blev du stoppad?
hej jag är en ung mamma som blev stoppad....
blev du också det??
hur länge och i vilken vecka??
hur mycket vägde bebisen och hur länge blev du kvar på sjukhuset??
tyckte du att det var jobbit psykiskt eller fysiskt??
hej jag är en ung mamma som blev stoppad....
blev du också det??
hur länge och i vilken vecka??
hur mycket vägde bebisen och hur länge blev du kvar på sjukhuset??
tyckte du att det var jobbit psykiskt eller fysiskt??
Jag blev inte stoppad, vattnet gick i v 28+6. De ville inte stoppa eftersom han hade bajsat i fostervattnet och de ville han skulle komma ut inom ett dygn vilket han också gjorde. Han vägde 1405g. Han stannade i drygt 5 v på sjukhuset o hade hemsjukvård i 6 v efter det.
jobbigt var det psykiskt, som f-n...
Jag börja bli stoppad vecka 19 med min första. Var in 4 ggr och fick stopp sprutor och kortison spruta till bebes lunger. Men det sluta i att han föddes 37+4.
Jag är också ung, vad nu det har med saken att göra? Jag blev stoppad med bricanyl i v.23+4 första gången (dottern föddes i v.24+1) hon vägde 615 gram (gick ner till 498) och var 29,5 cm lång. Vi blev kvar på neo i 16 veckor.
Andra graviditeten blev jag stoppad i v.22+2 (samt några fler gånger senare) blev sedan liggande i sjukhussängen i 13 veckor, tills sonen föddes i v.35+1. 2475 gram och 46 cm lång, var på neo i endast fem dagar.
Med dottern var det såklart psykiskt jobbigt att inte veta hur det skulle gå, skulle hon ens övcrleva?
När jag låg inlagd med sonen var det jobbigaste att vara ifrån dottern. Fysiskt att jag inte fick röra mig mer än att gå till toaletten samt hämta mat.
jag kanske ska svara på mina egna frågor :D
jag blev inlagd i vecka 33+4 med sprutor på fredagen och sprutor+dropp på lärdagen. enligt ul beräkningar skulle barnet väga 2126g och antagligen behöva andas i motstånd...
värkarna fortsatte o de gav upp allt,han kom på måndagen i vecka 34+0 och vägde 2350g....för mig var det jobbit psy och fysiskt för att jag kade dels inte sovit eller kunnat äta på flera dagar och psy för att jag kände det som att det va mitt fel och att jag fick höra att om barnet inte skriker när han har kommit så måste dom ta honom och springa...att han inte skulle kunna andas elelr må dåligt :(
jag blev kvar på avd 17 i 18 dagar med sonen och 21 dagar själv.
Jag är också ung... haha.
De försökte stoppa mig i v. 24+2, men det gick inte, så sonen föddes då. Han vägde 700 gram och vi bodde på NEO i över 3 månader innan vi kom hem. Han hade inga komplikationer såsom infektioner eller hjärnblödningar, men det var ju jobbigt ändå, att föda ett barn så tidigt. Nu är han 6 månader och väger 4,5 kg.
det va ju lite tidigare än jag :D
kul att det gick så bra ändå :D
Jag blev stoppad 2 ggr, v 29 stoppas det med dubbel dos i droppet, hade förlossnings värkar nar jag kom in. Åt massor med mediciner, magnesium, voltarensprutor och prepar (ungefär som bricanyl) var sängliggande. Åkte in igen med sammandragningar och värkar i v 32+0, lyckas stoppa förloppet och jag förberedde mej på att åka hem.
V 32+3 gjordes ett UL vilket visade att det inte fanns en droppe fostervatten (vad det tog vägen är ingen som vet), samt navelsträng runt halsen, så det blev bråttom. 13.30 gjorde jag UL 14.37 föddes lillen med akutsnitt. En dag till och det hade varit för sent...
Han vägde 1970 gr och var 46.5 cm, kördes genast till ett annat sjukhus för vård, jag blev kvar på kliniken i 7 dagar hade Teo på neo i 24 dagar, med besöksrätt mellan 18-20. Jag höll mitt barn första ggn när han var ca 14 dagar, såg honom 1a ggn efter 7 dagar.
Jag var jättedeppad i början, hade skuldkänslor och kände mej som en usel mamma, fick ju inte ens träffa honom. Nu är lille Teo drygt 2 månader, har varit hemma drygt 1 månad. Han växer ,4 kg och 56 cm och mår bra, förutom ett bråck osm ska opereras och reflux som är ärftligt i vårt fall.
Jag är 36 år ung
Kort sagt ASjobbigt både fysiskt och psykiskt Men nu mår jag skit bra
Ah ska tillägga för er som inte vet, att jag bor i Grekland
Jag stoppades med första barnet en gång i vecka 19 och en gång i vecka 26 med magnesium-dropp på sjukhuset. Och med andra barnet blev jag stoppad en gång i vecka 31 och nu ska jag snart föda=)