• EMND

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Gullig av dig mamarzzi. Ja det är nog med mf/ma och så ska man orka med allt annat... TJÖTT! :(

• EMND

lillaD, jag sak också rycka upp mig!

Ja, jag vet att jag inte tänker logiskt... :(,:( :)

Idun, du behöver inte ursäkta dig. Man behöver skaka mig i axlarna ibland. Jag tänkte mycket på dina ord igår och idag. Och de hjälper... :)

Franka, grattis på födelsedagen, hoppas dina önskningar uppfylls!

• EMND

Jag blev på lite bättre humör fast det spänner och känns i hela nedre delen av mage (mens på G ??).
    Uf Krusbär, känner igen din sinnestämning. Jag tänker också: varför vänta, om jag ska veta- bättre att jag vet redan nu, men om man bara kunde sluta tänka och i stället gör annat, SY t.ex. (vilket bra sätt att komma bort från tankarna Bling). Tänk så mycket av sin kreativa tid man förlorar genom att tänka, oroa sig, SURFA (!!!)... men ändå när man är mitt i det hela kan man inte bara stänga av sig och låtsas som ingenting. Min mor har alltid sagt: "så snart du är nere se till att göra något praktiskt, rensa i gamla lådor, sy knappar som saknas, laga trasiga kläder... vad som". Men om jag kunde lyssna på min kloka kära mamma.
    I kväll ska vi till Stockholm och i morgon träffar vi gamle professor Eliasson. :)
    Vårt sexliv är inget vidare heller särskilt då vi fick vara avhållsamma dels inför möte med doktorn i morgon och dels för att jag inte känner mig sexig alls med mina 5 extra kilo och hormontornado i kroppen kombinerat med ständigt oro.

• EMND

Tillbaka från Docent Eliasson. Vi var ca en timma hos honom. Han är i grund och botten fysiolog som har i åratal forskat om reproduktionsmekanismer och problem.
    Enligt honom är jag fullt frisk trots lite högre LUPUS. Däremot han undrade om vi hade haft klamydia. NEJ, det sa vi båda och jag hade testats 2 gånger, sist när läkarna nästan gjorde upprör i vårt äktenskap i vintras då mina njurstensbesvär tolkades som klamydia infektion (undrar ibland om visa läkare kan sitt jobb ?!) Däremot har jag aldrig fått skriftligt svar på proverna och kunde inte säga om de hade tittat på antikroppar i blodet och vilka. Hur ska man få reda på det? Han sa att de antikropparna, om vi har någon gång haft klamydia kan bli nog orsak till mf.
    Han tog TNF-alfa på mig. TNF-alfa är en signalsubstans som aktiveras som budbärare när kroppen utsätts för en vis fara och den är ofta förhöjd när man har en minsta infektion i kroppen. Han förklarade hur TNF-alfa fungerar i kroppen men ville läsa artiklar som jag hade läst.
    Han tyckte att preventivt behandling men hormoner (inklusive progesteron) är FEL utifrån det fysiologiska vinkel. Nämligen på så vis ställer man kroppen och hypofysen på en ojämn proportion som gör att det långt kan ställa till och störa egen hormonproduktion däribland, mens och äl kan rubbas.
    ASA var inte att läka med enligt honom men i det området var han inte någon expert (han själv få blodningar i mage av aspirin).
    Så vad är problemet, undrade vi- om det inte är manen så är det INGETING. Det bara är så. Det är fruktansvärt mycket som kan gå fel och det har tydligen gått för oss.
    Jaha, det köper jag inte.
    Hur som det kändes inte så fel att besöka honom. Han har jätte mycket kunskap och har undersökt manen ordentlig, och tagit en del urin-, blod- och spermie prover på honom.

• EMND

Han tog prover på min man men jag fick kolla med min gyn. Nu när jag tänker efter så hade det varit enklare om jag lämnade prov idag. Jag hart dock svagt mine att bloprovet var tagen i januari.

