-
Jo, så nu får jag väl ändra igen. Bara inte fostret tar stryk av detta velande från 2 till 1, fr 1 till 2.babblar på skrev 2008-09-24 15:26:07 följande:Mizz Turko: först rekommenderade han 2 T. Det har jag också på gamla burkar. Men sen ändrade han(iaf på min dos) till 1 från plus(2 innan)Och nu eftersom jag fick mf ändå ska jag bara ta en hela tiden och se vart det lederJo, självklart förstår jag det också. Men det var inte så länge sen jag var hos honom och enligt honom idag per tele så ordinerar han 1 el 2 beroende på hur proverna såg ut. Då tyckte han att jag skulle ha 2, idag när han tittar på samma prover ska jag bara ta 1.StoraD skrev 2008-09-24 15:27:12 följande:Jo, jag förstår att det är förvirrande att din läkare har ändrat sig. Vad jag försöker säga är att det inte är konstigt att man ändrar behandling när man får ny information eller tar del av nya rön.
-
Jag funderade om jag skulle göra det, för som jag nämnt tidigare har min syster alltid blivit ordinerad 2 T varje dag fram till v 16. Och det har hjälpt henne alltid.Idun 78 skrev 2008-09-24 20:05:40 följande:Mizz Turko, jag är också ordinerad 1T per dag (2T innan plus) av DrB. Jag har dock på eget bevåg, utan att meddela DrB, kört på Cias metod, dvs. 2T/dag t.o.m. v.12, sedan gå ner till 1T/dag. Jag vet inte om jag gör rätt (troligtvis inte eftersom jag inte lyder doktorns order) men av ngn anledning så tror jag att 2T är vad jag behöver just nu, så därför kör jag på det. Vi får väl se hur det går....LillaD, jag är så otroligt glad att se dig här igen! Jag förstår verkligen att du har det tufft just nu, så en soffsittardag låter inte helt dumt i väntan på bättre tider. Hoppas att du blir lite glad av att vara tillbaks här hos oss! We've missed you sweetie! Cia, när du pratade med DrB sa han väl inget om att 2T kunde ge missfall? Det måste vara ngt som framkommit ganska nyligen antar jag. Vad sa din BM om att du tog 1T på eget bevåg fram till v.37?
Så jag blev rädd och tog bara 1 T, men efter mycket funderingar så tror jag nog att jag ändå kommer att köra på 2 T hädanefter, oavsett.
När jag var där på besök sa han att 1 T kunde hjälpa men att bäst effekt har getts med 2 T fram till v 13-14.
Eftersom han nu ändrat sig plötsligt, och hans tolkningar stöddes genom forskning utomlands bl a, så kanske han har fått varning eller erinran för att han ordinerar och ger bedömning efter utländska forskningar istället för utifrån svenska forskningar???!! Kanske därför han fått ändra sig???
*ännu mer fundersam nu* -
Jo, det var ju det jag tänkte, att många här i FL ändå fått MF fast 1 T. Men att det senare gått bättre för dem med 2 T.Cia o krabaten skrev 2008-09-25 09:28:17 följande:Turko: det är en djungel!Hoppas du kommer fram till ngt som känns bra för dig.För mig var det som sagt 2T, men jag hade ju provat 1T och fick mf ändå så det var inget att snacka om för min del.Odd: Svarar i din GB eftersom du inte är här så ofta.
Jag får väl gå emot läkaren denna gång, och hoppas på det bästa. -
Som om vi inte har tillräckligt jobbigt med alla upprepade MF/MA, så ska man försöka klura ut vilken behandling och hur stora doser man ska ha.
