• Svar på tråden *Hej! Tycker att det är dags att
  • Paprikan

Bra initiativ Kängu

För alla nya kan jag berätta att vi försökt få barn i 2 år och 4 månader. Vi har fått två MF, ett i nov -04 och ett i mars -05. De var i v 7 och v 8. Vi har genomgått en MF utredning som inte gav några förklaringar till varför vi fått MF.

Vi är även utredda för barnlösheten och jag har bla endometrioscystor, hypothyreos och stopp i ena äggledaren.
    Nu står vi i kö till IVF och ska kanske börja med det redan i höst.

Snart är det iaf ÄL-dags igen Min favorittid

Kram på er alla!!!!

Paprikan

• Kuben

Hej hej!

Vi har "avverkat" vårt 4:e konstaterade mf, men jag är tämligen övertygad om att vi faktiskt har haft 6 st... men väldigt tidiga.

Vi har gjort alla tänkbara utredningar, men inga fel hittas. Har i det närmaste givit upp tankarna på bio-barn. Tänker dock en hel del... som nu tex mitt i natten, kl 03.40, trots att jag ska upp 07.00. Känner att det snart skulle vara skönt att ta ett beslut att överge biodelen helt och bara satsa på adoption - vi har nämligen börjat på det spåret också och går nu en kurs.

Kram!

• Kängu

Hej igen,
    Trevligt att ni hittade hit även om det är synd att denna tråden behövs.....håller med om att ÄL är kul , men det är också lite stressigt.....

Kuben, tycker synd om dig som är vaken mitt i natten och grubblar. Men så är det ju ibland....har också svårt att sova i perioder.

Jag väntar på alla provsvaren och är ganska pirrig för det.

Ha en bra vecka i alla fall

• Dizzie

Jag ställer mej i skaran.
    Jag hade ett mf i december -04 och före det hade jag ett -93. Mellan dessa har jag två underbara barn som är 10 och 8år.

Paprikan; Jag har letat på jobbet men har inte hittat artikeln. Ska kolla i morgon igen. Däremot så fann jag ett repotage om en tjej som hade endometrios, där fanns det länkar till hemsidor om just detta. Vet inte om du känner till det men här kommer adresserna: www.endometriosforeningen.se och www.endoliv.se. Kanske det står nåt bra där...

Kuben; jag lider med dej. Vissa nätter kan jag inte heller sova pga att jag tänker en massa. Jag har börjat lyssna på radion i hörlurar, då stör jag ingen och kan ibland skingra tankarna lite. Men jag tycker det är bra att du är öppen för alternativ OM det inte skulle gå att få bio-barn. Jag ska hålla tummar och tår för dej.

Kängu; skönt att du har fått din utredning. Hoppas att allt ordnar sej.

Kram till er alla

• Kängu

Hej!
    Kan missfall orsakas av polyper i livmodern?

/K

• Lehen

hej!

jag har haft fem missfall, varav det sista var ett utomkveds i vecka 11-12.
    jag blev då av med min enda friska äggledare, står nu därför inför ivf-behandling på sahlgrenska.
    de övriga var i vecka 6-7...

• loppis7

Jag tänkte också ansluta mig till er, har barn sen tidigare men inte min man har haft 4 MF/MA o 3 st i rad 03 v 9 ,04 v 9, 05 v 18 . Ni som har haft flera MF/MA har ni fått gjort MF utredning o vad gör man då ?

• Kängu

Hej!
    Det är lite olika vad som kontrolleras, ibland får kvinnor en stro utredning och ibland kollar de bara några få saker. Troligen beroende på var man bor och plicyn.

Men detta kollas ofta:

*Hur det ser ut i livmodern, dvs skiljeväggar, myom, polyper?? Kollas med kontrast om jag förstått saken rätt (detta har de inte kollat på mig, även om jag tjatat...)

*Hormonnivåer
    *Kromosomer på man och kvinna (blodprov)
    *Sköldkörtelhormoner
    *Immunologi, dvs olika antikroppar och koagulationstester

Hoppas du får nån hjälp med detta.

• Kängu

Oj, jag kan visst inte stava

• Tjalle

jag har varit med om två ma och alldeles nyligen ett utomkvedshavandeskap i v 7. Nu lyckades man spara den äggledare som ägget fastnade i. Jag tror däremot att det kanske vore bättre om man tagit bort den då risken att det fastnar igen är rätt stor, eller? Det fanns ju en anledning till att det fastnade från början och nu måste den ju dessutom vara ärrad, har jag fel?

Svar på tråden *Hej! Tycker att det är dags att