• Mizz Turko

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Tjooho, varit på VUL idag och fick världens bästa nyheter. Trots mot all min förmodan så levde fostret. Hjärtat tickade på som attan. Blev flyttad fr 8+0 till v 8+1 av läkaren men enligt VUL-apparaten så är jag i 8+3 (lite omöjligt detta) men det kan bero på att fostret var lite större än "normalt". . Kanske inte så mycket skillnad, men varje dag som jag klarar mig igenom är en vinst för mig.

Är nu "avskriven" från HS och ska till MVC på tisdag. Jag hoppas att turen och lyckan fortsätter le mot oss nu.

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Mizz Turko
    Bling1975 skrev 2008-10-16 12:02:10 följande:
    Hurra miss T - härligt att ha passerat första stora hindret. Grattis!
    Tackar tackar. Nu är det verkligen min tur, nu ska jag fortsätta lyckas.
    babblar på skrev 2008-10-16 13:04:50 följande:
    grattis mizz T !!!Härligtjag mår inte så illa idag om mina tuttar känns inte så stora så jag är lite nervös. Men jag är helt sjukt trött fast det beror nog på Fpoppy:Lycka till imorgon..det är säkert oki med räkan.Jo jag tycker att jag borde vara immun mot toxo ifall det stämmer. Har ju varit med katter nästan hela mitt liv
    Tack.

Som många andra sa till mig när mina symtom plötsligt tvärförsvann - att det är normalt. Visst tror man inte på det, men jag fick det bekräftat genom vul idag att allt ändå står rätt till. 

Har du kollat upp ditt Hb, om det är lågt så kan du ju vara extrem trött?

Jag ligger på gränsen till Hb och tror att min extrema trötthet beror på det men även på alla hormoner i kroppen.

Ta det lugnt bara.
  • Mizz Turko
    babblar på skrev 2008-10-16 14:26:20 följande:
    mizzT: jag brukar få denna trötthet när jag börjar med T också efter lite längre uppehåll. Gissar att kroppen måste ställa in sej på det nya som händer i kroppen(?)Jag fick sluta ta järn för att mitt låg lite för högtJapp nu är det din tur...och min Nu ska vi lyckas!
    Ja det ska vi minsann. Tur att du har högt järn.

har aldrig varit så här trött, så det knäcker mig. Känner mig som "törnrosa".
    annapanna2 skrev 2008-10-16 15:11:15 följande:
    Grattis MizzT!! Gud så härligt

Tack.

Nu ska vi minsann lyckas tjejer! Det ska bli babyboom nästa år

• Mizz Turko

Tack för alla gratulationer, känns overkligt. Är ändå lite rädd eftersom hela faran ändå inte är över än, men efter 2 lyckade VUL så ska jag minsann lyckas nu.

Håller tummar för att ni som är på G och som nyplussat, att ni också fortsätter lyckas vidare.

Iske skrev 2008-10-16 18:10:22 följande:
    Hej tjejer och Grattis till alla bra saker som händer hos er..Själv har vi äntligen fått ett fint + men är orolig som bara den.. var idag på specmv och blev sjukskriven i 6 veckor.. (lär bli av med jobbet) Mår illa på eftermiddagar och kvällar ömar lite i tjej magen och brösten känns det av dock mår kroppen bättre än förra gången... Önskar det va v 8 så jag kunde få göra vul för att se om riskornet lever... vi kommer inte berätta för någon förren vi vet säkert men känner att jag behöver ert stöd här....
    Åå grattis. Självklart lever riskornet. Vi ska ju lyckas allihoppa nu. Hur långt gången är du nu? Får du inte gå på extra tidig VUL då?
    Idun 78 skrev 2008-10-16 18:31:57 följande:
     Jag har inte haft sex sedan plusset, har helt enkelt inte vågat, men jag börjar verkligen känna starkt att jag skulle vilja ha sex. Vad är det som potentiellt kan vara farligt med att ha sex för ngn i vår sits med flera mf i bagaget? Är det spermierna, ev. bakterier, stötarna, eller sammandragningarna pga. orgasm? Ngn som vet? Hur gör ni, har ni sex eller avstår ni i nio månader?
    Jag har blivit avrådd från att ha sex fram till v 13-14 åtminstone, i alla fall för oss som har upprepade MF/MA i bagaget. Mannens spermier innehåller ett ämne som kan orsaka MF.

så även om det är svårt att avstå, så kommer det att vara värt all väntan.

