• Mrs Ray

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Vi var på bvc idag med sonen, för 1,5-årskontroll (18 månader). Det var en helt bisarr upplevelse, som fick mig att bli nåde arg och ledsen. Sonen är sen med att prata, men är annars glad, social, förstår vad vi säger, är duktig på att bygga med klossar, Duplo, undersöker allt, älskar att leka i sandlådan, härma allt vi gör osv - ja en vanlig 1,5-åring. Han har bra motorik och är duktig på att klura ut hur saker fungerar (öppna lådor, dörrar, haspar, osv)

Nu till bvc-kontrollen. Det är semestertider och vi får gå till en bvc-sköterska som vi aldrig träffat. Vi kommer in i hennes rum och sonen är som vanligt nyfiken på allt nytt, samtidigt som han är lite osäker inför denna helt nya person. Sköterskan börjar genast försöka få hionom att stapla klossar, men han är mer intresserad av alla spännande saker på hennes skrivbord. Till sist staplar han klossarna i alla fall. Sen vill hon få honom att rita genom att säga till honom att han ska rita, vilket han inte gör ? enligt min uppfattning gör inte 1,5-åringar som man säger åt dem. När hon istället visar och ritar själv gör han genast som hon ? sonen är ju i den åldern då han härmar allt vi gör. Sen börjar hon säga ?var är klockan?, ?var är pappas näsa? (!) osv, men sonen är mest intresserad av hennes dator och vill leka med tangentbordet. Han är inte van vid henne, verkar inte så förtjust i henne och ignorerar henne följaktligen. Efter sammanlagt ca fem minuters ?testande? i rummet säger hon att sonen ?inte klarat 18-månaderstestet?.

Hur kan man göra ett test under så kort tid, hur kan man underlåta att fråga föräldrarna vad barnet kan, hur kan man säga att sonen ?inte klarat? testet??? Visst är han sen med att prata, men alla 1,5-åringar kan inte prata ? vissa barn har ju precis lärt sig gå i den åldern, utan att det anses vara kontigt. Inte ett ord om att inte alla barn pratar i den åldern, istället säger hon att hon kan boka in ett särskilt test för sonen när han är två, för att se att allt är ok. För att han inte direkt gjorde det som han ville att han skulle göra. Vi vet ju att han kan, men att han sällan gör saker på befallning. Var ?pappas näsa? är vet han kanske inte ? den leken har vi inte kört med honom...

Jag har aldrig för en sekund varit orolig för sonen och hans utveckling, men med de här orden fick hon mig gråtfärdig (jag brjade faktiskt gråta där inne, men det låtsades hon inte om) samtidigt som jag blev så arg. Hur kan man göra ett test på de här premisserna? Det hade ju räckt med att hon hade låtit sonen leka i väntrummet en stund, så hade hon sett vilka färdigheter han har. Nu efteråt känner jag mig nästan kränkt.

Ville bara skriva av mig lite och göra om det kanske finns fler med liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc
  • mona83

Ja för Tobias del är det kört.
    Han kan peka ut lampan men om dom frågar honom vad det heter skulle han svara Baha = lampa.
    Han är 2.5 och sa inte ett enda ord, inget som bvc kunde höra som ord, jag visste precis vad han sa.
    Enligt bvc gjorde han bara en massa läten oavsett vad jag sa. Hemma pratar han många ord, som vi säger och så även hans egna ord.

• min lukas

hej-
    fel på person på fel plats om man säger så- men jag förstår att du blev ledsen. nej dom där testerna funkar ju inte. det är klart att dom inte gör & visar vad dom kan på sådana rutin beställningar.
    Skit i henne! Han är ju helt normal.

• RebelRose

Det var det jävligaste jag hört på länge!

Jag ska fan inte gå på några jävla kontroller med min son,han får vaccin sen är det bra med det.
    Skulle nån säga att min son inte klarat 18 månaders kontrollen skule jag nog helt ärligt ställa till en mycket obehaglig scen..

• Lovali

Inte med något av mina barn har de gjort sådana tester iaf inte så uttryckligen, de har frågat vad barnet kan & inte kan & litat på det. Möjligen har de fått stapla klossar men inte skulle de sagt ngt om de inte klarade det just då. Jag har faktiskt bara bra erfarenheter av BVC nästan. Inte så nojjiga/pilliga på mitt BVC som de verkar avra på många andra tydligen...

Oftast vet man ju själv om ens barn utvecklas normalt eller ej!

Ring henne imorgon & be henne förklara vad hon menat & säg att du tycker det var dåligt gjort & överdrivet!

• N1an

På mitt bvc är de jättebra. De frågar om han kan sakerna istället. Perfekt!!!

• Oliwa

Å jävla förbannade inkompetenta bvctanter! Jag ignorerar personligen allt den idioten vi tilldelats säger, och håller stenkoll på henne när hon ska ge vaccin o dyl då hon inte har nån koll alls.

Lägg ner den jävla instutionen.

• Happymom

Tycker det är bra att testerna finns för att fånga upp de barn som verkligen behöver hjälp, men det här var ju löjligt! Den BVC tanten verkade behandla testet som en tenta barnet skulle pluggat till! Alla barn kan väl knappast samma ord eller förstår samma saker. Helknäppt.

• Happymom

...och när det väl är så att barnet verkar behöva hjälp så är det ju skitviktigt att BVC talar om det på ett humant sätt...

• Gurkan

Vilket underligt möte...
    när vi var på 18 månaders kontrollen vägdes han och mättes och så kollade så klart hattstorleken. Därefter fick vi komma in till läkaren som snabbt lyssnade på hjärta och lungor och som kände efter testiklarna och ställde lite frågor om allmän tillståndet. Sen fick liten hoppa ner på golvet och titta runt i lugn och ro medan läkare ställde frågor till oss som:
    - Kan han stapla klossar?
    - Kan han stå på tå?
    - Kan han säga 7-8 ord
    osv.
    Det var aldrig något att sonen skulle visa vad han kunde!
    De gav honom till slut sprutan och så fick vi gå därifrån. Allt som allt tog det kanske 15 minuter 

• emelielj

Min 2åriga kusin pratar inte. Hon har sagt ett par ord men inte mer än så. Hon är helt normal, hon känner bara inte för att prata än :) samma sak som att lära sig gå tex. Det gör barnen väl när de är redo?

• colanappen

jamen visst är det lustigt att de förväntar sig att en 1,5 åring ska göra saker som en helt främmande människa säger åt dem???!!
    Vi var med om liknande då sköterskan frågade sonen var hans navel var... han bara stirrade på henne, vi hade aldrig pratat om naveln hemma så konstigt att han inte visste vad det var.... 

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc