• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

LillaD: det finns ett superbra arbetarcafé i U-a som serverar falukorvsmackor med stekt ägg - något för dig kanske?

• Poppy Lee

Caféet i fråga är Grindstugan i Stabby, ett ypperligt etablissement. Ja, långsittningar med hinkvis svart kaffe på Storken minns man ju... röken låg tät. Liksom Ofvandahls när det begav sig, innan de byggde det nya flashiga rummet med icke-inrökta möbler. Det var tider det!

• Poppy Lee

Hella och Lilla: hoppas att det är något som sker i er just nu (usch vad grafiskt det låter på något sätt, lite intimt kanske, men jag hoppas på det iaf! ), nu väntar även jag med spänning på era plus om två veckor. Känns som riktiga cliffhangers med väntan på era BIM!

Finesssan: Jättefint namn! Funkar ju i de flesta länder också vilket alltid är behändigt. Förstår att det är jobbigt med amningen, minns det som igår faktiskt. Luftalufta och jelonetkompresser funkade för mig (så småningom) vad gäller smärtan i brösten. Vår dotter ville inte ha napp, varken amnings- eller vanlig, så jag fick härda ut. Efter 4 veckor funkade det - en smärre evighet! Men i det långa loppet är det ju såklart inte så lång tid, man får försöka tänka så.

a80: tycker att det verkar klokt att du ska testa Albyl minor. Det är ju ingen jättedos, och känns inte så riskabelt. Och det kan ju alltid kännas bra att testa något nytt - denna tråd känns som evidens nog dessutom.

Jag tror att du och jag kommer att ha ÄL och BIM ungefär samtidigt (om det blir någon ÄL för mig den här månaden), min mens slutade idag. Spännande att följas åt!

Och så var det ju det med ÄL, för om den blir av för mig kommer den förmodligen att inträffa när vi är hos svärisarna i deras sommarstuga, med papperstunna väggar och sovrum intill deras Vad göra? Smyga ut till bilen mitt i natten? Oroar mig redan för detta!

• Poppy Lee

OJ vad ni skriver, såg ni inte matchen med full koncentration? *hyttar med fingret*

Kul att se er här igen Idun och babblar!

lilla: jag tror att det kommer att bli ett plus för dig den här månaden, har en stark föraning om det!

Tack för alla svar ang. eventuell ÄL-problematik hos svärisar. De bor rätt ensligt i och för sig, men det är tät granskog runt huset och så går det en dressinbana längs med skogen där glada turister trampar runt hela dagarna - klurigt! Möjligen kan man ta sig till en campingplats i närheten och hyra en dusch - låter lite sunkigt och sleazy kanske, men vad göra?

a80: min cykel blir ju bara längre och längre, så det skulle inte förvåna mig om jag också hamnar på dag 17 eller därikring (om det ens blir någon ÄL). Håller med om att det är löjligt att skriva "mys" och "gos" om sex förresten, eg säger jag faktiskt kn-lla, men det är ju inte riktigt comme il faut om man säger så

• Poppy Lee

DND: jag har varit i Budapest, men blev inte särskilt imponerad tyvärr. Detta var visserligen den extremt heta sommaren 2002, och det var säkert 35 grader i staden, vilket innebar att det luktade avlopp överallt

Vi tågluffade dessutom och var panka och kunde endast bo på sunkiga vandrarhem och äta typ langos. Vi drog efter bara några dagar till Tjeckien som är lite trevligare enligt min uppfattning.

Men, staden är ju vacker, det finns mycket att se och har man mer cash får man säkert ut mycket mer av den! Minns att vinet och gulaschen var god iaf

• Poppy Lee

Grattis Truls! Åh vad skoj! Massor av småtjejer till folket!

BP: trist med minus. Men - om det kan vara någon tröst - har jag testat minus på BIM-1 och BIM, och sedan plussat. Kan ju vara klurigt att räkna ut exakt när ÄL var, och du kanske är "låghormonare"? Om det nu blir minus är det ju definitivt inte så att du aldrig kommer att bli gravid igen, det är ju som många skrivit (tyvärr) normalt att det tar lite tid.