Sen är det ju bra att inte treva för mycket i underlivet när man är så pass "ny" i grav, för man kan ju stöta till och orsaka irritation, blödning etc. Och med tanke på att många av oss står på Trombyl, så ska man ju undvika blödningar.
  • Mizz Turko
    Iske skrev 2008-10-17 10:37:20 följande:
    Mizz T : tack ja visst ska vi lyckas denna gång det finns inget annat alternativ :) ja ska göra det första i v 8 så 3 veckor kvar men det är så jobbigt att behöva vänta.... Jag är i v 5 (4+5) så det är nytt :)
    Jag fick göra mitt första VUL 6+0 hos HS. De brukar ju inte göra så tidigt egentligen, men jag har ju haft mycket överstimulering och massa problem med tidigare grav, så de bokade självmant så tidigt.

Det ska bli babyboom 2009.
  • Mizz Turko
    Iske skrev 2008-10-17 10:53:01 följande:
    Mizz Turko skrev 2008-10-17 10:49:48 följande: Yes det ska det... ja jag funderar på att ringa lucina får se va dom säger... men specmv här i uppsala ville inte förren v 8....
    Det är för att man egentligen tidigare än så inte ser så mycket och det kan ju vara mer skrämmande för patienten att göra tidig vul och inte se något.

Men finns det inte privata mottagningar du kan ringa, annars kan du väl efterhöra med dr B.
  • Mizz Turko
    Bling1975 skrev 2008-10-17 11:10:31 följande:
    Hallå tjejer!Grattis Iske - kul med plus En liten fundering, hur känner ni alla inför VUL? Jag vet att jag kommer behöva det om jag blir gravid igen för min mentala hälsas skull. Men kan det orsaka mf? Sist grävde de runt ordentligt och länge vid två tillfällen samma vecka och några dagar senare dog lilla räkan. Det gör mig lite nervös. Vanligt UL - när kan man göra det första gången?
    Det har ju visats att UL/VUL ger MF/MA, utan frekventa UL/VUL ger viss ökad vänsterhänthet hos killar.

Tidigast kan man ju göra VUL v 6-7, men helst i v 8 för då ser man ju om allt är ok. Men så tidigt i grav ska man inte göra UL för då syns det inte tydligt, det kan t.o.m. bli fel. UL görs ju när fostret är större.
  • Mizz Turko
    Spirit skrev 2008-10-17 13:40:51 följande:
    Nu har jag testat ++++
    Grattis.
    babblar på skrev 2008-10-18 11:01:21 följande:
    Jag har faktiskt hållt på att spy några ggr idag fast sluppit än så länge. Men det konstiga är att jag inte mår illa så som jag gjort innan. Utan det är bara som om spyet ligger där i halsen utan att jag mår direkt illa. Brukar det vara så eller? Som om det kan komma utan förvarning typ. Jag är rädd att jag bara mår dåligt av F nämligen..fast må illa stod inte på lappen. Hoppas iaf att itne allt detta är i onödan. Hoppas liten bäbis lever och mår brabp som nästan kräks
    Jag har själv inte spytt någonting utan lätt till svår illamående och mycket kväljningar. Bebben mår säkert jättebra.
    Poppy Lee skrev 2008-10-18 20:45:42 följande:
    Godkväll alla!Grattis till Spirit och Mizz Turko till plus och lyckat vul. BP: har jag missat något, eller skulle inte du på vul igår? Minns jag fel? hade för mig det. Idun: hur gick det på inskrivningen?Min gick bra, eller, BM var snäll och jag blev lovad att få komma och lyssna på hjärtat närhelst jag ville, och det var ju bra. MEN: jag hade lite konstiga värden. Framför allt hade jag blod i urinen, vilket oroar mig jättemycket. Har haft mkt molvärk de senaste dagarna, tänk om det är uvi? Kan det orsaka mf? Blod i urinen låter ju inte kul. Känns olidligt att behöva vänta helgen + två dagar till för odling Visserligen syntes inga bakterier på stickan, men blod i urinen kan väl inte vara så mkt annat än uvi? Någon kunnig som vet?Sen hade jag urkonstigt blodtryck också, 118/88. Tycker att det är väldigt högt undertryck, 88, jag brukar ligga på 70 i vanliga fall.Usch, usch, eländiga oro.
    Tack vännen.

Blod i urinen är oftast UVI, men jag hade blod i urinen på min första MA, trots att jag inte blödde något överhuvudtaget.

Ska du in på vul snart? hoppas att det bara är en UVI.
    babblar på skrev 2008-10-18 21:50:00 följande:
    Poppy: jag tänker också uvi i så fall men jag kan inget om det egentligen. Hoppas det är nåt lättbotat. De kunde väl odlat det över helgen tycker jag så du slapp vänta så.Blodtryck är jag inte heller så bra på och vet inte alls vad jag brukar ha bara att det brukar vara bra.Jag var på vul i onsdags och fick se nåt som var 4 mm men inget hjärta än tyvärr men det verkade inte som om det brukade synas så tidigt. Kasnke beror på ul-apparat?kram på dej
    Vilken klinik var du på för att göra VUL? Och nej, man behöver inte känna något hela tiden. Har knappt haft växtvärk sen jag plussade (men tror att i mitt fall beror det på att kroppen och livmodern är väl van med grav och det var ju inte så länge sen jag var gravid innan detta).

Jag såg i 6+0 ett tickande hjärta, men som sagt så är det visst ovanligt.

Stella
    Hoppas att det bara beror på sköra slemhinnor. När ska du på VUL?
  • Mizz Turko
    Idun 78 skrev 2008-10-19 21:41:30 följande:
    Åh, idag har ALLA symtomen försvunnit och magen krympt ihop till sin vanliga storlek... Jag är väldigt tacksam att jag har nytt ul imorgon även om jag är väldigt nervös... Hoppas hoppas att det bara är spökveckor.
    Magen som går ner är nog bara svullnaden som lägger sig, det har vi nog alla erfarit nu.

Oroa dig inte, allt kommer att gå bra på VUL. Och dessutom avtar ju symtomen efter v 10-12. Var glad åt det.
    Poppy Lee skrev 2008-10-20 09:06:16 följande:
    MizzTurko: berodde ditt blod i urinen på MA:t? Usch, tänk om det är därför jag hade det, att fostret dött? Kan det bli så på grund av mf alltså
    Ja, tyvärr. För jag blödde inte under mitt första MA. Men sen när de tog urinprov så visade det sig att jag hade blod i urinen, dock läckte inte blod i trosan etc.

men det vanligaste att ha blod i urinen är pga UVI och njursten. Så du ska inte oroa dig. Allt kommer att gå bra för dig.

Jag vill bara att du ska stå på dig och kräva svar snarast.
  • Mizz Turko
    babblar på skrev 2008-10-20 09:38:30 följande:
    Poppy: håller tummarna för dej idag. Hoppas det inte är nån fara på nåt sätt!Visste itne att man måste odla GBS. Då får man tjata till sej lite odlingar ibland kanskeIdun: håller tummarna för dej också idag. Härligt att du kommit över de första 12 veckorna!MizzT: Jag var hos drB och han har nog inte världens modernaste ulapparat tror jag inte? Har iaf varit på ställen där de kan zooma osv. Var i 5+5 när jag var där och han sa redan innan att man bara kommer se lite hinnor osv. stella: är det ljusrosa borta? hoppasa80: Igår lyckades jag ta sprutan utan att få blåmärke wow! Hoppas du får en sjukskrivning så du får vila litejag klöks(vad lustigt det ordet ser ut när man skriver det Hoppas det itne är nåt lokalt uttryck )Jag klöks iaf superlätt till och från(spyr inte) när jag borstar tänderna osv. Men jag är fortfarande väldigt osäker på om det är pga graviditet. Tänk om det är nåt helt annat och så luras jag bara att tro att det är graviditetsillamående. Kanske bara är proggen?
    BP: . Det är nog olika för alla. Blev så chockad själv när jag kunde se hjärta och allt så tidigt.
    Poppy Lee skrev 2008-10-20 09:23:47 följande:
    Usch, jag blev så orolig att jag ringde DrR och fick iaf en tid för vul idag kl 15, gud vad skönt! Nu är jag såklart jättenervös, men om det har hänt något vill man ju veta så fort som möjligt.
    Oroa dig inte det kommer att gå bra.

Vem är Dr R?
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8