• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Jennie Brunflo

Jadu.....

Min sambo ristar också mattan när han skakar den...och han kommer från Örebro.
    Själv skakar jag mattan. Jag kommer från Sollefteå (Ångermanland.)

Sambons mamma äter också middag till lunch och äter mat på kvällen. QUE?
    Svärmor ska inte köra barnvagn....hon ska dra kärra. Jag fattade inte i början när hon ville köpa fårskinn till kärran osv. Jag trodde hon menade skrinda eller liknande.....men som sagt, hon menar barnvagn.
    I Örebro tar man inte bort saker, man tar dän dom.
    I Lindesberg så kastar man inte saker man sutter dom.
    I Sollefteå och här i Östersund har man djuptallrikar, inte djupa tallrikar.

Här har man även gjort saker ifjol, inte förra året.

Den där leken du pratar om. Den heter Tagen, man tar varandra och där man är fri heter tuben.

Hahahahaha...kul tråd det här!

• Tussens mamma

jag skakar mattan. men när jag får trä i fingret så är det en FLIS.
    när man jagar varandra så kullar man och när man är fri så heter det liksom bara fri. jag bor i götet.

• camwae

Min sambo säger rättöversväg istället för genväg.Hade aldrig hört det ordet innan.Han är östgöte.
    Ett annat typiskt östgötskt ord som alla verkar säga är: "Så dant".

Själv är jag smålänning och känner så väl igen "datten" och "kvällsmat"

• Tossan79

Svensk/Finlandssvensk ordlista:

Semla - Bulla/Fastlagsbulla
    Fralla - Semla
    Rörigt - Råddigt
    Papperskorg, soptunna - Roskis (uttalas råskis)
    Trevligt - Kiva ( kompareras kivogare, kivogast)
    Värmeelement - Batteri
    Klädhängare - Bygel
    Jeans - Farmare
    Cykel - Fillare
    Gymnastiksko - Gummitossor
    Overall - Halare
    Slösa - Haska, hassa
    Ro i akterns riktning - Hopa ( dvs ro är motsats till hopa)
    Jultomten - Julgubben
    Tomtenisse - jultomte
    Smeta ned, slaska ned - klotta
    Barnunge - Kläpp
    Varmkorv - Knackkorv
    Slips - Kravatt
    Köttfärs - Malet kött
    Arrangera, bygga, förfärdiga, göra, sköta, tillaga osv - Laga
    Tvättställ - Lavoar
    Smeka - Paja ( Får jag paja din katt)
    Grytlapp - Pannlapp
    Tumvante - Påsvante
    Servett - Serviett
    Åka skridskor - Skrinna
    Konståkning - Skönskrinning
    Stickpropp - Stöpsel
    Fiska med kastspö - Svirvla ( med svirvelspö)
    Ha sönder - Söndra
    Göra ont - Ta sjukt ( Tar det sjukt?)
    Hall - Tambur
    Toa, dass - Tupp
    Napp - Tutt
    Hink - Ämbare

Pust..... Så nu när jag klargjort detta får jag vänligen be er kolla upp denhär listan om jag nångång skulle ha svårt att göra mig förstådd på Fl!

• Ebbiz

Åh det finns hur många som helst ! Jag bor i Dalarna och här pratar folk så lustigt ibland! Mina föräldrar är från Stockholm / Västerås så många ord låter märkliga tom i mina öron , ha ha!

Ett ord vi säger som jag blev mobbad för i Stockholm är Cheeze Doodles! Här kallas dom för "ostkrokar" medans man i Stockhokm garvar ihjäl sig åt det. Min kompis säger att det faktsikt heter "ostbågar"!

Här "snögar" det istället för snöar ! Men som sagt...det finns så många roliga ord här!

• fröken

För mig heter leken i fråga "jaga" och där man är fri heter "fri". Kommer från Uppland (norra).

Skulle vara intresant att veta vad ni kallar detta fenomen där man trycker snö i varandras ansikten. Jag säger "mugga" eller "snömugga", min man , från värmland, säger kryna och här i Östergötland säger ungarna på skolgården myla. Vad heter det egentligen?

Appropå ordlistan ovan så säger min mamma (som inte är finlandssvensk) också "tutt" om napp.

• kim1

Säger ni inte gående bord i Finland till det som vi kallar buffé ?

MVH
    Krister

• Tossan79

Kom på en till grej . Att ha håret löst eller fast i Finland - dvs utsläppt eller uppsatt i Sverige.

• camwae

Hej Det där när man trycker upp snö i ansiktet,i småland säger man mula och som fröken skrev ovan så heter det tydligen myla hör i östergötland.

Har även för mig att man säger "traller" om träskor.
    Ordet Barbie uttalas inte på engelska utan som det stavas med betoning på ie.I småland då.

• Tossan79

Kim1 - Vi säger stående bord eller buffé här. Kanske finns det också såna som säger gående bord, men det är nog inte lika vanligt tror jag.

Svar på tråden Dialektord!