• Alvi

Dialektord!

Åh, vad skoj, nu kom jag på en tråd till, tack vare pannkaks-tråden...!!

Jag är uppvuxen i Stockholm men flyttade till Småland för 1,5 år sen, och vissa saker vänjer jag mej aldrig vid... =)

Till exempel folk som kallar "sticka" (som man får i fingret av trä) för "speta".
    Eller "rista" istället för "skaka".

För att inte tala om att i Småland äter de "middag" när jag äter "lunch", och "kvällsmat" när jag äter "middag"!

Till sist vill jag fråga: Vad heter det, enligt er, när man jagar varandra och dunkar i ryggen och "tar"?
    Och vad heter stället där man är "fri"???

I sthlm heter det "kulla" och "pass", i Småland "Datta" och "Pax".

Och sen att ni skriver ungefär var ni bor, så man kan se lite mönster... =)

• Svar på tråden Dialektord!
  • Aihnoa

Jag kommer från Östersund från början, och när vi var små och tryckte snö i ansiktet eller trycket ansiktet på en "kompis" i snön så purrade vi dom.

Leken som du trådstartaren talar om heter hos oss, tagen men jag minns inte vad vi kallade stället där man var fri.

• NISnobben

Kul tråd det här.
    Jag kom på några stycken.
    I små samhällen runt om på Småländska Höglandet säger man att man ska går fram när man ska till affären och handla. Min man introducerade några nya begrepp för mig när vi träffades. Bynk = damm som fastnar tex på tröjor, bös = större damm än bynk och bröte = skrot som man kan slå sig på om man snubblar över dem!!

De här dialektala orden förekommer alltså i Småland!

Jag kom på en till - min man och hans kompisar säger att de ska plöja gatan istället för att ploga den!

• Liria

NISnobben- Vad är ploga gatan? Menar du med plogbil?

• NISnobben

Jaaa, det kanske också är dialektalt, eller??? Men jag menar med plogbil!!!!

• annca

Från en Eskilstunabo (som numer bor i Linköping)

Vi lekte "kull" och var "fria".
    Vi "pulades" med snö.
    Mina föräldrar äter "middag" och "kvällsmat", medan jag anammat lunch och middag.
    Vi "tog dän" saker.

Vi "kartade" i träd, eller "karta' på väggen" när andra klättrade.

Och jag kom på en lek-sak till: När man hoppar långrep och alla ska hoppa precis efter varandra så att repet aldrig "går på tomgång", vad gjorde ni då? Vi hoppade "i kör".

• Majsan70

Vad sägs om Bamba istället för skolmatsal? Tetig...dvs lite konstig...

• Liria

ok, då förstår jag Jag blev väl bara så förvirrad av att någon tänkte plöja gatan så att jag inte fattade resten heller
    Här plogas det också....

• AnnaGBG

"Snagar" är ett roligt ord - gör man när man rotar runt i skåpen hemma och kollar efter ngt. Man snagar oxå efter svamp i skogen eller bär mm.

Jag är från Bohuslän ( bor nu i Göteborg ), men vet inte om det är ett dialektord eller om det är min mammas påhitt.

"Tyken" är ju ett ganska typiskt göteborgsk/västkustskt ord som många fortfarande inte vet vad det betyder...

Man skottar ju gatan... Om man inte äger en egen plog...

• Solstickan

Där jag kommer ifrån så heter det snömudda (i snöbollskrig), senare har jag blivit skrattad åt för det heter snömulla. Ingen större skillnad men ändå.

Vad kallar ni det när ni kastar snö på varandra?

• Solstickan

annca: Ser att ni pulades! Hahahaha

Svar på tråden Dialektord!