Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

devega skrev 2008-08-13 21:46:34 följande:
    Oj, det där var verkligen till överdrift för min del. Jag äter grönsaker, sallad och massor med ost och en del mejeriprodukter. (Å andra sidan äter jag inget annat kött än fisk). Jag vill fortfarande att mat ska vara en njutning inte bara nåt man ska stoppa i sig för att man måste. Dessutom älskar jag grönsaker alldeles för mycket för att sluta med det. Men det är ju det som är så intressant med LCHF, alla är så olika och man måste hitta sin egen väg. :)
    Men läser man recepten på hennes sida, så är de inte direkt asketiska! Det där är nog skrivet lite tillspetsat, tror jag
    Egensinnig skrev 2008-08-13 21:34:35 följande:
    Linda - Ullared var riktigt bra! Avslutade med en kebasallad köpte allt en liten knodd kan behöva på fsk.Innerjoin - kanonblogg! *sparar länk*Någonstans läste jag att man inte skulle äta livsmedel som hade mer än 5g kolisar/100g. Någon som tänker så eller hållre ni er bara till max 20, 50 100 g per dag el dyl?
    Vad roligt att du fyndade, ibland hittar man ju nada där...

Ang kolhydrater: Det mesta "tillåtna" innehåller inte mer än 4-5 ändå, men jag är inte superpetnoga, äter en del bär som innehåller lite mer, och morot innehåller 8. Feta mjölkprodukter innehåller oftast 3-3,5 och ost inte mer än 1-2 för det mesta, så det löser sig oftast av sig själv. Försöker dock att dagens totalintag inte överstiger 5-7%. Råkar det bli 25-30 gr  kolisar en dag är det inte hela världen, försöker hålla mig till max 20 oftast iaf...
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Boktokig skrev 2008-08-14 09:21:50 följande:
    Detta verkar vara en intressant tråd, så jag tror jag hänger på.Själv har jag kört rätt strikt lchf i 5 dagar nu, så man är ju nybörjare Men... Å andra sidan så har jag tappat 1,3 kg och jag har inte gått hungrig en enda sekund!Min mage känns inte alls lika plufsig som innan och dessutom så känner jag inget direkt sötsug heller.Visserligen har jag bara omkr 6 kg att bli av med, men efter att ha testat div grejer så hoppas jag verkligen att detta kommer att hjälpa mig.Ha det så bra och lycka till på er alla.

Välkommen! Här ska vi gå ner allt från 2-3 kg till typ 30-40 så det finns alla varianter

Ang kyckling och magert kött: Jag häller hellre på lite smällt smör än äter skinnet

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Svar på #804
    Sushi skrev 2008-08-14 22:50:24 följande:
    Hejsan!Får jag vara med här?Efter att ha väntat länge nog så har jag äntligen skaffat mig motivationen och inspirationen att börja med GI. I helgen läste jag ut 2 GI- böcker och sen var det bara att köra Jag och sambon börajde i måndags och det går över förväntan bra (peppar,peppar).Är det någon som har tips på en bra, lättläst GI-bok? Jag själv har:"GI-noll! För kvinnor som vill äta sig smala" av Sten Sture Skaldeman"GI i praktiken" av Ola LauritszonBägge är jättebra men Skaldemans bok sträckläste jag

Hej! Bara en liten upplysning  i all välmening! Detta är inte en GI-tråd, LCHF är låååångt ifrån normal GI-kost. Personligen så gillar jag Fredrik Paulúns receptböcker som han skrivit ihop med Oscar de Hoij (så stavas det inte).

ccamilla: Välkommen!! Om du söker på LCHF på adlibris så kommer det upp en bok som heter Smörstekt med menyer, och på kolhydraterifokus.net finns det en massa recept.

Egensinnig: Min kropp har nog vant sig vid att snabbomställa till ketos... Jag har ju börjat pulvra 100 gånger senaste året och kroppen fattar direkt. Men allra första gången jag skulle in i ketos så mådde jag skit i säkert över 1 v. Jag hade provat nån vecka till, ätit liiiite mer kolisar, typ lite mer sallad, lite bär&yoghurt osv. Det finns ju de som äter 30-40 gr kolisar/dag och ändå lyckas. Tror det viktigaste är att undvika de solklara fällorna, bröd, pasta, potatis, ris....

KRAM till er alla i tråden!!

• Linda1976

Kaiza: Det är klart vi satsar på BEACH 2009! Och alla andra beachar efter det - detta är ju för resten av livet, även om det blir lite mer frukt&grönt för mig när jag är smal, och kanske en och annan knäckemacka...

Pasta, ris, vitt bröd och potatis är det bye bye till för evigt, om det inte är så att det är bordsservering på bröllop eller nåt.

• Linda1976

La in detta på kif också! Nån här som vet?

Har beslutat mig för att äta sparsamt med jordnötter då och då, dels för att det är den enda nöt jag tål, och dels för att jag faktiskt tycker det är gott!

Dock blir jag konfunderad - jordnötter från Parrot (vanliga saltade) innehåller 10 gr kolhydrater/100 gr, och äter jag 25 gram så är det rätt ok känner jag.

Kung Markattas ekologiska sockerfria jordnötssmör innehåller bara nötter&salt men ändå 21 gr kolhydrater/100 gram. HUR är det möjligt? Nån som har en teori

• Linda1976

Har nu mailat Kung Markatta ang jordnötssmöret! Ska bli spännande att se vad de säger!

• Linda1976
    Egensinnig skrev 2008-08-15 20:04:51 följande:
    Sushi - gör en omelettrulle. Stek en omelett o fyll med valfri fyllning - tex ost, philadelphia, skinka, salami
    Hej dear! E&A var på Liseberg idag, jag hade tänkt följa med men var tråktråkig och stannade hemma och röjde på mitt kontor.

Ska laga kvällsmat nu tänkte jag - sushi LCHF-style - varför inte? Hur mår du förresten?
  • Linda1976

Jasså snygg-broren Jag kan höra dig "Har du fet ost?"

• Linda1976

Jag läser som en kratta och glömmer kommentera: HAR DU FIXAT HÅRET!!! Jag vill se!!

• Linda1976
    Svar på #844
    Vad åt du på Borås djurpark? Där finns ju bara typ våfflor, glass och godis....

När vi var där hade vi med fika, men ändå - lite trist....
Svar på tråden LCHF tråden 3