• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
    Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
    Då är du välkommen att träffa min dotter Nog blir hon den första adopterade som uppfyller dina krav ...
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Umm Elias

Jag antar inte att alla gör så. Jag konstaterar att de JAG träffat har råkat ut för detta. Hur ska jag generalisera och påstå att jag vet hur alla gör? Det äe omöjligt.

Esperando skrev 2008-08-09 23:06:16 följande:
    Du får ursäkta men jag tror inte du har så stort hum om vad du pratar om...Hemskt om det hänt nån du känner. Hemskt även om du inte känner den det har hänt..men man kan inte anta att alla adoptivföräldrar "rånar sina barn"..m m mm...Umm Elias skrev 2008-08-09 22:55:26 följande:
  • Esperando

Hm...enligt lag måste man behålla ett av sitt barns namn(vet inte om det gäller alla länder..) Som tur är har du aldrig träffat vårt barn...han har har hela sitt namn kvar inklusive sitt efternamn..

Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
  • Milkina cerka

Men numera är man väl tvungen att behålla ett av det adopterade barnets ursprungliga namn?

Thalis skrev 2008-08-09 23:16:22 följande:
    Då är du välkommen att träffa min dotter Nog blir hon den första adopterade som uppfyller dina krav ...
  • Milkina cerka

Vi skrev visst samtidigt Esperando, men tack!

Esperando skrev 2008-08-09 23:18:34 följande:
    Hm...enligt lag måste man behålla ett av sitt barns namn(vet inte om det gäller alla länder..) Som tur är har du aldrig träffat vårt barn...han har har hela sitt namn kvar inklusive sitt efternamn..Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:
  • challan82

jag har 2 adopterade systrar...en från Tailand och en från Indonesien och de har båda varit utsatta för rasister.... Jag dejtade en kille en gång och tog hem han....min syrra sprang in på sitt rum och smällde dörren.... fick veta att killen kastat en ölflaska mot henne 2 år tidigare och skrikit svartskalle...

Han vart sååå dumpad...jag visste inget om hans åsikter.....

• Thalis
    Milkina cerka skrev 2008-08-09 23:19:16 följande:
    Men numera är man väl tvungen att behålla ett av det adopterade barnets ursprungliga namn?

Ja?

Jag menade inte bara namnet Elias mamma nämner och etnicitet och kultur!

• Thalis
    Vem är du för att göra sådana påstående?
    Sedan när är kultur lika med identitet?
  • Milkina cerka
    Thalis skrev 2008-08-09 23:22:52 följande:
    Ja?
    Jag menade inte bara namnet Elias mamma nämner och etnicitet och kultur!
    Men så gör väl ingen längre(som Umm Elias) säger, ni bla här verkar ju vara inställda på att barnen får välja själva om de vill intressera sig för ursprunget, landet o. dess kultur osv.
    Menade inget illa

Allt sånt verkar mycket bättre numera än när jag kom hit på 70-t.
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?