• Bebis

När är pojkar för stora för att ha strumpbyxor?

Jag är nyfiken då folk tydligt skrev att det var ok för SMÅ pojkar att ha strumpbyxor.

Vart går din gräns?

Don't Panic
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är pojkar för stora för att ha strumpbyxor?
  • J W
    Bebis skrev 2008-09-15 08:52:45 följande:
    Ja det är opraktiskt när ungarna lyckas blöta ner fötterna av nån anledning och man då inte bara kan ta av strumpor utan behöver krångla av strumpbyxor.
    Ja, det är ju hemskt
  • hally

Min pojke hade väldigt ofta strumpbyxor när han var bebis, himmel så praktisk och inga sockar som bara trillar av. Strumpbyxor och body, måste ju vara det skönaste för bebisarna också, att allt sitter ihop och inte hasar av åt olika håll
    Även nu har han strumpebyxor ibland, han är snart 2,5. Han får ha det så länge han gillar dem eftersom jag tycker det är praktiskt. Mockasiner har han också utanpå då han lätt blir kall om fötterna och så blir han inte blöt för minsta lilla vattendroppe han kliver i

Även dottern väljer hellre strumpbyxor än långkalsonger och sockar, hon är 7 år.

Men när de inte vill ha dem längre behöver de inte.
    Själv tyckte jag mest det var oskönt men det berodde antagligen på att de oftast var för små så grenen hamnade vid knäna *ryser* Många jämnåriga vet jag hade strumpbyxor iallafall upp till 12 års ålder, både killar och tjejer.

• norgesessan

Mina barn vill inte ha moccasiner, så dom blev alltid våta på fötterna när dom tvättade sig innan/efter maten på dagis...

Emil 03-Jonathan 05 och LillSessan bf. 2/2.09
  • mm m

Alltid! killar ska inte ha strumpbyxor!(tycker jag)

• SaramedM

mm m skrev 2008-09-16 14:50:06 följande:

Alltid! killar ska inte ha strumpbyxor!(tycker jag)
    För att?
  • Qywez

På mina söner så kom gränsen vid dagis/ skola, dvs, så länge dom gick på dagis så är det ok, men när dom började skolan så slutade jag med strumpbyxor, för att börja helt med långkalsonger istället.

• Jack1978

Konstig fråga. Strumpbyxan är väl inget könsbundet plagg? Inte när vi pratar barn. Hade själv strumpbyxor när jag var liten och tycker att det är ett förträffligt plagg.

• Bling1975

Att använda strumpbyxor istället för långkallingar för att det är praktiskt och skönt kan väl alla göra oavsett ålder. Tror rätt många män skulle föredra det när man åker slalom, men jag har inte sett några i herrstorlekar. Kanten på långkalsongerna kan bli väldigt obekväm när man spänner åt hårt.

Stitch längtar efter Lilo
  • optimist63
    Bling1975 skrev 2008-10-22 16:42:24 följande:

Att använda strumpbyxor istället för långkallingar för att det är praktiskt och skönt kan väl alla göra oavsett ålder. Tror rätt många män skulle föredra det när man åker slalom, men jag har inte sett några i herrstorlekar. Kanten på långkalsongerna kan bli väldigt obekväm när man spänner åt hårt.

Sk kalasbyxor (som är skönt under) finns att köpa på nätet från tex Tyskland för män. Där använder många män det på vintern.
  • Alexander Bergbacka
    optimist63 skrev 2017-11-27 12:47:34 följande:
    Sk kalasbyxor (som är skönt under) finns att köpa på nätet från tex Tyskland för män. Där använder många män det på vintern.
    Du är medveten om att du svarade på en snart decenniegammal kommentar, eller hur?
  • optimist63
    Alexander Bergbacka skrev 2017-11-30 00:19:42 följande:
    Du är medveten om att du svarade på en snart decenniegammal kommentar, eller hur?
    Yes! Men ämnet är väl alltid aktuellt. Speciellt nu när det har blivit kallt ute.
  • John 3

Själv hade jag strumpbyxor tills jag var 9-10 kanske, men bara hemma då, inte i skolan. Men detta var i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet och då var det inte så länge sen som både pojkar och flickor hade haft långstrumpor, så det ansågs väl helt enkelt att strumpbyxorna ersatte dem.

• Kverulant67
    John 3 skrev 2018-08-14 07:47:22 följande:

Själv hade jag strumpbyxor tills jag var 9-10 kanske, men bara hemma då, inte i skolan. Men detta var i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet och då var det inte så länge sen som både pojkar och flickor hade haft långstrumpor, så det ansågs väl helt enkelt att strumpbyxorna ersatte dem.

Jag är också född på 60-talet. Då under 70-talet använde alla killar i klassen sk kalasbyxor på vintern ända upp i 11-12års åldern..
    Har börjat använda det själv som vuxen då det är ett utmärkt plagg att ha under då det är kallt ute!
  • John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-24 12:01:32 följande:

Jag är också född på 60-talet. Då under 70-talet använde alla killar i klassen sk kalasbyxor på vintern ända upp i 11-12års åldern..

Har börjat använda det själv som vuxen då det är ett utmärkt plagg att ha under då det är kallt ute!

Intressant. Var bodde du? En gång var det en kompis som retade mig men i övrigt har det inga problem att ha strumpbyxor.
  • Kverulant67
    John 3 skrev 2019-06-25 15:22:59 följande:
    Intressant. Var bodde du? En gång var det en kompis som retade mig men i övrigt har det inga problem att ha strumpbyxor.
    Utanför Gbg på den tiden. Men jag vet att vi småretades med dom som hade kalasbyxor i typ 5an på gymnastiken när man såg dom byta om.
    I vilken ålder retades ni för kalasbyxor?
  • John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-26 10:59:20 följande:

Utanför Gbg på den tiden. Men jag vet att vi småretades med dom som hade kalasbyxor i typ 5an på gymnastiken när man såg dom byta om.

I vilken ålder retades ni för kalasbyxor?

Jag var kanske 9-10 när jag en gång blev retad för att jag hade strumpbyxor, så något större problem var det inte. Men då var jag ganska ensam om att ha strumpbyxor av killarna. Föräldrarna tyckte att jag skulle fortsätta med strumpbyxor men de föll väl till föga för trenden att de flesta killarna övergick till långkalsonger.
  • Kverulant67
    John 3 skrev 2019-06-26 16:54:30 följande:
    Jag var kanske 9-10 när jag en gång blev retad för att jag hade strumpbyxor, så något större problem var det inte. Men då var jag ganska ensam om att ha strumpbyxor av killarna. Föräldrarna tyckte att jag skulle fortsätta med strumpbyxor men de föll väl till föga för trenden att de flesta killarna övergick till långkalsonger.
    Fick du ärva syrrans strumpbyxor eller något? Minns att en kille i klassen gjorde det, en gång kom han med röda kalasbyxor, då skrattade vi åt honom.

Du har inte provat sk kalasbyxor som vuxen sedan?
  • John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-27 10:43:13 följande:
    Fick du ärva syrrans strumpbyxor eller något? Minns att en kille i klassen gjorde det, en gång kom han med röda kalasbyxor, då skrattade vi åt honom.

Du har inte provat sk kalasbyxor som vuxen sedan?
    Nej. Hon är 5 år äldre och började tidigt ha nylonstrumpbyxor, så det var nog en tydlig skillnad på hennes tunna genomskinliga flickstrumpbyxor och mina lite tjockare mörkblå "pojkstrumpbyxor".

Nej, inte testat som vuxen.
  • Kverulant67
    John 3 skrev 2019-06-27 12:25:15 följande:
    Nej. Hon är 5 år äldre och började tidigt ha nylonstrumpbyxor, så det var nog en tydlig skillnad på hennes tunna genomskinliga flickstrumpbyxor och mina lite tjockare mörkblå "pojkstrumpbyxor".

Nej, inte testat som vuxen.
    Så hon hade inte kalasbyxor när det var kallt då?

Prova! Jag började igen i vuxen ålder efter det att en flickvän tyckte det var praktiskt och skönt. Kör alltid med kalasbyxor på vintern efter det, jätteskönt!
Svar på tråden När är pojkar för stora för att ha strumpbyxor?