• LadyB

blev du stoppad?

hej jag är en ung mamma som blev stoppad....

blev du också det??
    hur länge och i vilken vecka??
    hur mycket vägde bebisen och hur länge blev du kvar på sjukhuset??
    tyckte du att det var jobbit psykiskt eller fysiskt??

• Svar på tråden blev du stoppad?
  • cloudberry79

Jag fick mina första täta SD 1 oktober (25+6), fick bricanyltabletter vid akutbesök på FL och sjukskrev mig själv från jobbet ett par dagar, jobbade sedan som vanligt. Hade tid för tillväxt-UL pga diabetes 10 oktober (26+0) då samma läkare jobbade. Han gjorde ett VUL efter vanliga ULet eftersom jag bad om det. Hade 17mm kvar av tappen och var 1,5cm öppen. Blev inlagd, fick äta tabletter och de gav sprutor när jag kände några SD. VUL den 13e visade att situationen var oförändrad och de gav full kur Kortison. Flögs till NUS i Umeå den 14/10 där jag först fick sprutor ett dygn, sedan dropp med magnesium och betablockerare i 48 timmar eftersom VUL ännu visade oförändrad status, jag hade ganska många SD då. Efter droppet sattes ut morgonen 17/10 fick jag väldigt många SD, fick då sprutor en gång i timmen för att häva. Gjorde 3D UL samma morgon, flödesmätningar och viktuppskattning, fick veta att vi väntade en pojke. Han föddes sedan på natten till den 18e.

Så här i efterhand kan man konstatera att det är verkningslöst med bricanyltabletter, det ges inte på så många ställen längre eftersom det mer maskerar sammandragningarna men ändå kan ge påverkan. Jag blev heller inte sjukskriven eller fick några råd om vila av läkaren, han tyckte jag skulle köra på som vanligt. Inte förrän jag kom till NUS blev jag beordrad sängläge, på mitt hemsjukhus tyckte de att jag kunde hämta mat själv och duscha/gå på toa som vanligt. Jag har tidigare förlorat ett barn i magen på grund av förtidigt värkarbete (v20) och är glad att det gick så långt ändå denna gång. Vi kommer inte försöka oss på fler barn som det ser ut nu.

LFG WOTLK
  • LadyB

Det e ju inte så kul och få falskaföhoppningar...till mig sa dem inte ens 24 timmar INNAN han föddes att det kunde stanna av helt och att jag kunde kanske få åka hem....jag som är spruträdd tyckte ju inte att det va så super kul och få sprutor stupikvarten

• cloudberry79
    LadyB skrev 2008-07-10 15:23:21 följande:
    Det e ju inte så kul och få falskaföhoppningar...till mig sa dem inte ens 24 timmar INNAN han föddes att det kunde stanna av helt och att jag kunde kanske få åka hem....jag som är spruträdd tyckte ju inte att det va så super kul och få sprutor stupikvarten
    Samma här. När jag fick droppet berättade de om vilka fantastiska resultat de fått med den nya medicinen, att de absolut hoppades att jag skulle sluta mig och sedan få vila de veckor som var kvar. Pyttsan
    LFG WOTLK
  • LadyB

eller hur...jag fick oxå dropp men min puls gick upp så mycket så de fick stänga av den...men ändå hur kul e det skala 1-10??
    hur mkt vägde din då??

• cloudberry79

1355 gram och 40 cm, helt normalstor för sin vecka Jag hade också droppet ett par timmar kortare än beräknat, fick inflammation i handleden så hela handen blev röd och svullen, skrek av smärta på natten innan. Inte kul! Dock är jag inte spruträdd, så sprutorna gick ganska bra, tyckte det var värre när de stack sonen, han blev också opererad tre gånger de första dygnen, det var hemskt! Då hade jag verkligen ångest över att jag inte stått ut med smärtan från inflammationen, fast det är ju ingen garanti att de där två timmarna till som droppet skulle sitta skulle gett någon större verkan.

LFG WOTLK
  • lyckligmamma

vad menas med stoppad????

• cloudberry79
    lyckligmamma skrev 2008-07-10 15:32:41 följande:
    Tja, inlägget ligger ju under prematurbarn, så frågan handlar alltså om förlossningen blev stoppad.
    LFG WOTLK
  • lyckligmamma

förlåt visste inte riktigt vad det betydde med allt

• LadyB
    att man föröker stoppa förlossningen
  • LadyB
    [/citat]

att man föröker stoppa förlossningen
    cloudberry79 skrev 2008-07-10 15:31:06 följande:
    [citat]
    1355 gram och 40 cm, helt normalstor för sin vecka Jag hade också droppet ett par timmar kortare än beräknat, fick inflammation i handleden så hela handen blev röd och svullen, skrek av smärta på natten innan. Inte kul! Dock är jag inte spruträdd, så sprutorna gick ganska bra, tyckte det var värre när de stack sonen, han blev också opererad tre gånger de första dygnen, det var hemskt! Då hade jag verkligen ångest över att jag inte stått ut med smärtan från inflammationen, fast det är ju ingen garanti att de där två timmarna till som droppet skulle sitta skulle gett någon större verkan.
    det tror jag inte att det hade gjort nån skillnad...man kan ju knappast stoppa naturens gång hur känge som helst
Svar på tråden blev du stoppad?