• John 3

När är pojkar för stora för att ha strumpbyxor?

Själv hade jag strumpbyxor tills jag var 9-10 kanske, men bara hemma då, inte i skolan. Men detta var i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet och då var det inte så länge sen som både pojkar och flickor hade haft långstrumpor, så det ansågs väl helt enkelt att strumpbyxorna ersatte dem.

• John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-24 12:01:32 följande:

Jag är också född på 60-talet. Då under 70-talet använde alla killar i klassen sk kalasbyxor på vintern ända upp i 11-12års åldern..

Har börjat använda det själv som vuxen då det är ett utmärkt plagg att ha under då det är kallt ute!

Intressant. Var bodde du? En gång var det en kompis som retade mig men i övrigt har det inga problem att ha strumpbyxor.
  • John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-26 10:59:20 följande:

Utanför Gbg på den tiden. Men jag vet att vi småretades med dom som hade kalasbyxor i typ 5an på gymnastiken när man såg dom byta om.

I vilken ålder retades ni för kalasbyxor?

Jag var kanske 9-10 när jag en gång blev retad för att jag hade strumpbyxor, så något större problem var det inte. Men då var jag ganska ensam om att ha strumpbyxor av killarna. Föräldrarna tyckte att jag skulle fortsätta med strumpbyxor men de föll väl till föga för trenden att de flesta killarna övergick till långkalsonger.
  • John 3
    Kverulant67 skrev 2019-06-27 10:43:13 följande:
    Fick du ärva syrrans strumpbyxor eller något? Minns att en kille i klassen gjorde det, en gång kom han med röda kalasbyxor, då skrattade vi åt honom.

Du har inte provat sk kalasbyxor som vuxen sedan?
    Nej. Hon är 5 år äldre och började tidigt ha nylonstrumpbyxor, så det var nog en tydlig skillnad på hennes tunna genomskinliga flickstrumpbyxor och mina lite tjockare mörkblå "pojkstrumpbyxor".

Nej, inte testat som vuxen.
Svar på tråden När är pojkar för stora för att ha strumpbyxor?