Inlägg från: S vali s |Visa alla inlägg
  • S vali s

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

Jag hade nog tagit bebisen med mig, vår dotter föddes i v.31+0 och när hon var 7v. okorri. hade vi henne med på ÖppetHus på gymnasiet.
    Äldsta dottern stod inför sitt gymnasieval och ville att vi båda skulle vara med så vi tvekade aldrig trots att det var nov. och förkylningstider.

Den late får brått när det blir kväll
  • S vali s
    I have a kid skrev 2008-10-22 21:04:52 följande:
    7Idag 20:54 | ID: 37555080Svaliokej så hur mkt folk var där ?? klarade hon sig från att bli sjuk?
    Mycke , mycke folk, det var på kommunens största gymnasium.
    Hon klarade sig från att bli sjuk
    Enligt många var vi väldigt "oförsiktiga" med henne dvs vi drog oss inte för att besöka köpcentrum, stora varuhus osv. det enda vi unvek med henne var att under de första månaderna träffa bekanta som hade barn i förskoleåldern o vänner/släktingar som var sjuka.
    Under sitt första år var hon bara förkyld två dagar, i övrigt kärnfrisk
  • S vali s

När vi åkte hem från noenatalen uppmande vår barnläkare oss att leva så normalt som möjligt och att låta det sunda förnuftet styra, vi skulle absolut inte linda in henne i bomull och leva i en "bubbla" - klokt råd

• S vali s
    Camilla D skrev 2008-10-23 19:44:07 följande:
    När jag har gått på hemgånginformation från BB, så har de alltid varit extra noga med att kommentera att man skall undvika stora folksamlingar (typ Ullared) när man har spädbarn.VARFÖR utsätt en oskyldigt litet barn för en mycket svår sjukdom?! Barnet har ju knappast något utbyte av loppisar eller annat, utan det är ju enbart för en själv. Då är det tusen gånger bättre att skaffa barnvakt och åka själv en stund, än att dra med bebisen.Jag skulle aldigt göra det. Man skall dessutom vara extra försiktig mellan oktober-mars för RS-virus, det kan bli riktigt otäckt!Att täcka över en vagn är ingen bra lösning. Dels som många skriver om temeraturen. Men om någon förkyld går förbi och hostar, så finns det ändå i luften (som även bebisen andas in) en vuxen kan ha en enkel förkylning, men på ett spädbarn kan det bli RS.Visst kan man inte sluta leva helt, men en del risker är helt onödiga! Man måste tänka på barnet i första hand.
    Du fick dina råd, vi fick våra råd när vi blev utskrivna från neonatalen i slutet av oktober ( precis när RS säsongen dragit igång ). Råd som vi levde efter och givetvis satte vi vårt barn i första hand vår dotter klarade sitt första år alldeles galant och var som sagt inte förkyld mer än lite snorig i två dagar.
    Att jämföra med våra kompisar som fick ett fullgånget barn samtidigt som vår dotter föddes prematur och i princip valde att isolera sig från omvärlden, deras son var i princip förkyld/sjuk under hela sitt första år

Jag har definitivt inte förespråkat att täcka över ngn vagn utan bara talat om vilka råd vi fick och som sagt med facit i handen så är jag glad över att vi gick på magkänsla och inte boade in oss i en bubbla hemma.

Dessutom fick vi rådet att vistas ute i friska luften så mycke som möjligt, vilket vi ochså gjorde - förutom att vi var ute och promenerade minst 2-3 timmar om dagen eftersom vi har hund så sov vår dotter ute varje dag under hela sitt första år.
  • S vali s
    Ung tvillingmamma skrev 2008-10-23 19:58:34 följande:
    Gör de som du känner dig tygg med. De våran läkare sa till oss när vi åkte hem va att vi skulle passa oss för stora folkmassor fram till killarna skulle födds...alltså 40veckor. eftersom dom är lite känsliga när dom föds så tidigt...men sen kan en 1 åring också bli sjuk av mycket folk.... gör som nu känner blir bäst för er.
    Bra råd, att göra det man känner sig trygg med och det som känns bäst för en själv är det allra bästa
  • S vali s

Jag har noll koll på vad det är för loppis i just Arcus, funderade aldrig på att ta min nyfödda till Ullared så... kan egentligen inte svara på hur jag hade valt att göra själv i det fallet.
    Kan bara relatera till hur vi valde att göra när vår dotter var nyfödd, vi tog med henne när vi handlade, jag åkte in till Sthlm med henne o gick i affärer i dec. månad dvs under julrushen - med den informationen o de råd vi hade fått så kändes det helt ok för oss.

