• I have a kid

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

hadde tänkt gå på loppis i arcushallen på lördag å om
    jag ska det så måste jag
    ta med freja 4 månader okorrigerat, 1 månad 3 veckor korrigerat

kommer vara ca 3000 mämmsikor hon kommer ligga i en en vagn med separat ligg del,

alltså ingen vagn där man har sittdel med lift . sen kommer hon vara övertäckt med filt
    kan vi vara där några timmar eller är det farlgit för henne?? vi brukar offta åka lokal buss med henne då vi inte har körkort !

• Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??
  • morlin01

Jo visserligen, men när alex var 4 månader var vå läkare orolig över att vi ens skulle gå in genom huvudentren på sunderbyn och sa åt oss att inte åka hiss eller vistas i stora folkmassor, och då var ändå alexandra vaccinerad mor RS, så jag hoppar över. Åker jag så fixar jag isåfall barnvakt

• Full av förhoppning

Jodå... det finns RS redan nu.... Har en bekant vars lilla prematura son född i vecka 24 fick RS häromveckan!!!!! I Malmö

Elias är här
  • Camilla D
    S vali s skrev 2008-10-22 23:58:49 följande:
    När vi åkte hem från noenatalen uppmande vår barnläkare oss att leva så normalt som möjligt och att låta det sunda förnuftet styra, vi skulle absolut inte linda in henne i bomull och leva i en "bubbla" - klokt råd
    När jag har gått på hemgånginformation från BB, så har de alltid varit extra noga med att kommentera att man skall undvika stora folksamlingar (typ Ullared) när man har spädbarn.

VARFÖR utsätt en oskyldigt litet barn för en mycket svår sjukdom?! Barnet har ju knappast något utbyte av loppisar eller annat, utan det är ju enbart för en själv.
    Då är det tusen gånger bättre att skaffa barnvakt och åka själv en stund, än att dra med bebisen.
    Jag skulle aldigt göra det.
    Man skall dessutom vara extra försiktig mellan oktober-mars för RS-virus, det kan bli riktigt otäckt!

Att täcka över en vagn är ingen bra lösning. Dels som många skriver om temeraturen. Men om någon förkyld går förbi och hostar, så finns det ändå i luften (som även bebisen andas in) en vuxen kan ha en enkel förkylning, men på ett spädbarn kan det bli RS.

Visst kan man inte sluta leva helt, men en del risker är helt onödiga! Man måste tänka på barnet i första hand.
  • S vali s
    Camilla D skrev 2008-10-23 19:44:07 följande:
    När jag har gått på hemgånginformation från BB, så har de alltid varit extra noga med att kommentera att man skall undvika stora folksamlingar (typ Ullared) när man har spädbarn.VARFÖR utsätt en oskyldigt litet barn för en mycket svår sjukdom?! Barnet har ju knappast något utbyte av loppisar eller annat, utan det är ju enbart för en själv. Då är det tusen gånger bättre att skaffa barnvakt och åka själv en stund, än att dra med bebisen.Jag skulle aldigt göra det. Man skall dessutom vara extra försiktig mellan oktober-mars för RS-virus, det kan bli riktigt otäckt!Att täcka över en vagn är ingen bra lösning. Dels som många skriver om temeraturen. Men om någon förkyld går förbi och hostar, så finns det ändå i luften (som även bebisen andas in) en vuxen kan ha en enkel förkylning, men på ett spädbarn kan det bli RS.Visst kan man inte sluta leva helt, men en del risker är helt onödiga! Man måste tänka på barnet i första hand.
    Du fick dina råd, vi fick våra råd när vi blev utskrivna från neonatalen i slutet av oktober ( precis när RS säsongen dragit igång ). Råd som vi levde efter och givetvis satte vi vårt barn i första hand vår dotter klarade sitt första år alldeles galant och var som sagt inte förkyld mer än lite snorig i två dagar.
    Att jämföra med våra kompisar som fick ett fullgånget barn samtidigt som vår dotter föddes prematur och i princip valde att isolera sig från omvärlden, deras son var i princip förkyld/sjuk under hela sitt första år

Jag har definitivt inte förespråkat att täcka över ngn vagn utan bara talat om vilka råd vi fick och som sagt med facit i handen så är jag glad över att vi gick på magkänsla och inte boade in oss i en bubbla hemma.

Dessutom fick vi rådet att vistas ute i friska luften så mycke som möjligt, vilket vi ochså gjorde - förutom att vi var ute och promenerade minst 2-3 timmar om dagen eftersom vi har hund så sov vår dotter ute varje dag under hela sitt första år.
    Den late får brått när det blir kväll
  • Mamma080413

Gör de som du känner dig tygg med. De våran läkare sa till oss när vi åkte hem va att vi skulle passa oss för stora folkmassor fram till killarna skulle födds...alltså 40veckor. eftersom dom är lite känsliga när dom föds så tidigt...men sen kan en 1 åring också bli sjuk av mycket folk.... gör som nu känner blir bäst för er.

• S vali s
    Ung tvillingmamma skrev 2008-10-23 19:58:34 följande:
    Gör de som du känner dig tygg med. De våran läkare sa till oss när vi åkte hem va att vi skulle passa oss för stora folkmassor fram till killarna skulle födds...alltså 40veckor. eftersom dom är lite känsliga när dom föds så tidigt...men sen kan en 1 åring också bli sjuk av mycket folk.... gör som nu känner blir bäst för er.
    Bra råd, att göra det man känner sig trygg med och det som känns bäst för en själv är det allra bästa
  • Camilla D

Svalis: Det var egentligen bara första två raderna som var "till ditt inlägg"

Att vara ute i friska luften är givetvis jättebra! Man skall inte helt isolera sig, men inte heller utsätta barn för onödiga faror. Ni hade tur, som inte fick några sjukdomar och era vänner hade otur som försökte, men åkte på det ändå. Så enkelt är det, man är aldrig garanterad.
    Men om man vet att det är förkylnings/influensa/RS tider, så varför i hela fridens namn utsätter man en bebis för stor folksamlingar där det finns stor risk att bli smittad?!
    Visst, kan man få det ändå, och vissa ställen måste man ta sig till. Men tex en loppis...just sånt, och Ge-Kås, där det är extremt mycket folk, känns VÄLDIGT onödigt!
    Försök istället att skaffa barnvakt någoon timme, gå iväg själv i lugn och ro.

• morlin01

Håller med Camilla D. Man behöver inte isolera sig i en bubbla, man kan handla, hälsa på vänner, promanera ute, fika o.s.v. Men i Arcus kan man knappt röra sig, det är folk på varje mm i hela lokalen, så det är lite väl mkt människor på samma plats. Ett spädbarn som får RS drabbas ofta även av astma efter det eftersom det bildas ärr på luftvägarna. Inte så roligt att inhalera en baby kan jag säga av egen erfarenhet eftersom vår dotter har fått astma. Är det verkligen värt det då?

• S vali s

Jag har noll koll på vad det är för loppis i just Arcus, funderade aldrig på att ta min nyfödda till Ullared så... kan egentligen inte svara på hur jag hade valt att göra själv i det fallet.
    Kan bara relatera till hur vi valde att göra när vår dotter var nyfödd, vi tog med henne när vi handlade, jag åkte in till Sthlm med henne o gick i affärer i dec. månad dvs under julrushen - med den informationen o de råd vi hade fått så kändes det helt ok för oss.

Den hysterin som finns bla här på FL ang RSvirus är rätt långt borta från den informationen o de råd  vi fick av barnläkarna vi träffade då  vår dotter drabbades av RS virus nu i februari iår, då hade hon hunnit bli 2 1/2år.

Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??