Inlägg från: Esperando |Visa alla inlägg
  • Esperando

Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?

Det verkar som du hoppat in i fel forum...för även om jag inte är tjenis penis med alla här inne...så kan jag heeeeelt ärligt säja att alla som skriver inne på adoptionsdelen är väldigt måna om att sina barn ska veta sitt kulturarv mm mm.

• Esperando
    ...
    Thalis skrev 2008-08-10 00:04:54 följande:
    Nä det är mycket du inte fattar och ändå så uttalar du dig.....
  • Esperando

Ja fast räknas det som modersmål även om dom aldrig lärt sig det?? Alltså om barnet inte kan prata?? Sen tycker jag modersmål är över reklamerat.. Känslospråk är lite viktigare för det är det man tänker och använder ...
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:05:44 följande:

alltifrån kunskap om landet, livsstil, levnadssätt, människor, språk.Ja, barnet ska ha rätt att lära sig sitt modersmål om de vill det. Nu har inte adopterade rätt till modersmålsundervisning i skolan vilket de borde ha.
  • Esperando

Förlåt...missade din fråga till mig..kan du fråga igen?
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:13:20 följande:

när ska jag få svar på mina frågor? Jag svarar så fint på era.
  • Esperando

Tyvärr så är det förbjudet att lämna bort sina barn så min son kommer tyvärr (och detta säjer jag med mycket sorg) aldrig kunna återfinna sina bioföräldrar. Och eftersom du tydligen vill prata språk så...för att någon ska kunna tala ett ett språk måste man uppehålla det. Och ja då vore hemspråksundervisning utmärkt..men tyvärr så räcker inte de ynka 2 timmarna i veckan man har rätt till till. Det måste även talas i hemmet. Och i och med att inget land vare sig mottagarland eller givarland har det som krav att man ska tala barnets "ursprungsspråk" så blir mångas barn ursprungsspråk bortglömt.

Sen ska vi inte glömma att många barn som adopterats inte blir lyckligare av att veta att dom blev lämnade på gatan bara för att dom hade en "defekt" som deras hemland inte accepterade. Dom vet det men kanske inte något dom vill gå och diskutera och bli påminda om varje dag.

Du verkar tro att ALLA adopterade vill hitta sina bioföräldrar och att alla adoptivföräldrar vill radera deras ursprung. Jag tycker att du har helt fel och att du verkligen inte har den minsta aning om vad du talar om. Jag föreslår som någon tidigare sagt att du ska ta och gå adoptivkursen och se hur det är i verkligheten.

Umm Elias skrev 2008-08-10 00:15:26 följande:

språk, kultur och identitet hör ihop. Absolut ska man ha rät att lära sig språket från sitt ursprungsland!! Tänk om barnet en dag vill söka sina rötter ska de inte kunna uttrycka sig då eller prata med eventuella släktingar som återfinns?!jag tror ni är rädda att ge för mycket av barnets kulturella identitet av rädslan att förlora ert barn. Tro mig det är inte vad detta handlar om, att veta sitt ursprung och vem man är gör människan tryggare och starkare självkänsla. Det ger ven er starkare familjeband.
  • Esperando
    Svar på #149
    UmmElias har fel i mycket hon skriver...Okunniga finns det överallt...
  • Esperando

Lycka till med kinesiksan...Tyvärr tar det längre tid att lära sig kinesiksa...samt att du antagligen inte kommer att bli förstådd när du kommer dit men väntetiden går ju absolut snabbare när man har nåt att göra.

Emeli skrev 2008-08-10 00:52:51 följande:
    A pro på språk - det finns språkkurser för vuxna i de flesta språk som talas i våra barns ursprungsländer. Rekommenderas under den lååånga väntetiden. Ovärderligt att kunna en del när man kommer till landet, och för att sedan kunna stötta sitt barn, både under den första tiden och senare när barnet deltar i modersmålsundervisningen. Våra barns ursprungsspråk var ju spanska, och vi anmälde oss till en nybörjarkurs på studieförbund när vi anade att det skulle bli aktuellt med Colombia för vår del. Maken fick snart fullt upp med annat, men jag fortsatte, gick över till Komvux och läste så småningom spanska på universitetsnivå. Kanonroligt! Som språklärare fick jag dessutom ett helt nytt ämne att undervisa i.Fler och fler kurser startas i t.ex. kinesiska. Är lite sugen på att anmäla mig .
  • Esperando

..nja..tror nog hon menade att hennes dotter blir nog den första som du träffar som unviker från din teori...Henns dotter har absolut behållt allt från sitt ursprungsland..Det garanterar jag dig.