• EMND

OJ jag såg att jag skrev fel- HAN TOG INTE TNF-alfa på mig ska det stå! Inte han heller! :(

Men han förklarar varför iaf. (och svaret var inte att det inte fanns vetenskapliga bevis utan att det är svårt att tolka det som fel då TNF-alfa kan vara förhöjd i samband med andra små och stora inflammatoriska processer i kroppen)

• EMND

Idun, om du ska till DR E, ring och boka tid NU, när jag ringde sa fick jag hör att han lägger ner i september. Men han behåller gamla patienter.

LillaD. Jag har hysteroskopi på måndag. (om jag inte får mens som jag har känt av i en vecka nu :)). Jag väntar på kopia av min journal så när det gäller klamydia hoppas jag att jag hittar svaret där. Sedan läste jag igår om vad forskargruppen från UMEÅ har påvisat när det gäller klamydia-antikroppar och då är det så att de inte spelar stor roll om mamman är bärare utan om pappan har dem. De binds tydligen till spermatosoiderna. Man kan inte göra någonting där iaf så jag orkar inte ta det med RMC. Däremot ska vi försöka ringa till Lucina... och så väntar vi på manens prover...

Förresten vi var och åt sushi igår och sedan var på bio och såg på Mamma Mia. Under filmen och efter så kom det ett vattenfall av tårar. Jag grät och grät och grät. En underbar film, en glädjebomb men den släppte ventilerna hos mig. Synd om mannen som njöt av kvällen tills jag började gråta. Uf hade sådan ångest sedan...

Snozzie, jag förstår dig och att du, jag kan tänka mig göra som du, jag har dock inget tålamod men jag kanske en dag, kanske just då hittar den...

• EMND

lillaD, dr E som är fysiolog och androlog (80 bast :)) är den enda jag har hört om som tar män i fokus när det gäller barnlöshet så han är min mans "gyn".
    Gyn läkare på RMC gav mig Trombyl och progesteron efter att jag hade krävt det. Hon protesterade inte mycket men tyckte inte att det var nödvändigt. Hon skrev ut dem då mer för mitt psyke än graviditeten. Sedan när jag plusade och frågade om prover som togs månad inne var hon snabb i sin glömska och meddelade att hon skulle skicka recept på en medicin, hm det var trombyl, och den hade jag redan börjat äta. Då nämnde hon även heparin sprutor men jag fick aldrig dem och det kom aldrig på tal igen. DET ÄR HÖGST TROLIGT ATT HON HAR GLÖMT. Jag har ingen dialog med henne (det är nog därför jag fick aldrig veta om min klamydiaprov resultat-det var iofs inte hon som tog provet men ändå)och litar inte på henne så jag vill så gärna byta läkare. Grejen är att många hänvisar till henne och tycker att hon är bäst för missfall här i LKP.
    Vad gäller hormonbehandling i preventivt syfte så dr E (som är fysiolog med över 50 år erfarenhet) tyckte att det är FEL då egen hormonproduktion kan rubbas. Och jag vet inte om det är sant, men sedan mf och sedan jag har slutat med prog mår jag jätte dåligt. Så här dåligt fysiskt har jag inte mått efter dvå första mf. Jag har en känsla av enorm hormonobalans och kan tänka mig att det som syntes på livmoder är nog pga progesteron. Å andra sidan man har hört att den inte har några negativa effekter- på foster!

• EMND

JA det stämmer lillaD. Du kan läsa om detta i en artikel från 1997: Heparin och ASA har inte samma reaktionsmekanism.
    www.bmj.com/cgi/content/full/314/7076/253
    Jag har testats bara för
    Anti-kardiolipin-IgG
    Anti-kardiolipin-IgM
    Anti-beta2-GP1 (IgG)

så det är inte säkert att jag har antifosfolipidsyndrom iom att jag är testat för bara 3 antikroppar och trombos där det är påvisat ökad blodpropps benägenhet. Hur ser det ut hos dig?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7