• Mrs Ray

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Vi var på bvc idag med sonen, för 1,5-årskontroll (18 månader). Det var en helt bisarr upplevelse, som fick mig att bli nåde arg och ledsen. Sonen är sen med att prata, men är annars glad, social, förstår vad vi säger, är duktig på att bygga med klossar, Duplo, undersöker allt, älskar att leka i sandlådan, härma allt vi gör osv - ja en vanlig 1,5-åring. Han har bra motorik och är duktig på att klura ut hur saker fungerar (öppna lådor, dörrar, haspar, osv)

Nu till bvc-kontrollen. Det är semestertider och vi får gå till en bvc-sköterska som vi aldrig träffat. Vi kommer in i hennes rum och sonen är som vanligt nyfiken på allt nytt, samtidigt som han är lite osäker inför denna helt nya person. Sköterskan börjar genast försöka få hionom att stapla klossar, men han är mer intresserad av alla spännande saker på hennes skrivbord. Till sist staplar han klossarna i alla fall. Sen vill hon få honom att rita genom att säga till honom att han ska rita, vilket han inte gör ? enligt min uppfattning gör inte 1,5-åringar som man säger åt dem. När hon istället visar och ritar själv gör han genast som hon ? sonen är ju i den åldern då han härmar allt vi gör. Sen börjar hon säga ?var är klockan?, ?var är pappas näsa? (!) osv, men sonen är mest intresserad av hennes dator och vill leka med tangentbordet. Han är inte van vid henne, verkar inte så förtjust i henne och ignorerar henne följaktligen. Efter sammanlagt ca fem minuters ?testande? i rummet säger hon att sonen ?inte klarat 18-månaderstestet?.

Hur kan man göra ett test under så kort tid, hur kan man underlåta att fråga föräldrarna vad barnet kan, hur kan man säga att sonen ?inte klarat? testet??? Visst är han sen med att prata, men alla 1,5-åringar kan inte prata ? vissa barn har ju precis lärt sig gå i den åldern, utan att det anses vara kontigt. Inte ett ord om att inte alla barn pratar i den åldern, istället säger hon att hon kan boka in ett särskilt test för sonen när han är två, för att se att allt är ok. För att han inte direkt gjorde det som han ville att han skulle göra. Vi vet ju att han kan, men att han sällan gör saker på befallning. Var ?pappas näsa? är vet han kanske inte ? den leken har vi inte kört med honom...

Jag har aldrig för en sekund varit orolig för sonen och hans utveckling, men med de här orden fick hon mig gråtfärdig (jag brjade faktiskt gråta där inne, men det låtsades hon inte om) samtidigt som jag blev så arg. Hur kan man göra ett test på de här premisserna? Det hade ju räckt med att hon hade låtit sonen leka i väntrummet en stund, så hade hon sett vilka färdigheter han har. Nu efteråt känner jag mig nästan kränkt.

Ville bara skriva av mig lite och göra om det kanske finns fler med liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc
  • skytten06

Men herregud vad konstig hon verkar vara!
    Har aldrig hört talas om att man klarar eller inte klarar 18 måns kontrollen. Då hade inte min dotter klarat den alls, hon pratar inte, vet inte vad allt osv.
    Hoppas du får tillbaka din vanliga bvc.skötare snart!

• ALisaE

Men vad hemskt! Hur kan dom ens säga så? Att gå till BVC är ju frivilligt, hur kan dom då göra ett test som tydligen "måste klaras av" vid en viss åler? Sjukt! Alla barn är ju olika och som du säger så har vissa barn nyss börjat gå i den åldern.

• nakenfis

slå på henne nästa gång :D

jag skulle sagt åt henne att " ja men du borde veta sådant du verkar också lite efter " ;)

bli bemött som man bemöter säger du sen ;)

• Mrs Ray

Ja, hon kunde väl ha frågat oss vad han kan och inte kan - en erfaren sköterska måste väl kunna inse att ett litet barn inte kan göra allt på befallning inom ett så kort tidsintervall. Sonen är första barnet och fast jag aldrig för en sekund tänkt att något skulle vara fel med sonen så fick hennes ord mig att bli så orolig.

Hade sett fram emot besöket för chansen att prata lite om barns utveckling i den åldern och så blev allt så fel...

