Inlägg från: Camilla D |Visa alla inlägg
  • Camilla D

hadde ni tagit med bebisen````=?`??

S vali s skrev 2008-10-22 23:58:49 följande:
    När vi åkte hem från noenatalen uppmande vår barnläkare oss att leva så normalt som möjligt och att låta det sunda förnuftet styra, vi skulle absolut inte linda in henne i bomull och leva i en "bubbla" - klokt råd
    När jag har gått på hemgånginformation från BB, så har de alltid varit extra noga med att kommentera att man skall undvika stora folksamlingar (typ Ullared) när man har spädbarn.

VARFÖR utsätt en oskyldigt litet barn för en mycket svår sjukdom?! Barnet har ju knappast något utbyte av loppisar eller annat, utan det är ju enbart för en själv.
    Då är det tusen gånger bättre att skaffa barnvakt och åka själv en stund, än att dra med bebisen.
    Jag skulle aldigt göra det.
    Man skall dessutom vara extra försiktig mellan oktober-mars för RS-virus, det kan bli riktigt otäckt!

Att täcka över en vagn är ingen bra lösning. Dels som många skriver om temeraturen. Men om någon förkyld går förbi och hostar, så finns det ändå i luften (som även bebisen andas in) en vuxen kan ha en enkel förkylning, men på ett spädbarn kan det bli RS.

Visst kan man inte sluta leva helt, men en del risker är helt onödiga! Man måste tänka på barnet i första hand.
  • Camilla D

Svalis: Det var egentligen bara första två raderna som var "till ditt inlägg"

Att vara ute i friska luften är givetvis jättebra! Man skall inte helt isolera sig, men inte heller utsätta barn för onödiga faror. Ni hade tur, som inte fick några sjukdomar och era vänner hade otur som försökte, men åkte på det ändå. Så enkelt är det, man är aldrig garanterad.
    Men om man vet att det är förkylnings/influensa/RS tider, så varför i hela fridens namn utsätter man en bebis för stor folksamlingar där det finns stor risk att bli smittad?!
    Visst, kan man få det ändå, och vissa ställen måste man ta sig till. Men tex en loppis...just sånt, och Ge-Kås, där det är extremt mycket folk, känns VÄLDIGT onödigt!
    Försök istället att skaffa barnvakt någoon timme, gå iväg själv i lugn och ro.

• Camilla D

Jag kan inte förstå hur folk kan tro att man kan ta med små bebisar till stora folksamlingar bara för de ligger väl nerbäddade i en vagn! Tror ni viruset studar mot vagnen eller vad då? Även om man hänger en filt över suffletten (vilken jag absolut inte rekomenderar om man skall vara inne) så måste det ju ändå komma in luft. Eller hur? Annars kan ju bebsien inte andas alls, och den luften som kommer in, vart tror ni dom bakterierna tar vägen? Stannar i filten?
    Man ser små nyfödda bebisar ligga i vagnar på tex Ullared, mässor osv. VARFÖR?
    Tänk på bebisen i första hand, det är ju inte så lång tid i sitt liv man behöver vara så försiktigt för virus och liknande.
    Ta promenader ute, njut av att strosa på stan istället för köpcentret osv. Man skall inte isolera sig, men man kanske inte kan leva precis som innan, och vem trodde egentligen det innan man fick barn?

• Camilla D

Visst gör väl alla det som de tycker är rätt och riktigt.
    Men då får man ju tänka över om det är värt ev. konsekventer.
    Att säga att "ingen annan i släkten har fått RS, så hon får det nog inte heller" är ju likadant som att säga "Jag behöver inte använda barnstol till mitt barn, för ingen jag känner har krockat".
    Man får stå för det man gör! Och räkna med att det kan bli allvarliga konsekventer av sitt handlande.
    Själv minmerar jag riskerna för mina barn, vare sig det gäller RS-virus eller barnsäkerhet.

Svar på tråden hadde ni tagit med bebisen````=?`??