• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Krusbär, här är länk till boken på adlibris:

www.adlibris.com/se/product.aspx

Superbra är den, väldigt pedagogisk och samtidigt vetenskaplig med länkar till studier för alla påståenden.

Det tog bara en vecka att få boken när jag beställde den efter mitt senaste mf, kan ju ta lite längre nu i och med julhandeln, men den är värd att vänta på.

Mina mf tycks också bli tidigare och tidigare plus att jag har flera av de sjukdomar/problem han nämner som är förknippade med immunologiska orsaker till mf

• Poppy Lee

Kajolajo: fler autoimmuna sjukdomar är sköldkörtelproblem samt hjärtkärlsjukdomar (behöver inte ha debuterat hos den som får mf, kan finnas i släkten t ex), diabetes, ms och lupus.

Alan Beer skriver i sin bok att upprepade missfall hos de som får mf EFTER att tidigare ha fött ett levande barn väldigt ofta beror just på immunologiska orsaker, och att vi är "the hardest nuts to crack", mest svårbehandlade. Enligt hans teorier kan tidigare graviditeter och även tidigare mf så att säga trigga igång immunförsvaret mer och göra det svårare och svårare att bli gravid.

Finesssan: jag ska ta och maila denna Lisbet, låter intressant med forumet, tack för info!

mammarazzi: jag har skrivit i din GB men jag skriver igen: denna sk undersökning är under all kritik och du bara måste gå vidare till en ny läkare.

mwb: Hur mår du gumman, har du börjat blöda än? Hur är det med humöret? Jättebra förslag inför mitt läkarbesök förresten, tack!

Bling: det låter lovande att FC är bra och seriösa, då vänder jag mig till dem om jag inte får som jag vill hos landstinget.

• Poppy Lee

Cia: ja t o m vårt favvosjukhus är ju grymt utförliga i jämförelse med denna läkare. Hos oss tar de ju hela FYRA blodprover

• Poppy Lee

Krusbär: ja, det finns flera kategorier, men ofta faller man inom fler av dem. Det här med att behandlas med IVIg (intravenöst immuglobin) som han kallar "immuno therapy" är extremt ovanligt i Sverige tror jag, iaf mot mf. Tror att reumatiker behandlas med det, men är inte helt säker.

Om du läser kapitlet "Treatments" i boken framgår det ändå att för väldigt många, som har problem i flera av kategorierna, räcker det med att behandlas med Heparin/Fragmin, Trombyl och Kortison. De olika problemen han tar upp resulterar ju i nio fall av tio enligt Beer i små inflammationer och blodproppar i livmodern, moderkakan och hos fostret.

DrB menade att man kan få IVIg i Sverige, om man skickar prover inklusive biopsi av livmodern till Beers klinik i USA och får provsvar som tyder på att man behöver det. Men han sa också att det är väldigt få som behöver det. Gäller också att hitta en läkare som vill samarbeta med Beers klinik - har för mig att Blings plastikkirurg kunde tänka sig det iofs.

• Poppy Lee

Kajo: men vad hemskt! Det är ju extremt diskriminerande! Vad har de att göra med om man har gemensam adress eller ej, det ska väl landstinget inte bry sig om. Vissa är ju särbo, t ex. Låter som ett fall för "Uppdrag granskning" eller "Kalla fakta" tycker jag!

Preeklampsi nämns förresten också av DrBeer som ett tecken på att man har benägenhet för autoimmuna sjukdomar. Tycker absolut att du ska söka dig privat bums!

Dessutom tror jag att du kan använda dina tidigare preeklampsier som argument för att få prova Fragmin om du vill det, det är nog läkarna ganska positiva till eftersom F ofta används inom svensk sjukvård för patienter med preeklampsi.

Idun: vilken jobbig dröm. Men du får tänka att starka drömmar ofta är ett graviditetssymtom.

Krusbär: vet inte ang. kortisonet. Hade du tid för vul snart? Kan du kontakta läkaren som skrev ut kortisonet och fråga?

DND: dina symtom låter som en klockren reaktion på höjd Levaxindos. Jag råkade ta 200 mikrogram en gång, och jeesus, det märktes! Blev iofs inte trött utan snarare darrig och "speedad" med kraftig huvudvärk och svettningar. Du kanske ska ta 75 mkrg varannan dag och 50 mkrg varannan i några veckor, så att kroppen inte får en chock? Blir ju lite av en chockhöjning annars.

• Poppy Lee

mwb: vad skönt att du hann med ett Lucinabesök och att du fick recept på Prednisolon! Sa DrB hur länge han kommer att fortsätta att skriva ut recept? Jag vill ju gärna testa Fragmin nästa grav. men tror inte att jag kommer att hinna bli gravid inom kort - vill ju göra hysteroskopi först osv.

Hur länge skulle du ta Prednisolonet förresten? Och grattis till ÄL!

DND: grattis till stundande ÄL för dig också!

Själv tror jag att jag ev. har mens på gång, fick en liten blödning imorse. Men den var konstig och ljus, och jag har ingen mensvärk. Är så less på allt det kroppsliga kring mf! Alltid är det något att oroa sig för, varför kan inte bara kroppen bete sig som man vill?

• Poppy Lee

Franka: grattis till lyckat vul!

Krusbär: håller tummarna inför ditt vul imorgon också, nu måste det gå bra.

mwb: jo, jag har funderat på att ringa DrB och be om F, men han vill ju bara skriva ut t o m vecka 12, och jag känner att om det blir aktuellt med en till graviditet vill jag ha hela resan ut - har aldrig fått mf före v 12, och skulle inte våga sluta så tidigt tror jag.

EGO: det kom aldrig något mera blod, bara det där lilla imorse. Men min kropp beter sig helskumt just nu, jag hade rätt hög feber igår kväll och mådde pyton (38,8), men idag har jag mått jättebra, inga infektioner någonstans vad jag vet. Har dock länge funderat på att jag alltid har förhöjt värde av vita blodkroppar så fort jag lämnar blodprov och börjar såklart nojja över leukemi m.m.

Pratade med DrB sist när jag var där om att jag alltid har förhöjt värde på leukocyter, men han sa att en del personer var så bara. Men nu när jag googlat en del kring detta verkar det som om man ändå bör göra någon slags utredning. Någon annan som haft förhöjt värde av vita blodkroppar utan tecken på infektion osv?

• Poppy Lee

MikesBride: åh nej - blir så ledsen! Kan det bero på att du började med Fragminet för sent? Kanske idé att testa det + prednisolon eller så nästa grav redan från plus (eller ÄL?)

Krusbär: grattis till vul, det verkar lovande!

DND: dina symtom verkar inte vara roliga! Jag tycker kanske att du ska ta det lugnare med Levaxinet, jag har som sagt trappat upp och ner i väldigt maklig takt. Tänk på att hjärtat kan ta stryk av överdosering!!! Kolla med husläkare i värsta fall om du kan få komma in och ta nytt tsh om inte annat för att få en indikator på om det påverkats.

För min egen del har jag surnat till rejält idag. Vi ska ju till RMC imorgon för att tala om hur vi ska gå vidare efter vårt senaste mf, och jag hade trott att vi skulle få träffa en läkare.

Men idag kom märkligt nog en till kallelse, till en träff med en läkare i slutet av januari. Varpå jag naturligtvis ringer RMC och frågar vad som står på.

Det visar sig att vi imorgon endast ska få träffa en undersköterska som ska testa oss för (håll i er): HIV, GULSOT, RÖDA HUND och SYFILIS. Man bara WHAT? Jag har varit på två MVC-inskrivningar bara i år och testat mig för detta, iaf hiv och syfilis. Inte fan beror våra mf på gulsot, hiv, syfilis eller röda hund??? (som jag för övrigt är vaccinerad mot). Vilken fars!

Jag påtalade såklart att detta var helt absurt och att de har mina journaler osv. Men icke! detta är rutin för fall som mina, sa BM jag pratade med. Hon frågade också vad jag ville göra för undersökningar och lät som om hon höll med mig om att det var konstigt att de ordinerat dessa prover ENDAST. Men jag skulle inte få komma till läkaren innan dessa prover är tagna, så vad göra...

• Poppy Lee

Idun, japp, jag fick ett namn men känner inte till karln. Alla som haft kontakt med RMC i U-a, se hit och rapportera gärna om en DrW.

Det enda jag vill ha av landstinget är ju en hysteroskopi, mer tror jag inte att de klarar av, de forskar ju inget om mf i min kära stad och verkar inte pigga på att behandla heller.

• Poppy Lee

Cia: ja, helt surrealistiskt, de vill att mannen ska testas också. Men visst, klart vi tar testerna (är ju hypokondriker och kollar gärna allt ) men det känns som om landstinget lägger pengarna på VÄLDIGT fel ställen.

Man ser verkligen inte till individen, utan bara till sina rutiner. Får för mig att dessa tester tas på de som vill göra ivf, stämmer det kära vänner härinne som gjort ivf?

Men ivf är ju liksom inte på agendan för vår del. Hur har de tänkt (om alls)? Är mkt mer intresserad av att få mina vita blodkroppar uppkollade, men det lär ju inte bli av...

• Poppy Lee

Cia: åh, jag vet vem du menar om det är islänningen, hon är bra. Blond, eller hur? Rätt långt hår? Henne har jag "känt"/stött på vid mf, samt, faktiskt! under min enda lyckade graviditet, och hon är så empatisk och jättesnäll.

En av få som förstår känns det som, även om hon inte tycks vara pigg på att utreda. Hon är ju inte överläkare heller, och det är ju bara överläkarna som har ngt att säga till om UTANFÖR landstingets vanliga rutiner.

• Poppy Lee

Idun: ja visst tar man alla 4 vid inskrivningen? Jag minns bara hiv och syfilis, men har ju varit på rätt många MVC-inskrivningar genom åren (fyra stycken!!!), så jag bara sträcker fram armen på rutin

Cia: vad heter lyckas läkare förresten? Initialer, bitte!

• Poppy Lee

DND: hoppas att du mår bättre snart med symptomen och att det lugnar sig. Ett tips är som sagt att öka dosen långsamt, ta 50 mg varannan dag och 75 varannan dag. Det rådet har iaf jag fått av min husläkare, och då har det inte blivit några besvär. Men jag tänkte också råda dig att kolla tsh rätt snart igen, för om jag minns rätt släpar tsh-värdet "efter" så att säga, och om du känt av många symptom är det ju helt klart viktigt att vara observant.

Lycka: aha, det är en läkare från spec:en du har. Den jag ska träffa är från RMC och det verkar ju vara skilda avdelningar. Men om jag blir gravid igen ska jag helt klart kolla upp "din" doktor!

Tyvärr kunde inte DrB skriva remiss till hysteroskopi eftersom jag tillhör ett annat landsting Men jag har kollat upp ett ställe i Sthlm som gör det privat för 2500 kr, Fertilitetscentrum.

Ekonomin är dock lite knapp nu så jag avvaktar nog och ser vad som händer i januari. Försöker att inte stressa upp mig så mycket.

• Poppy Lee

Kajo förresten: hur är det, står du på någon vettig behandling? Om inte, tycker jag absolut inte att du ska försöka att bli gravid igen just nu om du misstänker att du har immunologiska problem.

Enligt Alan Beer är chansen att fullfölja en graviditet efter "bara" 2 mf på raken extremt liten om man har immunologiska problem. Han menar också att mf:en triggar igång varandra och immunförsvaret så att det blir svårare och svårare att behålla graviditeter.

MEN: de goda nyheterna är att det finns gott om patienter i hans bok som vittnar om måååånga mf (många fler än 8!) och som så småningom, med rätt behandling, kunnat fullfölja en graviditet.

Minns också om att det i den studie man gjorde på Prednisolon i somras i England (minns ni? har för mig att vi diskuterade den här) fanns en kvinna som fått 22 missfall innan hon fick behandling med Prednisolon - då lyckades hon till sist fullfölja en graviditet.

• Poppy Lee

Cia: ja visst, men du fick ju behandling. Utan behandling känns det som om det skulle krävas mer eller mindre ett mirakel

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8