• Mrs Ray

Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc

Vi var på bvc idag med sonen, för 1,5-årskontroll (18 månader). Det var en helt bisarr upplevelse, som fick mig att bli nåde arg och ledsen. Sonen är sen med att prata, men är annars glad, social, förstår vad vi säger, är duktig på att bygga med klossar, Duplo, undersöker allt, älskar att leka i sandlådan, härma allt vi gör osv - ja en vanlig 1,5-åring. Han har bra motorik och är duktig på att klura ut hur saker fungerar (öppna lådor, dörrar, haspar, osv)

Nu till bvc-kontrollen. Det är semestertider och vi får gå till en bvc-sköterska som vi aldrig träffat. Vi kommer in i hennes rum och sonen är som vanligt nyfiken på allt nytt, samtidigt som han är lite osäker inför denna helt nya person. Sköterskan börjar genast försöka få hionom att stapla klossar, men han är mer intresserad av alla spännande saker på hennes skrivbord. Till sist staplar han klossarna i alla fall. Sen vill hon få honom att rita genom att säga till honom att han ska rita, vilket han inte gör ? enligt min uppfattning gör inte 1,5-åringar som man säger åt dem. När hon istället visar och ritar själv gör han genast som hon ? sonen är ju i den åldern då han härmar allt vi gör. Sen börjar hon säga ?var är klockan?, ?var är pappas näsa? (!) osv, men sonen är mest intresserad av hennes dator och vill leka med tangentbordet. Han är inte van vid henne, verkar inte så förtjust i henne och ignorerar henne följaktligen. Efter sammanlagt ca fem minuters ?testande? i rummet säger hon att sonen ?inte klarat 18-månaderstestet?.

Hur kan man göra ett test under så kort tid, hur kan man underlåta att fråga föräldrarna vad barnet kan, hur kan man säga att sonen ?inte klarat? testet??? Visst är han sen med att prata, men alla 1,5-åringar kan inte prata ? vissa barn har ju precis lärt sig gå i den åldern, utan att det anses vara kontigt. Inte ett ord om att inte alla barn pratar i den åldern, istället säger hon att hon kan boka in ett särskilt test för sonen när han är två, för att se att allt är ok. För att han inte direkt gjorde det som han ville att han skulle göra. Vi vet ju att han kan, men att han sällan gör saker på befallning. Var ?pappas näsa? är vet han kanske inte ? den leken har vi inte kört med honom...

Jag har aldrig för en sekund varit orolig för sonen och hans utveckling, men med de här orden fick hon mig gråtfärdig (jag brjade faktiskt gråta där inne, men det låtsades hon inte om) samtidigt som jag blev så arg. Hur kan man göra ett test på de här premisserna? Det hade ju räckt med att hon hade låtit sonen leka i väntrummet en stund, så hade hon sett vilka färdigheter han har. Nu efteråt känner jag mig nästan kränkt.

Ville bara skriva av mig lite och göra om det kanske finns fler med liknande erfarenheter.

• Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc
  • vivianne

Har inte läst hela tråden men en tanke dök upp hos mig när jag läste ditt inlägg. Vår dotter har också varit sen med talet och nu när hon är drygt tre har vi fått besked att hon har en hörselnedsättning. Vare sig vi eller förskolepersonalen har märkt någonting - hon har reagerat när vi pratat (troligtvis övat upp sig på att läsa kroppspråk) och utvecklats språkmässigt hela tiden om än långsammare än jämnåriga barn. Jag är jättelättad att vi har fått besked om hörselnedsättningen, flickan ska opereras (det är bara vätska) och förhoppningsvis lossnar det med talet efter det. Men samtidigt är jag lite frustrerad över att vi inte märkt något innan, är ju synd om henne att höra dåligt.

Om din pojke är sen i talet och inte reagerar på "var är klockan?" och "var är pappas näsa?" så KAN det ju vara så att han hör lite dåligt. Kan väl inte skada att vara extra vaksam så att man i så fall kan göra något åt det så fort som möjligt...

• mammatillpojkar

jag tycker du ska gå till din vanliga bvc sköterska och prata med henne när hon kommer tillbaka från semestern!

när vi va på 1½ års kontroll med sonen så frågade hon mej om det va nånting som han inte ville göra just då!

• Rebubblan

Jaha, inte klarade testet - vad gör man åt det då? Utnyttjar öppet köp och byter in mot en ny? Om hon nu ansåg att din son låg efter i utvecklingen på något sätt så bör hon ju ha kommit med lite förslag på vad ni kan öva på hemma. Att bara konstatera att ett 18 månaders barn är 'defekt' är ju löjligt! Du ska absolut inte ta illa vid dig, hon är ju uppenbart helt blåst och i fel yrke!

I mina öron låter din son fullt normal. Min son är 4år och tycker fortfarande att det är roligare att utforska kontoret och alla spännande doktorssaker, än att göra som tanten säger!

Kram på dej!! Hoppas ni hittar en ny BVC till nästa gång!

Ciaran 040305 ~ Maximilian BF 081104
  • Mrs Ray

Vivianne - sonen hör bra, det märker vi tydligt. Han reagerar när VI säger "var är lampan" osv, men inför en helt främmande person, bvc-sköterskan, ville han inte, helt enkelt. Men om jag säger "vill du ha ost", ja då kommer han rusande på en gång, så det handlar om vilja där, inte om hörsel.

Min man var väldigt sen i talet också, liksom hans farfar, men det tog de igen rejält senare - min mans farfar var internationellt känd vetenskapsman. :)

• Haraaz

Nä bry dig inte om det... låter bara som en dum BVC-tant. Min mans systerson är i samma ålder och han kan springa runt och vara nyfiken, men han kan inte heller prata speciellt mycket alls. Vissa är tidiga med att gå, andra med att prata... helt individuellt.

• Nifelheim

Vi var också på 18 månaders kollen häromdagen och GIVETVIS var det en vikarierande helt ny både BVC sköterska och läkare. Läkaren stank dessutom rök och sonen vägrade ens gå nära henne.
    När hon skulle undersöka honom, tog hon honom i famnen en lång stund och sen lyssnade på andning och hjärta. Så kommer då kommentaren: "han låter väldigt tät i luftrören, jag sätter upp er på en läkartid" DOOOOH, han har astma som förvärras avsevärt av cigarettrök, hade arslet till läkare brytt sig om att läsa journalen innan så hade hon sett det.
    Nåja han ville inte bygga med några klossar och inte ville han rita heller när hon bad honom. Lampan sket han fullständigt i var den var. men hon sa iaf inget om att han inte var "godkänd" på kollen, kanske hade o göra med att jag fräste åt henne för att hon inte hade läst journalen.

Det jag ville ha sagt var att BVC personalen ofta verkar vara rätt märkliga. Vår ordinarie bvc sköterska är dock kanonbra

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Sennaboo

Har en kompis som nu när barnet blivit 4 år fått reda på att han har adhd och problem med talet. Vet inte, men kanske 1½ årskontrollen är ett test för att upptäcka dessa problem tidigt. Isåfall så är det ju bara positivt.

• vivianne

Vår dotter reagerar bra när vi pratar med henne, precis som din son, det kändes som om man kunde viska "glass" från andra ändan lägenheten och hon hörde det . Jag var också sen i talet som litet barn men blev väldigt verbal när jag blev lite äldre. Det var nog mycket därför det tog så lång tid innan vi fick reda på att hon hör dåligt. Hade inga sådana funderingar alls men när talet blev så försenat att vi bad om remiss till logoped ingick hörselkontroll som en del i "paketet" och tur är ju det!

Den dåliga hörseln märks mest på uttalet, hon hörde ju om än inte så bra. Det var när hon skulle utvecklas uttalsmässigt hon fick problem, hon härmade ju andras uttal ju så gott hon kunde utifrån vad hon hörde.

Jag säger inte att din son hör dåligt. Jag säger bara att barn kan höra dåligt utan att man märker det och OM det är så är det kanon för honom att man är uppmärksam och lägger in en extra kontroll om ett halvår. Kan väl inte skada? 5% av alla barn får inopererat rör i öronen så det är väldigt vanligt. Och inte alla har mycket öroninfektioner, vår dotter är t.ex. inget "öronbarn".

• unclaf
    Sennaboo skrev 2008-07-25 11:25:24 följande:
    Har en kompis som nu när barnet blivit 4 år fått reda på att han har adhd och problem med talet. Vet inte, men kanske 1½ årskontrollen är ett test för att upptäcka dessa problem tidigt. Isåfall så är det ju bara positivt.
    Fast då krävs ju en långt grundligare utredning än den som Ts beskriver..Och även om kontrollen skulle vara bara "ett första test" innan man går vidare om man upptäcker ngt "onormalt" så är det mkt märkligt att inte följdfrågor ställdes som tex hur Ts barn brukar bete sig annars...eller att man som vuxen inte begriper att en 1,5-åring är så medveten om sin omgivning att denne reagerar på om det är en vilt främmande sköterska som ska greja och leka och stojja... Min svärmor brukar fråga omd et är nåt "fel" på vår sexmånaders eftersom hon är tyst och passiv i hennes sällskap..men hon gillar inte svärmor bara..tyvär..är helt annorlunda med oss och med mina föräldrar
  • Babusjka

Jag blir alltid lika arg när jag läser om idiotiska BVC-sköterskor!

Tack och lov har vi sluppit sånt. Vid våra kontroller har det aldrig varit tal om att utsätta barn för några prov, för som sagt, hur många barn är det inte som vägrar "lyda order" eller är alldeles för blyga för att ens röra en fena?

Dom har frågat om hon kan det eller det, och så har det varit bra så!

Svar på tråden Sonen inte "godkänd" på 18-månaderskontroll - absurt möte med bvc