• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • godisanna

när du kör fakir ska du bara äta biffar gjorda på en tredjedel nötfärs och två tredjedelar fläskfärs. smör är väl tillåtet.. och grönsaker bara som dekoration.

• Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-08-04 12:38:50 följande:
    Har någon kläm på hur Fakir-kost är?Innebär det bara att utesluta mejeriprodukter (men att fortsätta äta smör) och sen äta kött och grönt?
    Personligen skulle jag inte stå ut mer än ett par dagar, men det är ju olika!

Igårkväll åt jag vitlöksräkor:

Smälte rejält med smör i en panna, 3-4 vitlöksklyftor, persilja, en aning GranRiserva-vinäger och salt&peppar fick simma ihop. I med räkor på slutet, som bara precis blev varma, samt några broccolibuketter. MUMS!!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • JewelGirl

Bara färsbiffar? Nej, tack då får det nog vara
    Men sådana biffar brukar jag göra då och då och ha till frukost, lunch eller mellanmål.

Linda: Räkorna lätt gott!

Här blir det levergryta Brukar göra sånt när jag ska äta ensam för maken flyr bara vid doften av lever Det blir inte så ofta men lever är ju nyttigt så man får ju "offra" sig ibland (plus att lever är tokbilligt).

• Linda1976
    godisanna skrev 2008-08-04 15:53:41 följande:
    när du kör fakir ska du bara äta biffar gjorda på en tredjedel nötfärs och två tredjedelar fläskfärs. smör är väl tillåtet.. och grönsaker bara som dekoration.
    I Ät dig ner i vikt finns olika varianter som motsvarar biffen:

Räkor med majjo
    lövbiff med ost i
    fisk med smör

och nåt till tror jag. Men det är ju ändå inte så varierat

Idag till middag: kyckling med cocossås och broccoli

Sås:

Santa marias extra krämig cocosmjölk
    rod curry
    lime
    gul lök
    salt
    peppar
    soja
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Fjällräven

Tackar!
    Jag kör på med LCHF, inga shakes eller sånt. Från början så var jag noga med att fylla i allt i minman för att få en uppfattning om vad och hur mycket jag kan stoppa i mig, nu när jag fått kläm på det så äter jag utan att väga och greja på.

Callina skrev 2008-08-04 10:25:35 följande:
    Vad roligt, grattis!! Hur har du ätit/druckit/vilken metod? Jag har kört GI rivstart i en vecka med en dags uppehåll (släktkalas typiskt nog) Efter tre dagar hade jag gått ned 1 kg, sen utan våg en vecka och nu när jag vägde mig är jag tillbaka på 0 Nu är det inget inplanerat så jag kan äta som jag vill
    Måste bara tipsa om en grej om inte alla redan vet om det, finns en kall bearnaisesås i vit flaska, 0,5g kolhydrater/100g och hela 72,9g fett/100g. Riktigt god och väldigt mättande!
  • danitra

Ikväll blir det "potatis"gratäng och burgundisk köttgryta.

• Callina

Fjällräven: vilket märke på såsen?

• drömhus

Åh, vad ni skriver!

JewelGirl, är du inte nöjd med dina resultat eftersom du funderar på att strama till den? Jag tycker du är jätte duktig och du får ju resultat!

Sjalv har jag fuskat idag. Sommarens enda mjukglass intogs nere på stan och den var god! Och sen en Gi burgare (ej lowcarb). Och en latte. Men nu så är det nya tag igen. Sockerråttan ska hållas nere.

Ska uppdatera mig i vikttråden nu. Har sedan start gått ned 2 kg och 4 cm i midjan. Det är helt okej för 4 veckors lchf enligt mig.

• Fjällräven

Callina: Det är Delikatessfabriken, dom har även andra såser men inte med lika bra innehåll som denna

Är lite kluven....Är inte hungrig, åt middag vid 15-tiden och är inte ett dugg hungrig sen dess.
    Fast hjärnan/klockan säger ju att man ska äta middag...Det tycker jag är lite svårt, att verkligen bara äta när jag är hungrig, för på jobbet så måste jag ju äta när det är lunchtider annars blir jag ju hungrig på fel tider.

Menmen...jag petade i mig lite macadamianötter och lite ost så klarar jag natten

• Callina

Fjällräven: Ok, undrar om det märket finns i min affär, ska kolla (bor i sollentuna/stockholm)

Fast är det inte viktigt att äta ändå? Fast jag fattar att det är svårt. Jag tvingade i mig middag idag, var inte ett hungrig.

Svar på tråden LCHF tråden 3