• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Zmoothie

Jag är också smålänning! ..Fast numera bosatt i Östergötland. Det kan bli mycket roligt med klasskompisarna på universitetet som kommer från alla möjliga håll.

Leken heter "leka ta", och fristället är "pax".

När jag var liten åt vi alltid frukost - middag - kvällsmat. Nu äter jag frukost - _lunch_ - kvällsmat. (kompromiss??)

Sen pratade vi för ett tag sen om vad man bär hem varorna från mataffären i. Jag har en plastpåse/papperskasse, östgötarna hade en kaske och nån annan hade en "kass".

Men "kass" är ju något som är dåligt/trasigt/inte fungerar. "Tv'n är helt kass"

När man trycker snö i ansiktet på nån mular man. Pula är att hålla på med småsaker, alternativt att försöka trycka ner något nånstans där det knappt får plats. (Pula ner byxbenen i stövlarna, pappret i lådan eller kläderna i resväskan).

Jag rystar mattan. :) Och mina föräldrar säger om en person som röker cigaretter att han/hon "rökar".

...Finns massor mer, men det var det jag kommer på nu. Kul tråd!

• cajsa

Min kompis från skåne säger: Jag har så on i ballarna (hon är tjej). Det betyder visst att hon har ont i rumpan (skinkorna), typ träningsvärk. Jag tycker det är fantastiskt roligt.

/cajsa

• Dinturiel

Jag kommer från härjedalen och vår dialekt är olika beroende på vart man kommer ifrån. Min mamma kommer från Hede så man har ju hört lite därifrån. Här kommer lite exempel.

Pojke - Pök
    Potatis - Päla/Pära
    Rysa - Hôskas
    Problem med nerverna - nervklen
    Gråt - Olåt

Så är det så att när man tänkerpå dem så kommer man inte ihåg dem. Återkommer med fler när jag kommer på fler. Det här var ju kul :)

• johannams

skojigt det här!

Bor i småland(växjö) just nu men är uppvuxen i norrbotten (luleå).

Att få snö i ansiktet är att bli mulad, säger vi i Luleå.
    "Det krabbar sig" säger växjöborna då något går fel, "tjorvar" säger luleåbor.
    Frukost, middag och tja, jag vet inte vad de säger egentligen om mat på kvällen här. I Luleå säger man frukost, lunch och middag så ni fattar att jag var konfunderad i början då någon bjöd hem mig på middag klockan ett på dagen :)
    När jag inte har lust med något eller orkar göra något säger jag att jag "ids" inte.
    Min småländska pojkvän säger att han ligger "jämte" och jag säger "bredvid"
    En kompis från östergötland säger "katig" då någon ät lite bitchig.
    Jag får "främmande" när andra får "besök" och "far" då jag åker någonstans.

Finns säkert fler saker jag säger men svårt att komma på dem :)

• johannams

kom på en till sak:

Här i växjö så säger de

cyklen istället för cykeln
    reglen = regeln

osv...

• fröken

"Mina" ungar på skolan säger inte bredvid, men inte heller jämta utan jämter. Det är många som säger det här i krokarna kring Linköping.

För mig är nuppa att ha sex. Så det är nog inte speciellt Stockholmskt!

Katig är ett extremt vanligt ord här som jag aldrig hade hört innan jag flyttade hit. Men, nu använder jag det ofta.

• Sarasnaran

Det har kanske skrivits om Skånkan tidigare i denna tråd, men jag e latis o orkar inte läsa igenom alla...

Hossor - strumpor
    Hotta - kasta
    Pantofflor - potatis
    Rullebör - skottkärra
    Päror - potatis eller föräldrar
    Räligt - äckligt

Där va mitt bidrag!

• Anderssonskan

Typisk dialekt från Finspång
    Trälit dö = vad tråkigt
    Möggöl = Mögel

Svärfar pratar lattjo oxå