Den hysterin som finns bla här på FL ang RSvirus är rätt långt borta från den informationen o de råd  vi fick av barnläkarna vi träffade då  vår dotter drabbades av RS virus nu i februari iår, då hade hon hunnit bli 2 1/2år.

• S vali s

hotten: Jag talade om RS i stort inte specifikt beträffande min dotter

Jag är väl insatt i vad RSviruset är o hur det påverkar barn och relaterar till den information vi fick både när hon var nyfödd ( född i v.31+0 o vägde 1080gr ) samt den informnationen vi fick om RSvirus när hon drabbades av det nu i feb. och jodå, en 2 1/2åring kan bli mkt mkt mkt sjuk av RSvirus....

• S vali s

hotten: Vi var inlagda under bevakning så, ja vår dotter var mkt sjuk och hon var långt ifrån den enda 2-4åring som var inlagd på den avd. av samma orsak.

Generellt så blir nyfödda/spädbarn sjukare än äldre barn blir så visst ska man iakta försiktighet men efter den informationen vi fick dels när vi skrevs ut från neo och dels nu då vi var inlagda med dottern gör ändå att jag undrar varför en del intar så hysterisk position så fort man talar om RS virus

• S vali s
    hotten skrev 2008-10-24 09:58:20 följande:
    svalis: förmodligen för att du kanske inte sett de riktigt riktigt sjuka å sett vilka livslånga (alt flera års) följder vissa fått... alltingen förstår man inte riskerna eller så vill man inte förstå ...har många i bekanstkapkretsen som haft 1-3 åringar som legat inne några dagar å haft hosta å slem i veckor mm , säkert jobbigt! men kan inte jämföras med någon av de små (typ under 4-5 mån) jag sett..
    Jag förstår den informationen jag har fått från duktiga barnläkare, den informationen väger upp och är för mig mer tillförlitlig än den informationen jag läser här på FL

F.ö så har du noll koll på vad jag har för erfarenheter/kunskap så du behöver inte bli syrlig huruvida jag inte kan eller vill förstå den informationen du förmedlar men som jag inte köper rakt av  
  • S vali s

Vari grundar sig detta behov av att tala om för andra föräldrar vad dom ska o inte ska göra
    Om nu nyblivna föräldrar väljer att ta med sina bebisar till Ullared, Loppisar eller vad det nu kan vara så utgår jag ifrån att de gör vad de anser vara ok för sin lilla familj och sen är det inte mer med det.
    Jag kan liksom inte förstå varför man måste sita o tala om för andra vad de ska o inte ska göra o varför de gör sina val

• S vali s
    Gemelas skrev 2008-10-25 19:56:38 följande:
    Svar på #73Eftersom ts nu har startat en tråd om ämnet så faller det sig ju ganska naturligt att det kommer olika åsikter om hur man bör och inte bör göra. Hon frågar ju faktiskt oss andra om hur vi hade gjort och får svar på det.
    Självklart ska man svara på frågan men måste man samtidigt lägga till en massa värderingar om andras val o varför de gör dessa val

Jag hyser betydligt större respekt för människor som kan leverera sin åsikt utan att samtidigt känna ett behov av slå sig själv för bröstet och hävda att just den väg är den enda rätta och att de som tycker annorluna är förkastliga
  • S vali s

CamillaD: kanon att du minmerar riskerna för er familj på ditt sätt, synd bara att du inte kan respektera att andra gör andra val utan måste krydda dina åsikter med en "förmaningar"

Jag är övertygad om att de flesta föräldrar står för sina val och är medvetna om konsekvenserna, jag förstår fortfarande inte varför man känner ett sånt behov av att skriva andra föräldrar på näsan hela tiden

• S vali s
    morlin01 skrev 2008-10-25 21:53:44 följande:
    Har alla här prematurer? Det är ju nämligen så att prematurer är avsevärt mr infektionskänsliga än ett normalfött barn och också riskerar att bli väldigt mkt sjukare. Tycker man ska ta in det i beräkning innan man skriver något.
    Min dotter föddes i v. 31+0 så jag är väl medveten om vad det innebär att ha ett barn som är prematur.
Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??