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare

...anser jag.

Tycker det är rätt fantastiskt att berättelser kan ta sådana otroliga propotioner och läsas av så många som Bibeln gör.

Undra om det någonsin kommer ske igen, eller kanske målgruppen redan är mättad av de olika versionerna som finns?

Märkligt att utvecklingen och kunskapen har kommit så långt gällande så mycket annat men i Bibelns värld står allt stilla men trots det så dör den inte ut.

Vilket koncept, varje egenföretagares dröm, kom på en idé som fungerar som en evighetsmaskin, luta dig tillbaka och njuuuut...

Jag vill också skriva en Bibel.

• Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare
  • Queen70

Jag tänkte nog mest på mer fundamentalistiska rörelser som typ livets ord Jehovas vittnen och andra frireligiösa grupper. Tror inte det ligger i deras intresse (generellt) att informera om bibelns verkliga historia faktiskt.

Och de som är mest aktiva inom kyrkor inbillar jag mig är inom just frikyrkorna...svenska kyrkan lockar väl inte så förfärligt mycket nya människor nuförtiden? Det är mina egna spekuationer och inget jag har några siffror på :)

Taggtroden skrev 2008-10-24 02:11:20 följande:
    Det stämmer nog inte riktigt det du säger, på alla ställen. Själv jobbar jag för SvKy och i alla de församlingar jag haft insikt i (vilket är väldigt många) och på de utbildningar för konfirmandledare som jag gått så har vi lärt ut precis det där till konfirmanderna och i Bibel- studiecirklar och på andra Bibelstudium. Självklart så är det inte så i alla kyrkor, men på de flesta ställen i SvKy kan jag säga att det är så. Annars har jag sett precis bara de ställen som tillämpar detta. Och eftersom SvKy är för kvinnlina präster och homosexuella vigslar så funkar det jättebra att skylla det som står i Bibeln på att böckerna faktiskt är reviderade och utvalda för att passa kyrkans ändamål under 300 - talet. :) För så kan man också se det :)
  • Taggtroden
    Queen70 skrev 2008-10-24 02:16:36 följande:
    Jag tänkte nog mest på mer fundamentalistiska rörelser som typ livets ord Jehovas vittnen och andra frireligiösa grupper. Tror inte det ligger i deras intresse (generellt) att informera om bibelns verkliga historia faktiskt.Och de som är mest aktiva inom kyrkor inbillar jag mig är inom just frikyrkorna...svenska kyrkan lockar väl inte så förfärligt mycket nya människor nuförtiden? Det är mina egna spekuationer och inget jag har några siffror på :)
    Jo, då kan jag nog hålla med dig.
    Dock tror jag att de flesta väldigt aktiva människorna idag i frireligiösa rörelser VET hur det ligger till, har svårt att tänka mig man kan vara så intresserad och aktiv och ha missat en så viktig del, men att de helt enkelt blundar för det.
    Och det är väldigt tråkigt.
    Allt blir ju så mycket intressantare om man vet hur det ligger till och får spekulera i vad Gud egentligen menade och vad som kan vara sant och inte
  • Queen70

Du tror mer på människors förmåga att tänka själva än vad en cynisk gammal hagga som jag gör helt enkelt :)

Taggtroden skrev 2008-10-24 02:22:48 följande:
    Jo, då kan jag nog hålla med dig. Dock tror jag att de flesta väldigt aktiva människorna idag i frireligiösa rörelser VET hur det ligger till, har svårt att tänka mig man kan vara så intresserad och aktiv och ha missat en så viktig del, men att de helt enkelt blundar för det. Och det är väldigt tråkigt. Allt blir ju så mycket intressantare om man vet hur det ligger till och får spekulera i vad Gud egentligen menade och vad som kan vara sant och inte
  • romani princess
    Queen70 skrev 2008-10-24 02:04:59 följande:
    Det är säkert lättare att köpa att fler böcker tillkommit, att man hittat guds ord som tidigare varit bortglömda liksom. Men att man däremot TAGIT BORT en massa borde vara svårare att försvara. Några människor av kött och blod har alltså suttit och censurerat vår herre och bestämt att detta är inte relevant längre. Då blir det ju genast mycket svårare att säga att man är emot kvinnliga präster, homosexuella äktenskap osv enbart på den grunden att: DET STÅR JU I BIBELN FÖR BÖVELEN.
    Det är ju verkligen inte så att vem som helst suttit och lagt till och tagit bort ur Bibeln. De som satt ihop Bibeln var vägledda av Den Helige Ande och därmed så är det ju Gud som har bestämt hur Bibeln ska se ut.
    Dani - te iubesc
  • Taggtroden
    Queen70 skrev 2008-10-24 02:24:59 följande:
    Du tror mer på människors förmåga att tänka själva än vad en cynisk gammal hagga som jag gör helt enkelt :)
    Haha, ja så kan man också se det
    Men jag tror på att människor är intelligenta, men jag måste erkänna att jag rätt ofta får bekräftat för mig att så inte är fallet för många också ;)
  • Cailleach Beine Bric
    iubirea adevãratã skrev 2008-10-24 02:36:29 följande:
    Det är ju verkligen inte så att vem som helst suttit och lagt till och tagit bort ur Bibeln. De som satt ihop Bibeln var vägledda av Den Helige Ande och därmed så är det ju Gud som har bestämt hur Bibeln ska se ut.
    Det är en tolkningsmöjlighet. Man kan även välja att se till hur de politiska omvälvningarna och maktspelet i Europa såg ut för tiden, samt hur det påverkade anammandet och förkastandet av vad som ansågs vara gudomligt och inte.
    Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne
  • Queen70

det är ju min teori snarare

Tänk om personen som sa att gud talade genom honom LJÖG?? Människor tenderar ju att göra det ibland :)

Cailleach Beine Bric skrev 2008-10-24 09:41:47 följande:

Det är en tolkningsmöjlighet. Man kan även välja att se till hur de politiska omvälvningarna och maktspelet i Europa såg ut för tiden, samt hur det påverkade anammandet och förkastandet av vad som ansågs vara gudomligt och inte.
  • Free Spirit
    Queen70 skrev 2008-10-24 15:36:01 följande:
    det är ju min teori snarareTänk om personen som sa att gud talade genom honom LJÖG?? Människor tenderar ju att göra det ibland :)Cailleach Beine Bric skrev 2008-10-24 09:41:47 följande:
    Men da var det heller inte Den hellige Ande som hadde vägleddad han heller då

DHA lyger INTE!!
  • Cailleach Beine Bric
    Free Spirit skrev 2008-10-24 21:26:26 följande:
    Men da var det heller inte Den hellige Ande som hadde vägleddad han heller då DHA lyger INTE!!
    Det är en subjektiv tolkning som av andra kan tolkas som ologisk FS .
    Om det är förnuftet som formar människan, så är det känslan som leder henne
Svar på tråden Bibeln är en saga skriven av många (fiktiva?) författare