• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Nu har jag fixat mina naglar. Var nojig i ett par timmar, men va fasan, hormonerna gör att hår, naglar, hud ser så slitna ut. Jag vågar inte färga håret, kämpar att få liv i ansiktet men naglarna satsade jag på. Man kan väl inte få så mycket skräp i sig via nagelgel och nagellack? Hade det varit farligt skulle de inte växa under allt eller hur? Men nu ska dem målas med färglös nagellack någon gång per vecka. Hm, målar ni era naglar medan ni kämpar för att få en liten bli till och stanna kvar?

• EMND

Ha då är jag inte den enda här som är sliten båda inuti och utanpå. Fast jag har fina naglar, ,

Krus, håller tummarna, hoppas det behövs ingen hcg. Tyckte Mizz Turko hade fin önskan till dig. Jag önskar detsamma. Lille kanske får tillfälle att önska något i Julklapp!

Här känns det i vänstra (alltid i vänstra) äggstocken. Det är inte dags att testa än men vem vet. Antigen har jag inte observerat förut eller så har det inte funnits heller men föra månaden och även nu känner jag bröstspänningar innan ÄL.
    Gör ni det?

Och så en sak till. Tempen! Min akupunktör ville att jag mäter temp. kurva över mina cykler. Han sa inte att man behövde någon spec. termometer så jag använder min vanliga (digitala med två decimaler) och mäter under armen på morgonen innan jag går upp. Senaste tre dagarna tog jag 2 mätningar och dem skiljer sig för ca 0,3 C. Hur ska man lita på dem mätningarna. Sedan undrar jag om temp kan påverkas av vad jag sover i.

Hur gör ni?

• EMND

Ush vad tråkigt B.

MAT hur är det med dig?

Dr B svarade bara kort att mina FSH, LH och Östradiol är OK. Prolaktin ska tas Annandagjul. Men. På labbet kan de ta emot mig först efter 15.30. I provtagningsanvisningarna står det att prolaktin ska tas på förmiddag tidigast 3 timmar efter att man har gått upp och man fick inte äta 2 timmar innan. Dessutom ska man sitta/ligga i 20 min innan provet tas. Hu gjorde ni? För ett år sedan tog man provet på VC utan att jag visste något av det där uppe och provet var OK. Jag har inget val än gå på em. och lämna blodprov.

Dr B sa inget om TSH. Irriterande att hans svar via mejl är så korta. . Jag tog 75 mg på egen bevåg (i väntan på hans ordination) och han skrev bara att jag får ta ett prov till samtidigt som prolaktin. Men jag ligger på 2,6! Jag är väldigt trött, typ andas tungt och känner kvävningar i halsen, har ringar runt ögonen och lågt blodtryck. Beror det på överdos? det känns inte att det är det? Jag känner mig så sliten!

Pratade med kuratorn idag och hon sa att min dr H på KK nekade även henne att ge mig sjukskrivning. Jag får inte vardagar ihop. Åter igen får man ingen förståelse från KK.

• EMND

Poppy, men herre Gud! Vad är det för idiotism bland läkarna. Jag känner nästan för att starta en sida där vi ska citera vår "dumma" läkare allt i ord och bild med deras fullständiga namn. Inte för att hämnas utan för att dem inte är mänskliga och för att det inte finns någon lag som dem går emot! Dem gör sitt jobb men med så lite humanism att man vill helst anmärka det på något sätt någonstans. (Men som hämnd hade jag skickat länk med sidan till dem ). Ugh, nog med suurandet, kan inte du ta kontakt med dr B och be honom fixa remiss till hystero. Fats å andra sidan om du följer med vinden lever du lugnare och kanske får undersökning ändå fast lite senare än önskad. Det är nedbrytande att kämpa hela tiden. Lycka till.

tackar alla som ger mig goda råd ang. levaxinet. Går nog ner till 50 i kväll.

• EMND

Franka, jag är med, har inboxat dig.

MB! Hoppas det ordnar sig för din man och dig. Ledsen för er skull.

• EMND

Det blir en fin bukett Franka!

Jag börjar avsky det här med testandet. Är på dag 12 idag och ingen utslag på Äl sticka (CB digitalt) än. Som jag är så går jag och oroar mig att det inte blir någon ÄL för mig denna månad fast jag har haft den under hela hösten. Jag vet att det kan komma i morgon (dag 13) och även på dag 14 men den känslan som sätter sig i och gör mig på dålig humör är så plågande.

HA en fin dag tjejer!

• EMND

Laban, nu efter sista mf i juli, och hystero i aug, har mina mens inte gått av sig själva, 2 sista månader tog jag progesteron under LF. Men annars är de 28 +, - 2 dagar. De gångarna jag har testat för ÄL var stickorna positiva på dag 12 och 13. I morse visare den minus ff.

Mammarazi här är gränsern aför FSH (i lkp i alla fall)
    Folikelfas: 3-11 U/L
    Midcykelfas: 6-21 U/L
    Lutealfas: 1-9 U/L
    Menopaus: 22-150 U/L

Vad gäller TSH övre gränsen är 4. Gränserna kan skilja sig beroende på lab. där proverna analyseras då olika lab kan använda olika metoder. Ett värde under 2 är att förädra under graviditeten.
    Sedan dr B sa att det inte är ett värde som räknas. Det är tydligen kvot mellan TSH och LH som är viktig också. Han tog även östradiol på mig. Alla prover dag 3 (alt. 4). Han sa att det är viktigt att 2 hela dygn har gått innan proverna tas. Dag 19 ? 21 kommer jag att lämna prolaktinprov.

Idun, uf vad tråkigt att ha ont men du vet att det är pga. en god sak. Ja köpte CB dyra stickor- kan även de visa fel? Men hur ska jag göra med progesteron och heparin denna månad?

Lucki, välkommen hit och grattis till plusset.

• EMND

mamarazzi, min TSH ligger ca 3, (även under behandlingen med levaxin). Den pendlar som jo-jo och jag har försökt att öka levaxin till 75 g men får starka biverkningar av det. Försöker ta 75 varanndag men även så får jag biverkningar. Vad har då för värde?

Krus, Dr B skrev bara att mina värde låg bra. FSH=3,9, LH= 2,7. Det här har jag hittat på nätet: "LH/FSH ratio. This ratio is normally about 1:1 in premenopausal women, but with PCOS a ratio of greater than 2:1 or 3:1 may be considered diagnostic"

• EMND

krus: jag letade och letade men hittade inget om låg LH. Det kanske betyder ingen ÄL?

Kan levaxin påvärka ägglossning? Jag hade nämligen börjat trixa med levaxinet ca 4 dagar efter mensen. Det verkar att ÄL inte dyker upp denna månad (TYPISKT ) trots jag har känningar i vänstra äggstocken och i livmodern (eller så är det tarmarna kanske). Dessutom var jag uppblöst och brösten ömmade flera dagar efter mensen och hade/har mensvärk. Var på akupunktur igår (nu har jag stagnation KI och blod- hm det var mindre dåligt än tomhet KI och blod som jag hade från början) och fick nya örter. Känner mig som mindre uppblöst ballong idag.

• EMND

Mwb: aha, men man räknar väl fortfarnade från blödningsdag 1? Idag är jag på dag 13.

• EMND

Krus, jag hade ingen anning att prog kan skjut aupp äl! Har du också regelbundna mens och äl annars? Att progesteron skjuter upp mens visste jag. Fast visst, äggstockarna blir nog latare då kroppen får extra bränsle utifrån och tar tid på sig att vakna till och göra jobbet efter mensen. Jag gillar inte progisarna. Förra cykeln kom min ÄL 1-2 dagar tidigare och jag fick ett stark utslag på stickan i mer än 24 timmar. Då trodde jag att det berode på Apiforce. Jag slutade med prog. iofs lite förre än 19 dagar. Denna månad klarade jag nästan hela perioden. Har just köpt nya stickor men hur länge ska jag hålla på och testa då? Känns som att allting går emot mig...

• EMND

Lycka, ish vad tråkigt! Kan det inet bli lite balans när det gäller vår asvårigheter!? ; kan inte Jultomten ge oss gräddfilsgraviditeter julklappar i år! :-]

Franka. Har inte hunnit men har inte glömt, sätter in pengarna så fort jag kommer hem. Sorry for late. Tänkte göra igår men så hade vi fest på jobbet.

• EMND

nu grubblar jag igen: kan progesteron göra så att ÄL uteblir? Alla får inte sin ÄL i gång efter p-pillerna!

• EMND

BP hade du regelbundna mens och ÄL? Varför fick du ÄL PÅ DAG 18-21? Jag brukar ha plus på stickan dag 12-13.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8