• Mrs Ray

Ja nog var jag förbannad nog att vilja slå henne :) men jag ska nog istället ringa till hennes chef och säga vad jag tycker.

• ballerinamuffins

barn i 15 mån ålder kan inte rita det man säger att dem ska rita, alltså min pojk på snart 2 har börjat med klotter, bara lite hit o dit kan rita streck och halvcirklar, och det är fullt tillräckligt enligt vår bvc sköterska, visst han ritar klödd och säger att det är en bil.
    vår pojke pratar bra och följer sin utveckling som han ska.
    jag hade sagt till dem andra sköterskorna när dem är tillbaka, och prata med andra föräldrar om dem upplever likadant med denna tant, om det är så så har ni så stor chans att ni kan få väck henne,
    hon om nån vet ju att barn är olika och kan olika saker.
    Dumma tant.

• studentbruttan29

amääääääh, värsta nybörjaren hon är och kan uppenbart INGET om barn. Hon kan ju ingenting låter det som. Bry dig INTE om vad hon säger! Gör en ny koll så fort semestern är över.

• Trasan0606

Min skrutt brukar kissa på bvc-tantan så om du vill kan vi gå dit och kissa på henne!

• bacca

Ring verksamhetschefen,absolut! Tanten verkar ju fullkomligt galen. För övrigt känner jag en 2åring som knappast pratar alls, och det är absolut inget fel på honom, varen hans föräldrar, bvc- sköterska/läkare eller någon annan oroar sig, han väntar på rätt tillfälle att börja på bara :)

• lövet2

Det finns bra BVC-sköterskor, och så finns det dåliga. När min tjej var på 3-årskontroll, så meddelade sköterskan att det var mitt fel att Lillan var sen i talet, eftersom jag inte "lät" henne gå på dagis.
    I år fick en resignerad sköterska försöka genomföra en 4-årskontroll:

BVC-sköterskan mäter och väger Lillan, och det går bra. Sedan ska lite annat också kollas.
    BVC: Kan du gå balansgång på det här strecket på golvet?
    Lillan ställer sig på strecket, tar ett steg och kastar sig sedan på golvet.
    Lillan: Oj, jag ramlade! *skrattar fånigt*
    BVC: Men jag ville se om du kunde gå balansgång!
    Lillan tar sig upp och kastar sig omkull igen.
    Lillan: Nej, men nu ramlade jag igen! *fnissar*

BVC: Men kanske du kan rita en gubbe på det här papperet?
    Lillan älskar att rita, så hon ritar snabbt en rund ring med ögon, näsa, mun och ett streck högst upp.
    Lillan: Titta, en gurkbomb!
    BVC: Men du skulle ju rita ... OK då ...

BVC: Då ska vi kolla synen! Sätt dig här och så pekar du på din tavla på samma bokstäver som jag pekar på här framme! *ger Lillan en tavla med 4 bokstäver på*
    Sköterskan pekar där framme och Lillan pekar fint på de två första, men sedan blir hon less. När nästa bokstav kommer, så klappar hon till sin tavla med hela handen så den flyger i väg. Sköterskan ser inte road ut, särskilt inte som det händer samma sak flera gånger. Sedan river Lillan bort plåstret som sitter över ögat (för att kolla ett öga i taget) och tycker att hon är färdig med det där.

BVC: Nu ska jag ta på dig hörlurar. Varje gång det piper i hörlurarna, så ska du ta en ring och trä den på pinnen här!
    Lillan får på sig hörlurar och väntar.
    Lillan: Nu piper det! *ropar högt*
    BVC: Vad skulle du göra då? Trä en ring på pinnen!
    Lillan tar en ring och sätter den på pinnen.
    (samma sak upprepas ca 10 ggr)
    Lillan: De röda ringarna är slut! Nu finns det bara blå, gröna och gula. Jag ska räkna dem! 1, 2, 3 ...
    BVC: Nej, du måste lyssna om det piper!
    Lillan: Jag har många fingrar. Jag ska räkna dem också! 1, 2, 3 ...
    BVC: Nej, du måste vara tyst och lyssna! Hör du om det piper?
    Lillan: Titta, jag kan snurra på hörlurarna!

Sköterskan ger upp och meddelar mig att hon är säker på att Lillan hör perfekt. Självklart! Lillan är perfekt i allt!
    (fast jag tror inte sköterskan håller med om det)

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc