• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Finesssan: Inte jag heller, inte ens läkaren verkade tro på det eller skylla på de sedvanliga "kromosomfelen".

Behandling: Progesteron t o m v 12+0, Trombyl 1/dag t o m idag, Levaxin 100 mkg/dag.

Alla prover finfina.

Det ska bli intressant att se vad obduktionen visar, något säger mig att pojken (det tycks ju ha varit en sådan även denna gång) var frisk och att de inte hittar någon förklaring.

Någon som vet om man kan göra hysteroskopi eller hydrosonografi privat? Jag bereder mig på att UAS kommer att göra sitt bästa för att slippa. Först sa läkaren att egentligen får man ingen utredning ALLS när man har fått barn, men eftersom mina mf är sena och onormala får jag komma till RMC. Dock känner jag på mig att det blir den gamla vanliga undermåliga undersökningen och att de vägrar att gå in och göra undersökningar i livmodern.

• Poppy Lee

Tack alla för pepp och tröst, kommentarer i min GB och inbox. Tack för att ni finns!

Lyckades inte sova mycket i natt, tankarna snurrade. Tog sedan upp Astrid i sängen och låg med henne i min famn resten av natten, och då blev jag lugnare. Är så jäkla glad att hon finns.

Tack också för bra tips om hydrosonografi och hysteroskopi. Jag tror att RMC kommer att erbjuda mig hydrosonografi med inte hysteroskopi (det lät så på läkaren jag träffade igår), men ser man verkligen sammanväxningar och myom på hydrosonografi? Känns som om den undersökningen inte alls är lika bra som hysteroskopi.

Vill verkligen få det gjort, för det är det enda som finns kvar att göra känns det som, det plus kortison som man kanske kan testa. Nu är jag beredd att testa ALLT, det kan inte bli värre iallafall.

Ingen skulle bli gladare än jag om obduktionen av fostret visar att den hade kromosomskador, men jag är 99% säker på att så inte är fallet.

En viktig fråga till er som ätit trombyl och sedan fått mf: vad sade läkarna om det? Är det mycket större blödningsrisk? Läkaren igår sa att jag skulle sluta med T bums, men som vi diskuterat tidigare tar det ju två veckor för den att vara ute ur kroppen.

Oroar mig också för att det står i FASS att T kan hämma uteruskontraktioner (sammandragningar). Vill INTE ha en utdragen "förlossning" på måndag. Vid min förra tvåstegsabort i våras var fostret ute på fyra timmar vilket var mkt snabbt, vore skönt om det kunde gå lika fort den här gången.

• Poppy Lee

Krusbär: tack! Hur mår du själv, har du återhämtat dig efter mensen?

DND: jättetack för konstruktiva kommentarer ang. undersökningar. Jag ska samla på mig massor med argument, det lär ju dröja innan jag får komma till RMC, men då ska jag vara förberedd till 1000. Inboxa jättegärna artikeln!

Jag kommer säkert att behöva skrapas, det brukar man alltid bli vid tvåstegsaborter före vecka 20. Moderkakan kommer inte ut av sig själv i regel. Men jag hoppas ju såklart ändå på att den gör det, jag har ju skrapats fyra gånger redan det är ju också ett riskabelt ingrepp.

• Poppy Lee

Fortsätter att tacka för all värme och omtanke från er underbara tjejer

Det känns fortfarande overkligt, men bra att det redan är fredagkväll så att måndagen snart är här. Vill bara ha det överstökat så fort som möjligt. Imorgon ska vi först till UAS för att jag ska få en tablett som stannar av graviditeten (kroppen tror ju fortfarande att den är gravid) och sedan ska vi gå på Pelle Svanslös-huset. Känns som om man vill göra något positivt för Astrid också mitt i all sorg.

Cia: intressant om Trombylen - det var alltså ingen fara enligt läkaren? Jag tycker att det känns lite läskigt, man kan väl få blodproppar efter stora blodförluster när man går på blodförtunnande också?

MTA och Diorlover: beklagar era mf!
    mwb: nej, inget mer blod här, däremot mensvärk. Jag vill INTE att det sätter igång av sig självt eftersom fostret ska obduceras. Plus att jag vill bli ordentligt neddrogad med Ketogan och Sobril, pallar inte att föda fram här hemma utan smärtstillande. Hur är det själv? Hur går det med ÄL, det är väl dags när som helst?

DND: gumman, vad jobbigt med minuset. Det verkade ju så lovande den här gången! Men bra att mensen kom igång så snabbt ändå, det innebär ju att det inte är långt kvar till ÄL.

Emma: har ni ställt er i adoptionskö nyligen? Står ni i kö hos många organisationer? Jag vill jättegärna ställa oss i kö, eftersom det kanske inte blir några syskon till A den biologiska vägen - vet inte hur många MF jag pallar efter det här - och jag verkligen vill ha ett barn till. Mitt "problem" är att min man inte vill i nuläget och inte känner sig redo. Jag har försökt att påtala att man inte måste bestämma sig direkt bara för att man ställer sig i kö, men han är svårövertalad.

• Poppy Lee

Usch, nu har jag börjat blöda. Rätt mycket, men ljust, beror säkert på Trombylen. Men det gör inte ont iallafall. Då är det väl inte dags än? Känns jobbigt att gå hemma, men samtidigt vill jag inte ligga på sjukhuset längre än nödvändigt.

Vet att de inte sätter igång något före imorgon bitti förutom om det börjar störtblöda

Har dessutom blivit dunderförkyld, helt igentäppt näsa och feber. Då kan man inte sövas, va? Får man göra skrapningen i lokalbedövning då, någon som vet? Det känns ju INTE så roligt.

• Poppy Lee

Tack för alla tankar och snälla kommentarer.

Det gick helt OK igår, alla var snälla och flera kände igen mig sedan i våras och var extra snälla. Fostret kom ut snabbare än sist, bara på 2 och en halv timme, så jag behövde bara en omgång Cytotec. Gjorde inte ens särskilt ont. Men moderkakan kom såklart inte ut av sig själv så det blev akut skrapning igen Har jag inte sammanväxningar redan lär jag ju få det nu efter ännu en skrapning

Blev iaf sövd efter en konflikt mellan narkosläkaren som inte ville söva pga förkylningen och operatören (gynekologen) som ville det. Kändes skönt att bli sövd och jag överlevde ju som synes.

Blödde inte mycket efter skrapningen och fick komma hem redan kl. 17. Det enda "ljuset" under dagen var att den läkare som jag träffade och som skrapade var en fantastisk kvinna, överläkare för en gångs skull (annars får man bara träffa 1000 olika osäkra ST-läkare på UAS). Hon var jätteempatisk och lyhörd och tyckte absolut att det ska bli utredning och hysteroskopi. Men SÅKLART och TYVÄRR jobbade hon inte på UAS utan var bara inhyrd i ett par månader pga deras gynekologbrist.

I vanliga fall jobbade hon i Falun, så är det någon av er som bor där kan jag verkligen rekommendera henne. Hennes initialer är Å.N.

Hur som helst tyckte hon att jag skulle kontakta Lucina och be att få kopia på journalen så att jag kan visa det vid utredningen på UAS som "bevis" för att de inte ska göra sin slappa standardutredning på 3 blodprov utan gå direkt på hysteroskopi eller ev. genetiska orsaker.

Hörde förresten deprimerande nyheter om gynekologin på UAS på radion, här är en länk till en artikel om detta:

www.sr.se/uppland/nyheter/arkiv.asp&Max=2008-11-11&Min=2001-04-24&PeriodStart=2008-11-03&Period=2&Artikel=2429713

Kanske en förklaring till många av de problem vi som bor i Uppsala märkt av?

• Poppy Lee

Ångrar det jag skrev ovan, överläkaren var inte det ENDA ljuset under dagen, utan det största var naturligtvis lilla Astrid

Har aldrig känt mig så glad att se henne som när vi kom hem. Hon undrade varför jag hade plåster på handen och armen efter dropp och nålar och kramade mig och sa att jag inte ska vara ledsen för att jag "slagit mig". Är så glad över vår lilla mirakeltjej.

• Poppy Lee

Fortsättning på artikeln om gyn vid UAS

www.sr.se/uppland/nyheter/arkiv.asp&Max=2008-11-11&Min=2001-04-24&PeriodStart=2008-11-03&Period=2&Artikel=2430603

Nu ska jag sluta att terrorisera er och gå och lägga mig i soffan med vetekudde.

• Poppy Lee

Grattis Iske och a80 till lyckade vul/ul.

Jag ber om ursäkt om jag varit lite ego på sistone och inte kommenterat er andra så mycket, men ni kanske kan förlåta mig pga allt som hänt.

Hur som helst: I LOVE LUCINAKLINIKEN. Har precis pratat med I som bokade in mig på en tid redan den 26 november. Hon tyckte absolut att jag skulle få komma på hysteroskopi och att de helt klart kan ordna med remiss

Så även om UAS vägrar (vilket jag iofs inte vet) så kommer jag att få det privat. Så jääääkla skönt, detta har varit mitt sista halmstrå, så att säga.

• Poppy Lee

Tack HK! Och är det dags för återföring snart, det är ju jättespännande! Ett av äggen kan vara guldägget jag ska hålla tummarna för dig. Kram!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8