• mamarazzi

Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?

Jag har precis fått reda på att jag har bakteriell vaginos/slidkatarr och ska börja behandla nu med Dalacin vaginalkräm.

Hittade denna länk på internet:
    www.medicallink.se/news/showNews.cfm

Någon som varit med om att ni har fått flera missfall, behandlats och att allt sedan gått vägen?

• Svar på tråden Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?
  • Rara Avis

Bra att veta att självtestet inte visar bv...

Då blir det att ta sig t gyn då.
    När jag kollades för bakteriell vaginos har jag för mig att jag fick svaret direkt, dr pep iväg en stund och när hon kom tillbaka fick jag den roliga nyheten.

lillaD, jag skulle nog också vänta t efter mensen om jag var du...

• StoraD

hej på er!

doktorn hade ett eget mikroskop så hon såg det direkt mamarazzi!

men hur tänker ni när ni tycker jag ska vänta? OM det är så att jag är gravid så måste jag ju ändå ta dem - annars riskerar jag ju ett tidigt missfall? Så då är det väl bättre att ta det så tidigt som möjligt, knappt innan ägget hunnit fästa, det är ju 3 dagar jag ska ta vaggisarna, så då är jag klar med kuren 2 dagar före BIM. Berätta gärna hur ni tänker mamarazzi och Rara Avis!

• mamarazzi

LillaD: Du är ju i en knepig sits och måste välja mellan pest eller kolera liksom...

Man får börja räkna på trolighetsfaktorer hit och dit så det handlar ju mest om vad du tror på.
    1. Tror du att du kan vara gravid (uppskatta hur troligt?)
    2. Tror du att sk (slidkattar börjar bli lite trött och förkortar ) kan orska mf (hur stor är risken?)?
    3. Tror du att vaggisarna skulle kunna orsaka skada så här tidigt i graviditeten?

Själv tänker jag att jag skulle bli mest rädd och oroad om jag hade tagit medicinen och det sen visade att jag var gravid eftersom det i FASS står att man inte bör ta dem då dvs. de har dragit slutsatsen att dalacin är farligare än risken för mf med sk.

Hänger du med??

• mamarazzi

lillaD: Nu såg jag i den andra tråden att din bm sagt att det var okej att ta dem om man är gravdi. Men om bm sa det så är det klart att du kan ta dem. Det är ju så tidigt med så du skulle ju isåfall inte ens veta om det. Ta dem! Jag tar tillbaka vad jag tidigare skrivit till dig!

Här tar jag tillbaka det! Här kommer det baklänges:
    .mens en efter tills vänta jag skulle så dig var jag Om

• StoraD

jag hänger med mamarazzi! Men det är inte så att FASS säger att Dalacin är större risk än missfallsrisken, FASS väger inte saker mot varandra så ju, det får den föreskrivande läkaren göra!! Däremot tycker läkaren uppenbarligen att det är värt det, eftersom hon skrev ut det!

Vad FASS säger är: det finns inga studier, alltså vet vi inte om det är ofarligt, alltså kan vi inte rekommendera att det tas.

angående tidiga mf så är risken rätt hög, i länken du bifogat stod det en SIGNIFIKANT ökad risk för missfall, och det känns ju rätt så allvarligt.

ååh så svårt, precis som du säger - pest eller kolera!

• StoraD

tack för ditt svar i andra tråden!

• mamarazzi

Men jag har ju ångrat mig nu!! Är helt på att du ska ta dem. Du har helt rätt i ditt resonemang.

• Rara Avis

LillaD, tänkte först som så att jag själv skulle nojja att "nu får ungen en fosterskada" under hela graviditeten om jag anv läkemedel som man inte ska ta då.
    Men det är ju moment 22. Om jag inte tog dom skulle jag såklart nojja att det blir mf pga slidkatarr... nu när jag funderar närmare kanske jag skulle ta det så snabbt som möjligt ändå, som du skriver innan ngt hunnit växa till sig vid ev graviditet. Svårt läge. Jag skulle hoppas att dr svarar i telefonen! Ring o hör vad de rekomenderar.

• Rara Avis

Är så himla långsam när jag skriver mina inlägg så nu när jag läst det ni skrivit innan jag han trycka iväg så säger jag bara:

skulle inte vänta t efter mensen. Skulle lita på bm och läkare. Skulle inte känna ngt större behov av att ringa och dubbelkolla

• StoraD

tack rara avis, jag tror jag gör så också! tack för att ni bollar tankar med mig i min oro!

• Theas mamma

var hos läkaren igår för att få kolla upp om jag bär på slidkatarr, men han menade att det var ett samlingsnamn för flera olika bakterier och att man måste ta reda på vad som är orsaken....???
    Ok tänkte jag och blev undersökt, det visade sig att jag bär på en svamp infektion som han direkt sa att vi skulle behandla med tabletter som jag ska svälja.
    Ok svarade jag men bakterill vaginos då??? Nej nu har vi ju hittat orsaken menade läkare ( kan poängteras att mina symtom liksom uppkommit enbart för att jag ska få komma och göra ett test).
    Vad ska jag göra nu då?? Bra att det upptäktes att jag går och drar på svamp, men jag vill ju utesluta bak..vagi. så att jag kan lägga det bakom mig..
    Någon som har något råd?

• mamarazzi

Theas mamma: jag hade tagit svamp infektions tabletterna och sedan efter det beställt en ny tid för att kolla bakteriell vaginos. Det är ju enkelt att kolla och säg som det är att du har hört att det kan leda till mf och vill utesluta det helt.

Jag blir så trött när olika läkare hela tiden säger olika saker.

Svar på tråden Bakteriell vaginos - anledningen till upprepade missfall?