Cia: vad läskigt med vändningsförsök! Hoppas att han vänder sig självmant. Men är det inte så ofta med andra barnet, att de vänder sig senare och fixerar sig senare också för den delen?

Krusbär: grattis till mens! Det är ju svinskönt att din kropp kommit igång igen, nu har du goda förutsättningar för att försöka på nytt.

Magis: vad skoj att se dig här, det var länge sedan! Jag känner igen det du skriver om föräldrautbildningen nästan exakt (vi var dock inte äldst ), min man och jag sa också att det vi fruktade mest var att barnet eller jag skulle dö, och de andra sorglösa paren stirrade på oss som om vi var helt koko i huvudet. Deras skräck var att smärtlindringen inte skulle ta eller att BM skulle vara dum - bah! Ångrar nästan att jag inte berättade för dem att mitt första barn dog i magen, men samtidigt vill man ju inte skrämmas.

Lilla: duktig du är med enheterna! Och powerwalking räknas väl? Du kan ju alltid göra situps vid TV:n också!

a80: jag har lite samma dilemma som du, är lite skraj för att Trombylen ska göra att det blir svårare för ägget att fästa, men äter ändå 150 mg/dag. Funderar dock på att gå ner till 75 mg/dag eftersom min mage kraschar så smått av dem + det känns som en "säkrare" dos. Vid IVF i Falun ger de väl 75 mg? Eller är det 150 där också?

• Poppy Lee

Finesssan: grattis förresten till att du slapp sprickning!

• Poppy Lee

Magis: ja, en del strul har det varit! Längre och längre cykler och utebliven mens därtill. Plus en del tvivel kring Trombyl. Eftersom jag efter analys-svaren från vår pojkes obduktion fick veta att det inte var några proppar i moderkakan börjar jag vackla ang. Trombylen, samtidigt känns det mentalt bra att börja med något nytt på något sätt. Svårt!

Lilla: visst är det svårt att ta till sig snälla ord från folk som aldrig varit där/haft det jobbigt! Håller med till 100%. Det är en helt annan sak när orden kommer från någon som själv varit med om det svåra, annars kan det kännas falskt och nedlåtande tycker jag. MEN - det är ju svårt, för som du skriver menar de ju väl.

Men det värsta som finns är känslan av att någon "gottar sig" åt ens olycka, även om det inte behöver vara så kan det ju kännas som om vänner osv gör det. Att de så att säga pustar ut och tänker "tur att det inte är jag"! Efter mitt senaste mf har några av mina "vänner" betett sig på sätt som tyder på det... skitdeppigt och bittert

BP: skönt att mensen uteblivit, förhoppningsvis av rätt anledning!

Cia: ha det så trevligt på beachen *jätteavis*

Själv sitter jag och "jobbar" , går väl sisådär. Försöker att koppla bort alla bebistankar genom att starta andra projekt, som att måla om möbler och sy nya gardiner och kuddar. Har inte sytt sedan syslöjden , men fick skitfina tyger från Svenskt Tenn i 30-årspresent som måste tas om hand. Vi ska låna en symaskin i helgen. Rädd att förstöra tygerna med mina dåliga sykunskaper bara! Men så svårt kan det väl inte vara att sy med maskin, är det det? Det finns väl manual?

• Poppy Lee

Krusbär: ja, artikelförfattarna tycks glömma allt gott forskningen och läkarvetenskapen trots allt inneburit för kvinnor. Som historiskt intresserad häpnar jag över hur naiva de är: för drygt hundra år sedan var medellivslängden i Sthlm 33 år (!), och till stor del berodde det på hög barnadödlighet och kvinnor som dog vid förlossningar/mf/infektioner av olika slag. Tack vare läkarvetenskapen ser det ju helt annorlunda ut idag (även om det såklart finns jättemycket kvar att göra, såsom forskning kring mf t ex)

Graviditets- och förlossningsrelaterade komplikationer är ju den största dödsorsaken för kvinnor i de flesta u-länder. Visst är artikelförfattarna välmenande, men det känns lite som ett hån att man som kvinna med flera mf/dödfödda barn/andra komplikationer aldrig riktigt blir sedd.

Kanske lite OT, sorry i så fall!

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7