• Mrs Ray

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Vi var på bvc idag med sonen, för 1,5-årskontroll (18 månader). Det var en helt bisarr upplevelse, som fick mig att bli nåde arg och ledsen. Sonen är sen med att prata, men är annars glad, social, förstår vad vi säger, är duktig på att bygga med klossar, Duplo, undersöker allt, älskar att leka i sandlådan, härma allt vi gör osv - ja en vanlig 1,5-åring. Han har bra motorik och är duktig på att klura ut hur saker fungerar (öppna lådor, dörrar, haspar, osv)

Nu till bvc-kontrollen. Det är semestertider och vi får gå till en bvc-sköterska som vi aldrig träffat. Vi kommer in i hennes rum och sonen är som vanligt nyfiken på allt nytt, samtidigt som han är lite osäker inför denna helt nya person. Sköterskan börjar genast försöka få hionom att stapla klossar, men han är mer intresserad av alla spännande saker på hennes skrivbord. Till sist staplar han klossarna i alla fall. Sen vill hon få honom att rita genom att säga till honom att han ska rita, vilket han inte gör ? enligt min uppfattning gör inte 1,5-åringar som man säger åt dem. När hon istället visar och ritar själv gör han genast som hon ? sonen är ju i den åldern då han härmar allt vi gör. Sen börjar hon säga ?var är klockan?, ?var är pappas näsa? (!) osv, men sonen är mest intresserad av hennes dator och vill leka med tangentbordet. Han är inte van vid henne, verkar inte så förtjust i henne och ignorerar henne följaktligen. Efter sammanlagt ca fem minuters ?testande? i rummet säger hon att sonen ?inte klarat 18-månaderstestet?.

Hur kan man göra ett test under så kort tid, hur kan man underlåta att fråga föräldrarna vad barnet kan, hur kan man säga att sonen ?inte klarat? testet??? Visst är han sen med att prata, men alla 1,5-åringar kan inte prata ? vissa barn har ju precis lärt sig gå i den åldern, utan att det anses vara kontigt. Inte ett ord om att inte alla barn pratar i den åldern, istället säger hon att hon kan boka in ett särskilt test för sonen när han är två, för att se att allt är ok. För att han inte direkt gjorde det som han ville att han skulle göra. Vi vet ju att han kan, men att han sällan gör saker på befallning. Var ?pappas näsa? är vet han kanske inte ? den leken har vi inte kört med honom...

Jag har aldrig för en sekund varit orolig för sonen och hans utveckling, men med de här orden fick hon mig gråtfärdig (jag brjade faktiskt gråta där inne, men det låtsades hon inte om) samtidigt som jag blev så arg. Hur kan man göra ett test på de här premisserna? Det hade ju räckt med att hon hade låtit sonen leka i väntrummet en stund, så hade hon sett vilka färdigheter han har. Nu efteråt känner jag mig nästan kränkt.

Ville bara skriva av mig lite och göra om det kanske finns fler med liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc
  • mona83

På 2 års kontrollen sa inte min son ett enda ord som bvc tanten ville, vet själv att han kan prata ensktaka ord. Har talat om detta för henne, hon trodde mig nog inte för hon sa han gör ju bara en massa ljud. Borde nog skicka er till logoped.
    Men sa att jag var sen med talet och då ändrade hon sig.

Bvc borde väl veta att barn ionte gör nått på beställning?
    Vi gör ju inte det varför ska barnen göra det?
    Bvc är knäppa med sina kurvor och allt som dom går efter, inser dom inte att alla är olika individer?
    klagar dom inte på vikten så hittar dom nått annat att klaga på.
    Gillar ionte riktigt vår bvc tant heller, finns 2 och ingen av dem vill jag egentligen ha. Vill ha min gamla som jag hade innan jag flyttade till en annan del av staden. Hade gärna åkt den biten längre till bvc och haft en bra bvc tant som man kunde prata med ordentligt

• Isadora11

Min dotter behövde inte visa någonting på BVC-kontrollen vid 18 mån, och när jag sa att hon inte kunde mer än 5 ord tyckte de inte att det var någon fara alls. Ska tillägga att någon månad senare hade hon lärt sig över 10 ord till, så ibland lossnar det lite senare än just vid 18 mån. Sånt som var är klockan är ju något man får lära dem. Min dotter vet till exempel inte var klockan är eftersom vi aldrig pratat om den, däremot kan hon kroppsdelarna som vi pekat på och pratat om. Det viktigaste är väl att barnet förstår lite av det man brukar prata om och verkar aktiv och nyfiken på sin omgivning och kanske att de säger något/några ord.

• Michayla

haha har en ursäkt till.. säger att han pratar bara spanska.. fan va smart jag är...

fast fenomenet Titta sa han då bvc tanten frågade..
    jag har aldrig sagt titta lampa som man tydligen ska..

• Sotoo
    Rebubblan skrev 2008-07-25 10:23:04 följande:
    Jaha, inte klarade testet - vad gör man åt det då? Utnyttjar öppet köp och byter in mot en ny? Om hon nu ansåg att din son låg efter i utvecklingen på något sätt så bör hon ju ha kommit med lite förslag på vad ni kan öva på hemma. Att bara konstatera att ett 18 månaders barn är 'defekt' är ju löjligt! Du ska absolut inte ta illa vid dig, hon är ju uppenbart helt blåst och i fel yrke!I mina öron låter din son fullt normal. Min son är 4år och tycker fortfarande att det är roligare att utforska kontoret och alla spännande doktorssaker, än att göra som tanten säger!Kram på dej!! Hoppas ni hittar en ny BVC till nästa gång!
    Men det var ju ingen fara just nu.. Hon sa ju bara att man skulle göra om testet vid 2 års ålder... pga att killen kanske e lite mer intresseard då och lite lättare o förklara för en kille på 2 som förstår mer än nu..
    Jag skulle inte ta det så illa som du gjorde.. Kan ju faktiskt vara så att han inte hör som han ska( Vätska eller så) och då e det ju bara bra att dom kollar upp det igen.. Synd om han när han blir äldre när han kanske inte hänger på de andra barnen för att han har gått i flera år o inte hört som han ska..
    Jag skulle bara tagit det med en nypa salt o sen kollar det sen igen..
    Min bror var 6 år när dom på bvc (med påtryck av min mamma) gjorde ett hörseltest pga att han skrek så dant när han pratade o reagerade inte när man ropade  på honom..

Håller tummarna att det inte e nåt.. men man vet ju aldrig..
  • ejja81

bvc bvc- om man som förälder misstänker att nått är fel tar man ju kontakt med dem om det isåfall,,,å en helt okänd människa kan inte se vad dem kan och inte på så kort tid....

å så får man inte behandla människor- irreterad jag med på henne.

min dotter vägrade göra allt på kontrollen då hon hatar bvc sjukhus efter allt hon varit med om...dem frågade mig om hon kunde vissa saker å ja det kan hon fasst här sket hon i allt bara gallskrek,,,,,

man ljuger ju inte som färlälder om man vet att dem inte klarar av det som dem skall kunna,,,,,,,,

men har du en annan ii vanligafall som var sjuk på bvc? be å få göra om det med henne eller byt bvc tant å gör om det,,,,så får dem inte behandla er,,,,,den tanten visste nog inget om sitt jobb hon begick ett stort misstag å det borde hon få höra

• ejja81

mamma titta tack hej hejdå anka katt hund blomma boll sådan ord kan dem flästa antar jag så räknar man i hop dem så blir det en hel drös ord...

• MaijaO

Nej, det är ju helt klart att den vikarien inte klarade 18 månaders testet! Lugna dig och be att få komma tillbaka när din ordinarie bvc sköterska är tillbaka.

• Suzisuze

Arrgghh..denna BVC,
    De stjälper mer än hjälper. e bör ha mer koll på de barn som far illa, än de små glada bebbar och barn som inte vill skynda i sin utveckling utan vill ta det i sin egen takt.

TS- skit i att gå dit, BVC är INTE obligatoriskt!!!!

• Tindra06

ååå då skulle min dotter på 2 1/2 år klara 18 månaders kontrollen precis... Eller knappt de för hon pratar typ bara med familjen å dagis fröken fortfarande och då menar jag några få ord, Skit i bvc

• Vela81

TS - säger bara fel människa på fel plats
    Blir så trött på osmidiga vuxna som inte kan möta barnen på deras nivå och inse att de flesta barn är reserverade inför nya kontakter och man får ibland gå sakta framåt...
    och föresten, han är 1.5 år - vilka 1.5 åringar gör som man vill...
    ska själv vidareutbilda mig till dsk och har lovat mig själv att aldrig bli en sk "BVC-tant" och teoretiker, man kommer mycket längre med kunskap och sunt förnuft

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc