Inlägg från: Mrs Ray |Visa alla inlägg
  • Mrs Ray

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Vi var på bvc idag med sonen, för 1,5-årskontroll (18 månader). Det var en helt bisarr upplevelse, som fick mig att bli nåde arg och ledsen. Sonen är sen med att prata, men är annars glad, social, förstår vad vi säger, är duktig på att bygga med klossar, Duplo, undersöker allt, älskar att leka i sandlådan, härma allt vi gör osv - ja en vanlig 1,5-åring. Han har bra motorik och är duktig på att klura ut hur saker fungerar (öppna lådor, dörrar, haspar, osv)

Nu till bvc-kontrollen. Det är semestertider och vi får gå till en bvc-sköterska som vi aldrig träffat. Vi kommer in i hennes rum och sonen är som vanligt nyfiken på allt nytt, samtidigt som han är lite osäker inför denna helt nya person. Sköterskan börjar genast försöka få hionom att stapla klossar, men han är mer intresserad av alla spännande saker på hennes skrivbord. Till sist staplar han klossarna i alla fall. Sen vill hon få honom att rita genom att säga till honom att han ska rita, vilket han inte gör ? enligt min uppfattning gör inte 1,5-åringar som man säger åt dem. När hon istället visar och ritar själv gör han genast som hon ? sonen är ju i den åldern då han härmar allt vi gör. Sen börjar hon säga ?var är klockan?, ?var är pappas näsa? (!) osv, men sonen är mest intresserad av hennes dator och vill leka med tangentbordet. Han är inte van vid henne, verkar inte så förtjust i henne och ignorerar henne följaktligen. Efter sammanlagt ca fem minuters ?testande? i rummet säger hon att sonen ?inte klarat 18-månaderstestet?.

Hur kan man göra ett test under så kort tid, hur kan man underlåta att fråga föräldrarna vad barnet kan, hur kan man säga att sonen ?inte klarat? testet??? Visst är han sen med att prata, men alla 1,5-åringar kan inte prata ? vissa barn har ju precis lärt sig gå i den åldern, utan att det anses vara kontigt. Inte ett ord om att inte alla barn pratar i den åldern, istället säger hon att hon kan boka in ett särskilt test för sonen när han är två, för att se att allt är ok. För att han inte direkt gjorde det som han ville att han skulle göra. Vi vet ju att han kan, men att han sällan gör saker på befallning. Var ?pappas näsa? är vet han kanske inte ? den leken har vi inte kört med honom...

Jag har aldrig för en sekund varit orolig för sonen och hans utveckling, men med de här orden fick hon mig gråtfärdig (jag brjade faktiskt gråta där inne, men det låtsades hon inte om) samtidigt som jag blev så arg. Hur kan man göra ett test på de här premisserna? Det hade ju räckt med att hon hade låtit sonen leka i väntrummet en stund, så hade hon sett vilka färdigheter han har. Nu efteråt känner jag mig nästan kränkt.

Ville bara skriva av mig lite och göra om det kanske finns fler med liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc
  • Mrs Ray

Ja, hon kunde väl ha frågat oss vad han kan och inte kan - en erfaren sköterska måste väl kunna inse att ett litet barn inte kan göra allt på befallning inom ett så kort tidsintervall. Sonen är första barnet och fast jag aldrig för en sekund tänkt att något skulle vara fel med sonen så fick hennes ord mig att bli så orolig.

Hade sett fram emot besöket för chansen att prata lite om barns utveckling i den åldern och så blev allt så fel...

• Mrs Ray

Ja nog var jag förbannad nog att vilja slå henne :) men jag ska nog istället ringa till hennes chef och säga vad jag tycker.

• Mrs Ray

Jag antar att hon var oerfaren - kanske sommarvikarie eller alldeles ny. Det har varit stora problem på vårt bvc (Riddargatan i Stockholm) och nästan all personal (bla vår fantastiska bvc-sköterska) sa upp sig. Så denna sköterska hade vi aldrig träffat tidigare.

Ändå tycker man att hon måste förstå att man inte kan uttrycka sig som hon gjorde - säga att sonen "tyvärr inte klarade testet". Hon borde ju inse att en 1,5-åring inte gör saker på befallning. Bland annat frågade hon honom "var är klockan", eftersom det fanns en stor klocka på väggen. Men ordet klocka kan sonen inte, vi har ingen väggklocka hemma och har aldrig pratat om klockan.

• Mrs Ray

Ja, som du säger, Dessiboll, sonen är ju väldigt utvecklad motoriskt änd just med talet då. Och peka på saker kan han ju, fast inte när hon frågade. Som andra skriver här så gör de ju inte saker på befallning direkt, i den åldern. Är de upptagna av andra, mer spännande saker, vill de ju hellre syssla med det. Och just att han ignorerade henne - det brukar han göra när han blir osäker, dvs när någon han inte känner närmar sig honom.

• Mrs Ray

Tack för all respons. Jag har bestämt mig för att, när semestertiderna är över, ringa upp vår ordinarie sköterska (som vi iofs bara träffat ett par gånger, eftersom personalomsättningen varit enorm på vårt bvc) och berätta om min upplevelse.

Vad som var jobbigast för mig (min man tog det hela med ro - han är inte lika känslosam som jag) var att hon inte ens började med att prata med oss om sonen, jag hade önskat att hon hade frågat lite om vad han kan göra, tycker om att göra osv. Och att hon sedan hade förklarat vad man anser att en 18-månaders bör kunna, ungefär. Vadå "inte klarat" testet, liksom, vi hade ingen aning om att han skulle delta i nåt test... Det som hon gjorde med sonen är ju högst ovetenskapligt och en erfaren sköterska måste väl se att sonen är aktiv och mer intresserad av hennes datortangentbord (roligast i världen) än av henne.

Det hela var ju, som många av er sagt, väldigt oproffsigt utfört. Jag har funderat på att se om det finns något annat bcv vi kan byta till istället, eftersom jag tycker att det generellt fungerat dåligt i och med att de haft enorma konflikter (det stod om det i lokaltidningen till och med) och personal har slutat på löpande band.

Om någon känner till något bvc på Östermalm i Stockholm (vi går på Riddargatan 1) så får ni gärna tipsa!

• Mrs Ray

Vivianne - sonen hör bra, det märker vi tydligt. Han reagerar när VI säger "var är lampan" osv, men inför en helt främmande person, bvc-sköterskan, ville han inte, helt enkelt. Men om jag säger "vill du ha ost", ja då kommer han rusande på en gång, så det handlar om vilja där, inte om hörsel.

Min man var väldigt sen i talet också, liksom hans farfar, men det tog de igen rejält senare - min mans farfar var internationellt känd vetenskapsman. :)

• Mrs Ray

He he, ja det kan man ju fråga sig, om hon trodde att hon jobbade på bilprovningen eller... :) :)

Ritandet gick väl bra, det var väl för att han vägrade titta på klockan när hon sa "var är klockan" och på pappas näsa när hon sa "var är pappas näsa" som gjorde att han inte blev godkänd. Uppenbarligen var det alltså att han inte pratade (han kan några ord, men använder dem sällan, pratar mest sitt eget obegripliga språk och är väldigt social och pratsam)och inte gjorde som hon ville som avgjorde det.

Grejen var ju att jag sett fram emot att få teräffa bvc, väga, mäta, få chansen att prata om barns utveckling i den åldern osv. Och så säger hon sådär...och beter sig så klumpigt.

Det jag främst sätter mig emot är att hon var så kategorisk - hon kunde ju ha frågat om sonen förstod vad vi sa, vilket han gör. Inte frågat saker som "om ni ber honom slänga blöjan i blöjhinken, gör han det då?". det fick mig att vilja svara "nej, vi har inte dresserat honom till det"...

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc