Inlägg från: morlin01 |Visa alla inlägg
  • morlin01

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

Loppmarknaden börjar klockan 10, men var försiktig. Jag har funderat på att åka dit med vår dotter som är född i vecka 27, men nu är 9 månader och jag tänkte om. Hörde på nyheterna idag att årets influensa skulle bli den värsta någonsin, och just influensa kan smitta genom luften.

• morlin01

Jo visserligen, men när alex var 4 månader var vå läkare orolig över att vi ens skulle gå in genom huvudentren på sunderbyn och sa åt oss att inte åka hiss eller vistas i stora folkmassor, och då var ändå alexandra vaccinerad mor RS, så jag hoppar över. Åker jag så fixar jag isåfall barnvakt

• morlin01

Håller med Camilla D. Man behöver inte isolera sig i en bubbla, man kan handla, hälsa på vänner, promanera ute, fika o.s.v. Men i Arcus kan man knappt röra sig, det är folk på varje mm i hela lokalen, så det är lite väl mkt människor på samma plats. Ett spädbarn som får RS drabbas ofta även av astma efter det eftersom det bildas ärr på luftvägarna. Inte så roligt att inhalera en baby kan jag säga av egen erfarenhet eftersom vår dotter har fått astma. Är det verkligen värt det då?

• morlin01

Julhandel och arcus fyndmarknad är inte samma sak. Arcus är mycket värre. Och din baby skyddas inte mot luftburna smittor för att den ligger i vagnen. Mycket snack om RS, men det finns många andra smittor som även dessa är farligt för ett sådant litet barn.

• morlin01

Virus smittar oftast innan de bryter ut, det vill säga att man själv kan känna sig frisk och ändå smitta. Vissa magsjukor är exempel på sådant som smittar genom luften. En lite baby som Freja kan dö av magsjuka om det vill sig riktigt illa och hon skulle förlora för mkt vätska och inte få dropp. Nu är ju det såklart ovanligt att det händer i Sverige, men jag vill bara få dig att förstå allvaret med infektioner. Jag tror inte att läkarna på 56an varnar för dem för att de vill vara elaka med föräldrarna

• morlin01

Har alla här prematurer? Det är ju nämligen så att prematurer är avsevärt mr infektionskänsliga än ett normalfött barn och också riskerar att bli väldigt mkt sjukare. Tycker man ska ta in det i beräkning innan man skriver något.

• morlin01

Iofs har jag en extremt tidig prematur och det kanske inte ts har?

• morlin01

Vilket innebär att man får andra råd av sjukhuset och har fått ligga inne bra mkt längre, vilket gör e upprörd bara av att tänka på att ens barn ska bli sjukt igen. Det är en enorm skillnad på ett barn fött i vecka 27 och ett i vecka 31, därav de skilda åsikterna skulle jag tippa på.

• morlin01

självklart är det olika, men en baby som är 2 månader är ju också infektionskänslig eftersom de aldrig haft virus tidigare och därmed har lättare för att dra på sig dessa.

Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??