Inlägg från: Esperando |Visa alla inlägg
  • Esperando

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Ja allt är ju relativt...för mig är det mer tragiskt att veta att kanske mitt barn skulle kunnat växa upp på en institution och aldrig kunnat få leva ett liv som alla barn har en rättighet till. Ett liv fyllt av säkerhet, kärlek i mängder, närhet, trygghet och ännu mer kärlek.

Sorry TS..lite OT men var bara tvungen att svara det inlägget.

Umm Elias skrev 2008-08-09 22:31:49 följande:

Jag ser inte adopterade som invandrare eller utlänningar eftersom adopterade ofta blir rånade på sin kultur o sin etnicitet :( (tycker det är sååå tragiskt).
  • Esperando
    Svar på #63
    Det är ganska stora och starka anklagelser du slänger ur dig.
  • Esperando
    Svar på #64
    Fast du kan ju bara inte anta att bara för du känner några som haft det så att det är så för alla?? Samt så antar du att alla som adopterar är svenskar ....Samt måste tillägga att det vore väldigt svårt för mig och min man att uppfostra vår son efter kinesiska normer och värderingar då vi inte är kineser eller bor i kina.....
  • Esperando

Du får ursäkta men jag tror inte du har så stort hum om vad du pratar om...Hemskt om det hänt nån du känner. Hemskt även om du inte känner den det har hänt..men man kan inte anta att alla adoptivföräldrar "rånar sina barn"..m m mm...
    Umm Elias skrev 2008-08-09 22:55:26 följande:

De har inte adopterat utan köpt sina barn. Bara för att man adopterar ska man inte tro att man äger personen, att man har rätt att råna och radera barnets kultur och etnicitet.
  • Esperando

Hm...enligt lag måste man behålla ett av sitt barns namn(vet inte om det gäller alla länder..) Som tur är har du aldrig träffat vårt barn...han har har hela sitt namn kvar inklusive sitt efternamn..
    Umm Elias skrev 2008-08-09 23:13:19 följande:

Jag har då inte träffat någon adopterad som tillexempel blivit döpt till ett namn från sin kultur eller från sitt land. Jag förstår inte varför man tror att man har rätt att radera barnets identitet (= kultur) bara för att man adopterar det!
  • Esperando

>Umm elias...måste bara fråga vad mer tycker du vi ska göra för att "respektera vårt barns identitet"..?

• Esperando
    Svar på #91
    Ja vi har förstått det, men vad mer tycker du förrutom namnet...?
  • Esperando

Sitt modermål??!! Du är ju inte riktig...många av barnen som kommer kan ju inte tala...Så då tycker du att jag ska tvinga min son att lära sig kinesiska bara för att han är född i Kina...men aldrig nånsin lärt sig tala det??

Vad mer är kultur för dig?

Umm Elias skrev 2008-08-09 23:51:25 följande:

Föräldrarna bör lära sig och hjälpa barnet komma till rätta med sin kultur, föräldrarna bör ta en del av kulturen. Hjälpa barnet att inte förlora sitt modersmål etc.
  • Esperando

Du...du har hakat upp dig på namn....Berätta mer ..om kultur....typ vad anser du är kinesisk kultur som är viktig för mitt barn att uppleva?

Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?