Men jag är glad att jag hittade FL och alla trådar om MF/MA så att man iaf fått lite kött på benen, för klinikerna vägrar ju hjälpa till med något eller så är de skeptiska till allt. Man får ju efterfråga behandlingar/prover etc som man själv fått forska efter.
bp- det är säkert grav-illamående (?)
tack cia och lycka 77
-
Det finns annars "belly belt" som ser ut som ett stort pannband som man kan ha över sina egna byxor/kjolar, så att man slipper byta ut garderoben hela tiden under sin grav-tid. Vet ju inte hur långt gången du är, men bandet funkar bra i början i alla fall, tills man får sin stora magefruZ skrev 2008-09-25 16:01:14 följande:Lycka; jag tar 4500 enheter Innohep en gång per dag. Det motsvaras av 5000 enheter Fragmin.Nån som har tips på var man köper mammabyxor, jag tål inte byxor som sitter åt nu... Helst affärer inte nätet så man kan prova.BP: spännande eller jobbigt med illamåendet. Man hoppas ju, men jag antar att det är liten risk att må illa av graviditet en vecka före BIM... Håller tummarna för att det är så ändå
-
Vild i håret
Är ny i tråden, så har inte sett dig förut. Beklagar ditt MF. Usch.
Jag kan rek Lucina kliniken, som många av oss här i tråden gått på men de har sagt att de inte tar nybesök. Annars är Octaviakliniken, här i Sthlm och Sophia hemmet också väldigt bra kliniker som gör dessa MF utredningar.
Nästa grav kommer att gå vägen vännen.
Hoppas att alla ni i tråden haft en trevlig helg?
-
De säger ju att de inte tar emot nya patienter, för de håller ju på att avvecklas. Men man kan ju alltid ringa.Bebis igen skrev 2008-09-29 11:51:19 följande:Nu hittade jag er minsann.... vad härligt!!Har en tjejkompis som äntligen lyckats "övertala" sin karl att de ska skaffa barn. Har nu haft 2 tidiga MF River upp mycket sånt där känner jag....Nån som vet om Lucina tar emot nya patienter längre?? Hon är 39 år och börjar bli desperat känner jag... KRAM till er alla!!
Annars kan jag rekommendera octaviakliniker på Söder. Sen är det många andra bra tips som finns här på tråden också. -
Gud vad mycket man missar här, när man inte varit inne på 1 dag .
Grattis till alla som gjort lyckade VUL.
Sen var det någon som undrade om T och Levaxin, och kan bara säga fr min systers erfarenhet att hon fått öka på det under grav. Om man har sköldkörtelunderfunktion och inte får behandling så kan det leda i värsta fall till MF.
Är själv orolig inför min VUL på fredag, HS, för att kolla att min grav går som den ska denna gång. Är då i v 6+1. Dvs mina kritiska veckor börjar då.
-
Stella
Grattis till VUL.
Babblar på
Grattis till . Du kan ju haft sköra slemhinnor som kan ha orsakat blödningen.
Jag hade TNF-ALFA värde på strax över 12 och skulle då äta 2 T fram till v 13-14 (mars/april var detta), men när jag rådfrågade Dr B förra veckan så hade han ändrat sina rek och man skulle äta 1 T istället. Men jag fortsätter med 2 T, för det har ju hjälpt så många här på tråden.
-
Fy, 22 st. Hoppas man inte tillhör den skaran.Poppy Lee skrev 2008-10-03 09:42:26 följande:Förresten tjejer, jätteviktig artikel idag ang. prednisolon och upprepade mf:www.alltombarn.se/villhabarn/astmamedicin-kan...En kvinna i studien hade haft 22 (!) mf och fick sedan barn med medicineringen. Skänker hopp!
Precis kommit till jobbet fr VUL. Allt såg bra ut med ett liten krabat på 5 mm och med tickande hjärta. Man såg början till moderkaka och en stor gulkropp denna gång. Har fått en bild med mig också (första gången jag får en bild). .
Dock hade jag fortfarande vätska bakom äggstockarna och nu även en stor cysta på 3 x 3 cm som växt sig på en av äggstockarna, dock tyckte läkaren att den såg ofarlig ut.
Ska på riktig grav-VUL den 16/10. Hoppas hoppas att det fortsätter bra nu.
Är förrsten i v 6+1 idag.