• Mizz Turko

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8

Svar på #2582

Oj.

De som har träffat mig, läkare etc säger ju att det är en stor bebbe och stor mage och de tror inte att jag kommer att kunna "vänta" till BF, utan att den kommer nog komma ut tidigare.

Men det vet man ju aldrig.

Min äldsta syster har ju fött sina 2 barn i 7:e respektive 7½ månad.
    Min andra syster har alltid gått över tiden med 3 v.

så det blir kul att se. Jag hoppas att bebben kommer lite tidigare, fyller ju själv år runt BF-dagarna så det skulle vara kul att få bebben tidigare. Men att den är frisk är viktigast.

När har du rUL. Du har väl fått tid för det?

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • Mizz Turko
    Svar på #2584
    Gyn från helvete?

nu förstod jag inte riktigt (sorry)
  • Mizz Turko

Tack för alla fina komplimanger om magen.

Känner mig bitter idag tyvärr, borde inte bli det med tanke på att jag faktiskt är gravid, men jag kan hjälpa det när jag ser att alla mina värden blir sämre och sämre och även de som varit normala hittills blir i underkant. Nu är T4 i underkant och försökt få tag i min BM hela morgonen, inte fasiken svarar hon heller.

Ska kräva att få bli remitterad till spec-MVC så att de kan hålla extra koll på värdena och bedömma vad det betyder.

DND: det spelar ingen roll om du lämnar provet dag 3 eller 4.

Krusbär: det kanske bara är livmodern som skaver eller kanske sköra slemhinnor. Hoppas hoppas inte att det är mf, "låter" ju inte som det. När ska du på koll? Har du annars kollat upp TNF-alfa och sen blödningsfaktor etc? De är ju viktiga att ha "normala" värden på.

Kajolajo: Självklart får du känna som du gör, det gör vi alla när vi är i den sitsen. glöm inte att vi är bara människor och får känna så här. Men din tur kommer. Blicka framåt, inte bakåt.

Franka: På läkarspråk så har du ju gått hela 8 v, de säger då v 8 medan vi i gravid-snacket säger v 9. Så bli inte orolig för det.

Iske: grattis till nedtrappningen och uttrappningen. Det kommer att gå bra.

• Mizz Turko
    Svar på #2620
    Oj vännen. Men kan du inte be läkare eller någon kolla upp ditt HCG värde och följa den i 1-1½ v tid var 2:a el 3:e dag. Då får du ju hum på om det sjunker el stiger.

Jag hoppas verkligen att kroppen beter sig bara så denna gång, för att den är "van" att betet sig så, men att det kommer att leda till att din mage och bebbe fortsätter växa.

Håller alla tummarna.

Om du bor i Stockholm, kan du inte höra av dig till Octaviakliniken? Jag vet att dr L där tar också TNF-alfa om man går på mf-utredning där.

Vet ju inte hur många mf du haft men försök med den kliniken annars, de flesta som går där är ju jättenöjda.
  • Mizz Turko
    Svar på #2622
    Jo, nu har min kollega pratat med spec-MVC och än så länge är det bra. Dock lite frågande för mitt sjunkande Hb. Har fått råd att börja med blutsaft som tillägg till mina Niferex tabletter.

Det är ju TSH och järnvärdena som är viktigast, de andra kanske är "vanliga för gravida".?
  • Mizz Turko
    Svar på #2623
    Har ju inte genomgått hysteroskopi, men lägg fram all fakta du har och som du haft. Hur många mf, vilka prover du tagit, vilka behandlingar. Så borde det leda till att du får undersökningen som ett utökat led i din utredning.

Hoppas du slipper tjata om det och att istället är villiga.
  • Mizz Turko
    Svar på #2632
    Nej nej, så lång väntetid tror jag inte att Octavikliniken har, dessutom brukar de ibland få avbokade tider etc så det kan gå snabbt ibland. Sen be att få telekontakt med dr L så att hon kan få höra din "historia" för jag vet att hon brukar kunna dubbelboka/trippelboka sig själv och även ibland ta in på helgen för att hon tycker att någon/något är "intressant".

Så försök med dem.

Hcg kan du be din husläkare göra, det ska inte vara så svårt! För då ser du ju om du har ett pågående MF eller inte. Tycker att det är ren idioti de kör med oss, som redan är nervrak.
  • Mizz Turko
    Svar på #2635
    Nej, hon heter Leena Garoff. (man får egentligen väl inte skriva läkarnamn här etc (nåja).

På tisdag, är det Sophia Hemmet du ska till då? Skönt. Självklart ska du propsa på att få hcg taget, för du kommer ju fortfarande vara för tidigt för att man ske se något på vul. På Hcg kan de ju se om du ligger som du ska i ditt värde.

då får du ju åtminstone det klart och tydligt för dig.

Fast jag hoppas och misstänker ändå att du är gravid, och att det nog är spottings du har.

I vilken vecka brukar du få mf annars?
  • Mizz Turko
    Svar på #2638

Nej nej, inte tänka så. Bort med det negativa, du vet att det negativa påverkar kroppen och fostrete lika mycket oavsett vad alla forskningar och rön säger emot det.

Så ta det lugnt, vila, och inga tunga lyft etc etc. Se bara till att vila ut dig nu. Om du har möjlighet sjukskriv dig tills att du fått klara besked på tisdag.

Det kanske, som sagt, är kroppens sätt att vara men att du har en fortsättande grav där inne.

tänk positivt och hjälp fostret att stanna kvar.

• Mizz Turko
    Svar på #2652
    grattis till sena +:et.

Vad är det för grupp du ska gå i? *nyfiken*
Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 8