Fast jag måste bara också påpeka vad jag anser om sarkasm och ironi...det är så kul!! Det bästa jag vet är när folk är sarkastiska ...och ännu mer skrattar jag när folk inte fattar. Men humor är ju olika.
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:54:56 följande:

att ljuga är en annan sak. Personen skrev att hennes dotter uppfyller faktumet (som jag skrve innan) att inte blivit ifråntagen sitt namn eller ursprung och nu var det inte sant. Det kallar jag lögn inte sarkasm. Å andra sidan har jag alltid haft svårt att förstå både ironi och sarkasm eftersom jag anser det vara sätt att uttrycka sig när man inte vågar säga vad man tycker rakt ut (vilket jag aldrig behövt eftersom jag är trygg i mig själv och säger vad jag tycker.)
  • Esperando

Sov gott! Vad skönt att du kan sova gott nu.
    Umm Elias skrev 2008-08-10 00:58:00 följande:

att ha vetskapen om att det finns adoptivföräldrar som är villiga att göra allt för sitt barn gör att jag kan lämna tråden med lugn för natten. Blev orolig för barnen hos de föräldrar som tillbringat de senaste timmarna med att försvara dem som raderat barnets ursprungskultur.Om ni nu hade gått dessa föräldrakurser borde ni hålla med mig, inte tjafsa emot mig.Godnatt och ha en fortsatt trevlig helg! (speciellt du Indras dotter!)
  • Esperando

Var får det ifrån?

Umm Elias skrev 2008-08-10 16:53:19 följande:

Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
  • Esperando

Frågar igen...."folk" vilka "folk"..vad får du det ifrån??

Esperando skrev 2008-08-10 19:28:27 följande:
    Var får det ifrån?
    Umm Elias skrev 2008-08-10 16:53:19 följande:
    Folk här i tråden beter sig som om det skulle vara ngt dåligt att vara invandrare?
  • Esperando

Måste bara fråga en sak...Hur kan man som oinsatt tycka det är okej att komma in i en tråd som handlar om nåt som inte har en susning om?
    Bara för att man känner några...?? Jag känner några troende...dom är heeelt blåsta ..inte fasen går jag in i en religionstråd och sätter mig och talar om för folk hur dom ska tycka och tänka bara för att jag känner några puckon som tror på nån dom inte sett (obs ta inte illa upp nån...bara exempel här! )??!! Mycket märkliga människor finns det....

• Esperando

Tvivlar på det...

cissi24 skrev 2008-08-12 16:37:08 följande:
    Hoppas att Elias har insett att vi alla är olika och att hon ej kan betsämma hur vi adopterade känna det.
  • Esperando

För vi förstår inte...vi trögtänkta egoistiska adoptivföräldrar...Vi förtjänar inte din kunskap och dina sanna ord...

• Esperando

Varför skulle vi be dig om det? Vi vill ju höra hur det är att vara adopterad.Vi sitter trots allt i samma båt fast i olika ändar

Milkina cerka skrev 2008-08-12 16:53:26 följande:
    Ni här gör ENORMT mycket mer för era barn än vad det gjordes för mig. Hoppas ni här tar det för det beröm det är .Flera av er har fått stå ut med mitt gnäll tidigare o. sanningen är den att jag är rätt förvånad över att ni inte bett mig hålla mun .
  • Esperando

Ja antagligen. Stackars vår lille pojk...Han blir internationell förhoppningsvis och inte förrvirrad av alla nationaliteter i vår familj

Thalis skrev 2008-08-13 23:04:54 följande:
    Nu till den ursprungliga frågan...Jag vet inte vad min dotter kommer att se sig som MEN jag gissar att hon kommer att vara både latinamerikan och svensk då hon uppfostras av en latinamerikan mamma och en svensk pappa.Och även vår son som är född här i Sverige och ser "svensk" ut kommer nog att vara både ock...
Svar på tråden Ni som är adopterade, ser ni er själva som invandrare?