Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

Maddisen80 skrev 2008-08-18 08:43:47 följande:
    Svar på #904Någon som har förslag på vad jag ska äta idag ,har svårt att komma på middag
    Har du kollat receptråden? Finns även en massa recept på k i f.

Själv ska jag äta grillad fläskfilé och falsk potatissallad (gjord på aubergine).
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Sushi skrev 2008-08-18 09:23:32 följande:
    Linda, om du orkar, kan du bara förklara lite kort vad skillnaden är mellan GI och LCHF är? Blev lite nyfiken :-P Själv kör jag GI och nu har en vecka gått: Minus 1.8 kg Det motiverar till att fortsätta! Kram!
    Som ovan. Fast man strävar ju efter ett lågt kolhydratinnehåll, och eftersom man uteslutit allt som HAR ett högt GI (vitt bröd, pasta osv) så är det inte så att man behöver spana efter sånt som har lågt GI, för allt tillåtet har ju det så att säga.

GI rivstart liknar LCHF, men mindre fett - men äter man efter normal GI s a s så äter man som vanligt, men i så grov form som möjligt kan man säga: Fullkorn, osötat, råris osv, samt frukt och grönt. GI förespråkar tex torkade aprikoser som mellanmål, inte så LCHF precis. Kolla gärna http://www.paulun.se/ Jag tror att GI är väldigt bra om man vägaer det man vill, och inte är sockerberoende. Själv fixar jag inte att äta pasta, jag blir en svullen trött gris.
    Muminski skrev 2008-08-18 14:03:34 följande:
    Kom på en sak igår kväll som jag måste fråga dig. När du går i och ur ketos..mår du krassligt då?? Jag mådde ju krassligt de första dagarna innan jag kom i ketosen och undrar om läget blir detsamma nästa gång. Svårt att svara på en sådan fråga då allt är individuellt men hur har det varit för dig?
    Nej, jag märker inte av det, om jag direkt efter snedsteget (som i lördags - en liten fruksallad, som är NYTTIG) hoppar på tåget igen, men om jag ballar ur "på riktigt", typ glass&godis, så mår jag apa. Jag ser med en gång höggravid ut och känner mig hängig (som innan en förkylning typ), men det går över på nån dag, även om jag inte fortsätter med LCHF på ett par dar.

Egensinnig: Tack Det gick riktigt bra idag. Det första som mötte mig i lunchrummet var förstås maffiga muffins från en leverantör!! Såklart!! Men jag drack en kopp kaffe med lite vispgrädde och åt 3 skivor ost. Ingen ifrågasatte, konstigt nog.

Ska ju eg äta middag nu, men jag kan inte påstå att jag är hungrig!!! Frulle och lunch och kroppen skriker inte efter CHOKLAD - en magisk känsla!!
    jordgubbar och oboy skrev 2008-08-18 15:53:21 följande:
    Hej!Brukar smygläsa eran tråd då och då, och hittar alltid mängder med bra tips och råd. Nu letar jag efter mängden kolisar i Mascarpone ost, på min burk (Castelli)anges det bara fetthalt (88%). Ngn som har koll?
    Den jag har från Galbani är det 4% - dvs bra!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

4 GRAM menar jag. Men det är väl iofs % också, när det är 4/100

• Linda1976
    fairyfloss skrev 2008-08-19 09:15:36 följande:
    Varför har ni valt att äta enligt LCHF? Är det för att ni vill gå ner i vikt eller för att ni bara mår bättre på denna diet? Eller lite av båda? Skulle vara interessant om nån ville dela med sig .
    Gick ner massor med Cambrigde, men efter kuren fanns ju sockerberoendet kvar. LCHF gör att jag slipper det kroniska sockersuget, humöret är bättre, jag MÅR bättre och jag går ner de sista kilona på ett hållbart sätt. Pulver är bra, men det är ju inget man kan leva med hela livet!
  • Linda1976
    Livshlädje skrev 2008-08-19 20:30:12 följande:
    Usch, jag såg Du är vad du äter ikväll och kan inte låta bli att slås av hur fräscht det ser ut med alla grönsaker och frukter! Och jag blir nästan äcklad av allt fett jag stoppar i mig! Är det verkligen så naturligt med bearnaise och majonnäs?  Vad känner ni..? Vad tänker ni..?  *hjälp*
    Jag tänker på eskimåerna och masajerna när jag äter. Läste senast på aftonbladet.se idag att masajerna är friskast i världen typ, de äter LCHF och promenerar!

När man väl nåt målvikt och är stabil kan man ju faktiskt äta lite mer frukt&grönt
  • Linda1976
    Muminski skrev 2008-08-20 17:18:23 följande:
    Linda 1976, har du fått ngt svar ang jordnötssmöret?

Haha, ja! Skulle precis VB:a det till tråden:

Hej Linda!

Tack för ditt mail!
    Uppgifterna på våra etiketter är de uppgifter vi fått av vår tillverkare.
    Vi ska skicka jordnötssmöret på analys och om resultatet blir annorlunda kommer vi att revidera etiketterna.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar
    Jenny

De tar det på allvar mao verkar det som

• Linda1976

Ja! Visst är haloumi helsmarrigt! En god sås till är c f, vitlök och persilja! Samt ugnsrostade grönsaker om man vill!

• Linda1976

Nej, man ska INTE äta frukt i början av LCHF- möjligen när man är nära normalvikt. maddisen: Jag förstår inte varför du tipsar om frukt (igen!!), som är fullt med fruktsocker. Och just i början av LCHF så är ju socker i alla former det vi undviker!!

• Linda1976

Jag ska gå ner kanske 15 kg (eller 10 eller 20 beroende på hur det känns ) och ligger på ca 25-30 gr kolhydrater per dag. Det är mer hållbart i längden. Ibland blir det mindre förstås, aldrig mer! Typ såhär: Frukost: antingen 2 ägg + 1 paket bacon (6-7 skivor) ELLER 2 dl mezeyoghurt med 50 gram hallon ELLER 1 köttfärsbiff med färskost och ett par små tomater Lunch: kött, fisk, eller kyckling. En smarrig sås, eller bara smält smör samt ca 4-5 små tomater (cocktailvariant). Äter jag inte sås så har jag isåfall blomkålsmos till istället, eller coleslaw. Middag: antingen nåt i stil med lunchen, eller mezeyoghurt om jag inte är så hungrig. Förmiddagsfika på jobbet: kaffe m vispgrädde och 2 skivor ost. Jobbar jag sent, blir det samma på eftermiddagen. Vad tycker ni? Är det vettigt?

• Linda1976

WHAT!! Jag hade MÅNGA mellanslag i texten, också blev alltihop en enda röra... FNYS!

Svar på tråden LCHF tråden 3