Inlägg från: lövet2 |Visa alla inlägg
  • lövet2

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Det finns bra BVC-sköterskor, och så finns det dåliga. När min tjej var på 3-årskontroll, så meddelade sköterskan att det var mitt fel att Lillan var sen i talet, eftersom jag inte "lät" henne gå på dagis.
    I år fick en resignerad sköterska försöka genomföra en 4-årskontroll:

BVC-sköterskan mäter och väger Lillan, och det går bra. Sedan ska lite annat också kollas.
    BVC: Kan du gå balansgång på det här strecket på golvet?
    Lillan ställer sig på strecket, tar ett steg och kastar sig sedan på golvet.
    Lillan: Oj, jag ramlade! *skrattar fånigt*
    BVC: Men jag ville se om du kunde gå balansgång!
    Lillan tar sig upp och kastar sig omkull igen.
    Lillan: Nej, men nu ramlade jag igen! *fnissar*

BVC: Men kanske du kan rita en gubbe på det här papperet?
    Lillan älskar att rita, så hon ritar snabbt en rund ring med ögon, näsa, mun och ett streck högst upp.
    Lillan: Titta, en gurkbomb!
    BVC: Men du skulle ju rita ... OK då ...

BVC: Då ska vi kolla synen! Sätt dig här och så pekar du på din tavla på samma bokstäver som jag pekar på här framme! *ger Lillan en tavla med 4 bokstäver på*
    Sköterskan pekar där framme och Lillan pekar fint på de två första, men sedan blir hon less. När nästa bokstav kommer, så klappar hon till sin tavla med hela handen så den flyger i väg. Sköterskan ser inte road ut, särskilt inte som det händer samma sak flera gånger. Sedan river Lillan bort plåstret som sitter över ögat (för att kolla ett öga i taget) och tycker att hon är färdig med det där.

BVC: Nu ska jag ta på dig hörlurar. Varje gång det piper i hörlurarna, så ska du ta en ring och trä den på pinnen här!
    Lillan får på sig hörlurar och väntar.
    Lillan: Nu piper det! *ropar högt*
    BVC: Vad skulle du göra då? Trä en ring på pinnen!
    Lillan tar en ring och sätter den på pinnen.
    (samma sak upprepas ca 10 ggr)
    Lillan: De röda ringarna är slut! Nu finns det bara blå, gröna och gula. Jag ska räkna dem! 1, 2, 3 ...
    BVC: Nej, du måste lyssna om det piper!
    Lillan: Jag har många fingrar. Jag ska räkna dem också! 1, 2, 3 ...
    BVC: Nej, du måste vara tyst och lyssna! Hör du om det piper?
    Lillan: Titta, jag kan snurra på hörlurarna!

Sköterskan ger upp och meddelar mig att hon är säker på att Lillan hör perfekt. Självklart! Lillan är perfekt i allt!
    (fast jag tror inte sköterskan håller med om det)

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc