• Finessan

Jo du, jag ska gå och lägga mig nu.

• Finessan

BP, blodet sprutade på mig också ibland. Ingen fara. Fick också hemska blåmärken, men upplevde att det blev lite bättre på slutet.

Krusbär, du har en poäng där. Det tar väl i genomsnitt 7 mån att bli gravid.

Det där med hjärtat och T har jag aldrig hört och risken måste vara enormt liten. Skulle inte tro att läkarna skulle skriva ut det så mycket som de gör om det fanns en stor risk. Tror ni inte det? De måste ju veta att bebisar kommer för tidigt ibland.

• Finessan
    Diorlover skrev 2008-10-30 14:51:43 följande:
    Har fått sammanlagt 5 missfall vi har en son på snart två år. 2 missfall innan han och tre efter. Kanske ett fjärde nu, ej konstaterat ännu.Har frågat min gynekolog om utrdning. de kolla braa mina hormonvärden. Allt såg bra ut. Skrev till en bättre klinik i karlskrona de kunde inte göra något. enda de sa ät folsyra...Finns inte mer att välja på här.Bor i Blekinge. Vart ska jag vända mig för att få rikttig hjälp? och vad är det jag ska be om?

Hej! Det finns en känd missfallsläkare i Köpenhamn. Dr Christiansen. Han håller till på Rigshospitalet och dit får man komma på remiss från svensk läkare. Du har även två läkare i Borås och  Linköping (?) som pysslar med missfall.

Du ska be om att få en ordentlig utredning med massor av prover. Alternativt att läkaren ordinerar blodförtunnande ändå.

BP, var har du läst det där med hjärtat och T? Har googlat men inte hittat något.

Stämmer att man kan ha något som kallas tyst UVI. Utan symptom. Jag var livrädd för GBS under graviditeten och fick kontinuerligt lämna urinprov för odling. Det kändes tryggast så.

Mamarazzi, att du vågar dig in... Flört Jag hoppas att ni har det underbart och håller tummarna för ett fint plus om ett par veckor.

Min skrutt hade gått upp idag! Rejält också, 250 gr på en vecka. En rejäl tyngd lyftes från mina axlar. Som mamma vill man ge sitt barn tillräckligt med mat.

Jag har nya bilder på V i galleriet, bl a från första grötmåltiden. Glad

• Finessan

Hej alla! Ja, det var riktigt skönt att hon gått upp. Fy vad det inte kändes bra. Gröt är tydligen grejen. Glad Imorgon ska vi testa potatis. Får de hur det går.

DND, jag åt dem hela tiden. Varje dag. 10 st tror jag att det var. Ska se om jag hittar lappen senare där ordination står. Jag tuggade dem och gjorde inget te.

BP, GBS brukar vara helt ofarligt, men det kan också bli riktigt otrevligt. Jag vågade aldrig chansa eftersom procenten inte varit på min sida tidigare. Det var min söta BM på MVC som lät mig ta dess prover. Tror inte att det går att bara komma in med lite kiss. Flört

Ah, just det. Mathisen är i Helsingborg nu, men visst var han i Linköping förut? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

• Finessan

Emma, det är krångligt som tusan när läkarna säger olika hela tiden. Något jag har lärt mig under den här tiden är att vara rejält påläst själv. Jag har finkammat nätet på info om upprepade mf och allt där till. Tyvärr tar det på orken att behöva söka all info själv.

Som a80 skriver så är det två helt olika läkemedel som verkar på olika sätt. Därför går det även att blanda dessa två vid viss problematik och få ett bra resultat. Hittade detta som är lätt att förstå:

Trombyl är mer blodförtunnande dvs man blir mer lättblödande. Fragminet har helt andra verkningsmekanismer den hindrar att blodet koagulerar på ett helt annat sätt.

• Finessan
    fruZ skrev 2008-10-30 21:19:48 följande:
    Hihihi!Jag tror jag har en liten räka som petar i mig!
    Coolt! Det är klart att det har varit räkan de senaste dagarna. Glad
  • Finessan

Stella, vad kul att du har varit på inskrivning. Grattis!

Jag åt tom v. 37.

• Finessan
    EMND skrev 2008-10-30 21:58:11 följande:
    a80 oh så mysigt... :-UFinesssan: så du åt dadlarna även under graviditeten?
    Nej, då slutade jag med allt kinesiskt. Föutom något klet jag fick alldeles i början. Sen skulle hon ha mig till att fortsätta med duvorna, men fy fan när jag började må illa. Då gick det inte att få i sig de små kräken så jag skippade det också. Och bra gick det ju ändå.
  • Finessan

Hej Emmiss och välkommen till oss. Vad bra att du kikade in. Glad När jag fick mitt andra mf så sökte jag mig privat för att få hjälp och fick då en lite mindre utredning av läkaren. Efter det tredje fick jag lämna massor av mer prover. Det går alltså att få en utredning efter "bara" två om man struntar i vården.

Poppy, tack! Jag läser också alltid för förskrivare. Finns mer info där. Jag antar ändå att riskerna är ganska så små om man ser hur många det är som får T. Dessutom, som du skriver, så skyddar det ju mot HF. Dom flesta går väl ändå säkra vid ett stopp vid v. 37, som är brukligt.

Krusbär, usch vad tråkigt. Jag tror på ditt nästa pyre.

Lycka, nattsömnen är inte alldelses strålande. V har sedan en tid svårt att somna om efter nattamningarna. Tycker det är lattjo lajbans att vara vaken. Mamma och pappa tycker INTE det.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8