• fröken

Dialektord!

För mig heter leken i fråga "jaga" och där man är fri heter "fri". Kommer från Uppland (norra).

Skulle vara intresant att veta vad ni kallar detta fenomen där man trycker snö i varandras ansikten. Jag säger "mugga" eller "snömugga", min man , från värmland, säger kryna och här i Östergötland säger ungarna på skolgården myla. Vad heter det egentligen?

Appropå ordlistan ovan så säger min mamma (som inte är finlandssvensk) också "tutt" om napp.

• fröken

Annca, vi spelade också landbandy. Jag visste inte vad innebandy var förrän jag själv blev licenserad spelare och det var ändå på 90-talet...

Börs säger farmor också.

Hemma hos mig har vi alltid pulat med saker, dvs pysslat.

Vet ni vad ett jyffle är?

Och vad kallar ni knölen på sidan om foten. Jag säger knyla och har alltid trott att det heter så på "rikssvenska". Min bror och jag har nu lagt till en betydelse till knyla och det betyder nu också "dum" eller "klantig" (...han är en riktig knyla...)

Min man säger att de ( i Degerfors) säger bös om torrt smuts, typ damm och gör (uttalas med g i början) är blött smuts typ lera.

Ett ord till sovel, det är ju kött och pålägg på mackan. Pappa säger såvvel, mina kollergor här säger sövvel och min man söggel. Nåt annat förslag?

• fröken

Potatis hemmavid heter pären. Så heter det ostkrokar, grina(=gråta), jyffle=äpple.

Finns det fler ställen där folk (mest äldre) säger Hej då när de hejar på byn?

• fröken

En yttertrappa..klart det heter bro. Mamma sa nyss i telefonen "...och sen fikade vi på bron." Klart som korvspad!

• fröken

"Mina" ungar på skolan säger inte bredvid, men inte heller jämta utan jämter. Det är många som säger det här i krokarna kring Linköping.

För mig är nuppa att ha sex. Så det är nog inte speciellt Stockholmskt!

Katig är ett extremt vanligt ord här som jag aldrig hade hört innan jag flyttade hit. Men, nu använder jag det ofta.

Svar på tråden Dialektord!