• mammatillvictor

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

I en annan tråd här i forumet började det diskuteras om att adopterade är invandrare. Det stämmer ju, vi är inte födda i Sverige (om man inte adopterats inom Sverige förstås) och invandrat hit.

Har ni upplevt mycket rasism, många invandrare har ju tyvärr råkat ut för det.

• Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?
  • Mara

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:50:27 följande:

Öh, varför skulle man inte höra hemma i Sverige för att man inte är svensk? Nej du ska intala dem att vara stolta och starka och trygga med sin identitet och sitt ursprung!!
    Mina barn är svenska! De har svenskt medborgarskap. Att de är svenska och känner sig som svenskar förhindrar ju inte att de är stolta över sitt ursprung samtidigt.
  • Umm Elias

Det är ju underbart om de är stolta och känner till sitt ursprung. Jag talar om de erfarenheter jag har med dem som inte känner till sitt ursprung.

Mara skrev 2008-08-09 23:52:58 följande:
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:50:27 följande:
    Mina barn är svenska! De har svenskt medborgarskap. Att de är svenska och känner sig som svenskar förhindrar ju inte att de är stolta över sitt ursprung samtidigt.
  • Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:52:51 följande:
    ok. så vad annars utom föräldrarnas egoism ger dem rätt att byta namn på sitt barn ?
    Kanske rätten att vilja skydda sina barn?
    Rätten att låta barnen förstå att de hör hemma hos dem?
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Esperando

Sitt modermål??!! Du är ju inte riktig...många av barnen som kommer kan ju inte tala...Så då tycker du att jag ska tvinga min son att lära sig kinesiska bara för att han är född i Kina...men aldrig nånsin lärt sig tala det??

Vad mer är kultur för dig?

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:51:25 följande:

Föräldrarna bör lära sig och hjälpa barnet komma till rätta med sin kultur, föräldrarna bör ta en del av kulturen. Hjälpa barnet att inte förlora sitt modersmål etc.
  • Umm Elias

skydda barnen från sitt riktiga namn?! *fattar inte*

Varför skulle inte barnet höra hemma hos föräldrarna med sitt riktiga namn?

Thalis skrev 2008-08-09 23:56:55 följande:
    Kanske rätten att vilja skydda sina barn?Rätten att låta barnen förstå att de hör hemma hos dem?
  • Esperando

Du...du har hakat upp dig på namn....Berätta mer ..om kultur....typ vad anser du är kinesisk kultur som är viktig för mitt barn att uppleva?

• Thalis
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:00:41 följande:
    skydda barnen från sitt riktiga namn?! *fattar inte*Varför skulle inte barnet höra hemma hos föräldrarna med sitt riktiga namn?
    Nä det är mycket du inte fattar och ändå så uttalar du dig.....
    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Esperando

Det verkar som du hoppat in i fel forum...för även om jag inte är tjenis penis med alla här inne...så kan jag heeeeelt ärligt säja att alla som skriver inne på adoptionsdelen är väldigt måna om att sina barn ska veta sitt kulturarv mm mm.

• Umm Elias

alltifrån kunskap om landet, livsstil, levnadssätt, människor, språk.

Ja, barnet ska ha rätt att lära sig sitt modersmål om de vill det. Nu har inte adopterade rätt till modersmålsundervisning i skolan vilket de borde ha.

Esperando skrev 2008-08-10 00:02:10 följande:
    Du...du har hakat upp dig på namn....Berätta mer ..om kultur....typ vad anser du är kinesisk kultur som är viktig för mitt barn att uppleva?
  • Mara

Tycker att det luktar lite rasism här. Lär barnen deras riktiga modersmål. Lär dem om deras kultur. Tala om för dem att de minsann inte är svenskar. Så kanske vi kan skicka tillbaka därifrån de kom den dagen de fyller 18...

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?