• Poppy Lee

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

God förmiddag alla, hoppas att ni haft en OK helg! Vi har varit dunderförkylda och jag har inte ens orkat sitta vid datorn. Jag har fortfarande rejält ont i kroppen och har förmodligen någon liten feber på gång.

Idun: oroa dig inte gumman - symptomen kommer ju och går för de flesta! Och visst ska du på vul i veckan? Försök att sysselsätta dig med massor av saker fram tills dess, så att du inte hinner grubbla.

Själv har jag fortfarande inga symptom alls, men har lyckats förtränga min graviditet väldigt bra. Tänker inte alls på den (nästan), glömmer bort den mest hela tiden vilket jag är nöjd med. Fram till vul om drygt en vecka ska jag fortsätta med denna melodi att jobba och övningsköra mkt och inte tänka på vilken vecka jag är i osv.

a80: vet inte om jag skrivit det tidigare, men grattis till lyckat vul! Nu borde det väl vara lugnt för din del, eller? Nytt längdrekord är det väl? Och om räkan klarat alla massiva blödningar fram till nu är en liten blodstrimma säkert ingen fara alls. Alla vul/ul tycker jag inte att du ska oroa dig så mkt för - en bekants bekant till mig som är sjuksköterska var med i en studie sin förra graviditet och gjorde vul/UL varannan vecka hela grav., dvs många, många ggr. Detta var på sjukhuset med läkares godkännande och hennes dotter blev helt frisk och (tycks vara) normalintelligent!

Cia och Finesssan: blev det någon träff igår?

BP: klart det ska funka den här gången! Så nu är det T-knaprande som gäller igen alltså?

Kram till er andra!

• Poppy Lee

Hej alla, gud vad skum denna sida är just nu med text som försvinner hela tiden!

Lycka: håller tummarna för dig!

EGO: jag har haft en sådan überdepp-dag. Nu känner jag mig totalt ogravid - de små, små ligamentssmärtorna jag iaf hade förut är bortblåsta. Jag fattar inte, är ju inte alls trött och mår inte illa av någonting - imorse gjorde jag ett experiment och drack bara en kopp svart kaffe till frukost - inte ens det fick mig att må illa!

Och så fick jag idag veta att min närmaste kollega, som är en av väldigt få som jag berättat för att jag är gravid, och som känner till mina tidigare sena mf och hur mycket ångest jag har, ska få sin tvåa i maj precis då jag har BF.

Det känns PISS! För att jag VET, att jag kommer att få/redan har fått mf, och så kommer vi inte att kunna vara kompisar mer där hon går med sin gräddfilsmage. Måste umgås med henne varje dag på jobbet, jag kommer inte att stå ut! Precis så här var det nu i våras när jag fick sista mf, då var två av mina bästa kompisar gravida och vi hade sett fram emot att vara lediga tillsammans. Och så fick jag mf och sen orkade jag överhuvudtaget inte umgås med dem mer.

Och kollegan är helt glädjesprudlande och tycker att jag är löjlig och onödigt orolig. Men jag har en så dålig känsla just nu, jag tror att det är kört med denna graviditet det känns så i kroppen och sinnet

Det blev ju inte bättre av att hon beklagade sig lite också, och menade att det var "jobbigt" att få ett andra barn, tungt och stressigt och så. Hade lust att strypa henne! Fattar hon inte att sådana ord är som att strö salt i såren, hon känner ju till min historia? Vad tänker folk med?

Ursäkta detta långa inlägg och min självömkan, men jag har ingen annan att prata med

• Poppy Lee

Tack alla söta vänner för pepp angående den gravida kollegan! Det känns lite bättre idag, men natten var urjobbig med massor av ångest och oro. Jag ångrar faktiskt att jag berättade för henne att jag är gravid, det hade varit så mycket lättare om jag inte hade sagt något alls.

a80: vad starkt av dig att våga berätta för din kompis hur det känns. Jag vet inte riktigt om jag vågar säga någonting än till min kollega, men går det illa för mig kanske hon fattar att jag inte orkar med att träffa henne. Vi hade en annan kollega som fick tre mf på raken (nu har hon dock fått en son!) och vi har pratat om att inte utsätta henne för barn- eller gravidprat (på min inrådan), så jag hoppas att hon fattar att det här är känsligt även för mig.

Lycka: men vilken jubelidiot till kollega! Markerade du på något sätt gentemot henne? Förstår att det känns motigt att gå till jobbet om det befolkas av sådana människor.

Idun: precis så känner jag, att jag snart inte har några vänner kvar. Det slås in små kilar i vänskaperna hela tiden, det skapas avstånd och vänskapen blir inte densamma. Är du nervös inför ditt vul förresten? Visst är det i dagarna?

Mitt vul är på måndag. Just nu känns det som att jag inte vill gå tidigare, eftersom jag har massor att göra de närmaste dagarna som inte skulle bli gjort om det visar sig att jag fått MA. Så jag ska försöka vara "(o)lyckligt" ovetande fram tills måndag den 22:a! Men jag mådde faktiskt lite illa imorse kan förstås bero på förkylning + jobbig natt + stark önskan att ha symtom, men det är ju bättre än ingenting!

• Poppy Lee

Cia: vad skönt det låter med att vara bänkad i soffan med bebis. Avundsjuk, moi?

• Poppy Lee

mwb: hej gumman! Hur går det med Levaxinet, någon förbättring än? Och cystan, ska du på återbesök för att kolla den snart?

a80: usch, dessa hemska spökveckor! Nu borde ju allt vara OK med din bebis, och du har väl haft perioder tidigare då symtomen försvunnit också, eller hur? Nattliga svettningar hade jag hur mkt som helst när jag var lyckligt gravid, så för mig är det ett gott tecken

Själv fryser jag mest för tillfället, vilket oroar mig. Gravida ska ju få ökad blodmängd + cirkulation, men det har jag inte märkt. Är det inte det ena så är det det andra!

Finesssan: åh vad trist att hon redan är förkyld, hon är ju så liten! Du får amma järnet nu tjejen, så att hon får vätska.

LillaD, Bling, mammarazzi, BP, DND m.fl.: saknar er! kom tillbaka till tråden vänner!

• Poppy Lee

Idun: åh, känner exakt detsamma inför vul! Ska din man följa med? Vilken tid är det? Skriv så ska jag hålla tummarna och be till vul-guden åt dig!

Jag har tvingat min man att ta ledigt för att sitta i väntrummet. Orkar INTE med ett negativt besked ensam. Har egentligen körlektion innan vul:et, men jag ska boka av det - kommer inte att kunna vara särskilt koncentrerad!

• Poppy Lee

Idun: håller tummarna för dig idag! Vad långt det är till kl. 16 - kan du koncentrera dig på jobbet alls? Lovalovalova att du rapporterar till oss när du kommer hem!

BP: jag äter bara folsyratillskott, finns på Apoteket och är billigare än multivitamin. Slutade också med MittVal kvinna pga järnet som kändes onödigt. Jag har alltid haft bra HB under graviditet och det finns ju studier som tyder på att för högt HB kan leda till små blodproppar i moderkaka och navelsträng, och det vill man ju inte åka på!

mwb: grattis till lyckad röntgen + att cystan är puts väck! Vad skönt också att få "all clear" att ni kan börja försöka igen. Nu kan ni ju styra helt själva när ni är redo och vill smida!

Men, varför hade DrB ändrat rekommendationerna ang. T? Gällde det bara dig, eller är det generella nya rekommendationer? Heparin, tar man det i tablett- eller injektionsform? Förklarade han varför? Åh... vad jobbigt det är med dessa ändrade rekommendationer, nu blir jag lite orolig igen.

a80: dags för ditt UL snart va, visst var det den här veckan?

Bling: hur är det med dig, fortfarande låg?

EGO: imorse mådde jag faktiskt illa igen! Visserligen inte så farligt, men jag fick kväljningar när jag gjorde gröt. Annars fortfarande noll symtom. Kan ju iofs bero på att jag fortfarande är jätteförkyld och har haft lite feber flera dagar i rad. Detta oroar mig lite, att jag varit sjuk så mycket hittills denna graviditet. Tänk om immunförsvaret jobbat för högvarv och tagit kål på fostret

• Poppy Lee

Idun: jaaa! Grattis! , är skitglad för din skull! När fick du tid för nästa vul, om två veckor eller? Åh, nu får du nog offra en chokladkaka till vulguden som tack.

• Poppy Lee

lilleskuttan: ja, vad tiden går fort! Spännande med r-UL. Ska ni ta reda på könet?

mwb: är du säker på att ni inte ska köra denna ÄL då? Tänk på att det brukar vara lättare att bli gravid efter cystkurer , men jag ska inte pressa dig, man måste ju känna sig redo mentalt också.

Mikes bride: tvivlar på att du får gehör hos landstinget för dessa prover. Möjl. testar de ANA, men tnf-alfa har iaf jag aldrig hört någon som testat i den offentliga vården.

Idun: Åh, chips, det gillar nog guden! Mitt vul är på morgonen, så du får sitta på jobbet och gluffa

Cia och Finessan: tack för pepp! Jag mådde faktiskt illa imorse igen. Men samtidigt vågar jag inte börja ta ut något förrän jag sett ett hjärta slå. Någon som vet om det är vanligt att må illa även om fostret dött? Man undrar ju om det är prog. som orsakar illamåendet, fast då borde det väl ha kommit tidigare, när jag började med det, och inte nu hux flux i vecka 8? Är rätt rädd för att detta är ett MA. Samtidigt tänker jag, att ska det bli mf/ma, kan det lika gärna bli ett tidigt och inte sent som jag brukar få.

BP: inte tvivla nu gumman! Ditt förra mf kan ju ha varit ett oundvikligt, "normalt" mf för det första. Och för det andra kan det ju vara så att du är en sådan som bara behöver en T. Själv tar jag ju bara en T och tror också på den dosen för min del.

• Poppy Lee

stella: grattis, jippie!

a80: åh nej, vad sorgligt för din kompis! Hoppas att hon orkar prata med dig, för är det någon som förstår är det ju du. Förmodligen känns det dock jobbigt för henne att du är gravid - man har ju själv varit med om den situationen. Mitt råd är ändå att försöka kontakta henne, iaf med sms och mail, så att du visar att du finns där. Gärna flera ggr, även om hon inte svarar. Bland de största sveken under mina mf var vänner som slutade att höra av sig.

Bling: grattis gumman i efterskott! 33 är väl inte gammalt? I synnerhet inte i Stockholm, där är ju många fortfarande singlar vid 33. Screentryckset låter imponerande, kan du inte lägga ut lite bilder på dina pysslaralster snart? Vill se!

HK: vad skönt att du är bättre i lederna! Vad är det för hund du har?

Finesssan: bra att Vidas förkylning är bättre. Nu är det bara ett 50-tal förkylningar kvar innan immunförsvaret är klart...

EGO: så nervös inför morgondagens vul! Lova att ni håller tummarna tjejer! Och be till vulguden så att det står härliga till

• Poppy Lee

Den levde! Tjohooo! Tack alla ni UNDERBARA, era tumhållningar och böner hjälpte!

Jag var så sjukt nervös innan att jag höll på att dö. Min man fick följa med in och DrR var toppen, extremt förtroendeingivande och lugn. Så fick vi se den pyttiga bebisen med ett hjärta som slog rytmiskt och fint. Allt såg "perfekt" ut enligt DrR!

Grav.längden stämmer exakt med min ÄL, jag är i v. 7+0 och har prel. BF den 11 maj (hu vad långt!). Enl. min mens skulle jag vara i v. 8+0, men eftersom DrR såg att jag nyss haft ÄL sist jag var där (för att kolla upp min uteblivna äl ) vet vi att min ÄL var en vecka sen, så då stämmer längden och den är inte för liten.

Enligt DrR är nu mf-risken nere på 15%, men det köper jag inte riktigt för min del, eftersom mina mf inträffat senare. Men nu ska jag iaf vara glad idag!

Och angående att skriva in sig på MVC tänker jag nog inte göra det förrän i vecka 15, tidigast. Har varit på tre inskrivningar som endast resulterat i ett barn. För mig är MVC sammankopplat med massor av ångest... önskar att det skulle kännas som en trygghet att gå dit. Kan ni göra vul på era MVC? Då skulle det ju vara en annan femma, då skulle jag nog skriva in mig långt tidigare!

• Poppy Lee

Tack söta Cia! Vilken MVC har du gått på? Jag har alltid gått på Svartbäcken men den BM jag hade när jag väntade A och som jag tyckte mkt om har slutat, och hennes ersättare känner jag mig inte bekväm med alls (träffade henne vid inskrivningen förra gången jag blev gravid och därefter fick mf).

Undrar om man kan byta MVC? Lär ju inte vara så lätt i den "flexibla" (obs, ironi) offentliga vården i U-a.

• Poppy Lee

lillaD: välkommen tillbaka! Skönt att se dig här igen. Nu är allt som vanligt!

Lycka: när är testdag då? Borde vara dags snart? Ska vi börja be till plusguden redan nu?

a80: gud vilken sjuk dröm! dock rätt kul, att det var en komedi som visades på UL-skärmen också. Innebär det att du egentligen tycker att det är rätt kul att vara gravid? Eller att det är som en fars? Det sägs ju att "livliga" drömmar är ett graviditetstecken, så ta det som något bra!

Själv har jag flera ggr senaste tiden drömt att min handväska går sönder, att den spricker upp som en mun och så åker allt viktigt innehåll ut... någon psykoanalytiskt bevandrad som vet vad detta kan betyda?

• Poppy Lee

mwb: åh vad härligt med weekend, det har ni verkligen förtjänat. Hoppas på romantik! Italien är ju ett bra land att resa i om man vill slippa se gravidmagar och bebisar, föds väl inte färre barn i något annat europeiskt land. Heja vuxensemester!

Ditt släkttrauma lät helt hemskt. Vad hände sedan, efter att du brytit ihop, var det någon som visste om varför och som kunde trösta dig? Måste ha känts ensamt , hade jag varit där hade jag gett dig en kram

a80: åh, angelsound, den funkar alltså? Jippie! Var det svårt att hitta hjärtslagen? 160 är ju definitivt inte dina iallafall

Lycka: åh vad spännande med testdag snart! Jag har också hört att man kan förvara urin i kylen och sedan använda det för prov, tror att det håller längre än en dag t o m, har för mig att jag läste upp till 3 dagar. Men en dag kanske är att föredra!

• Poppy Lee

Ja mwb, vad kul med drömmarna dock är mina ofta både bisarra och skrämmande, och man vill ju inte skrämma upp någon annan. Hoppas jag slipper den onda handväskan inatt!

• Poppy Lee

lillaD: hur är det med dig då? Hur mår du, hade du en liten FL-paus eller har du varit bortrest? Vi har nog tänkt på dig allihop och undrat hur du mått

Idun: jag tror ärligt talat inte att det är någon fara. Jag har blivit mycket kallsinnigare gentemot dessa kostråd på sista tiden. För liksom, jag har skött mig EXEMPLARISKT tidigare graviditeter, och det har ändå gått åt skogen 2 av 3 gånger.

Visst, jag dricker inte alkohol och undviker de ostar som ser ut att kunna gå av sig själva, men annars tar jag det rätt lugnt med kostråden. Det här med att man inte ska äta så mkt (östersjö)fisk skiter jag i t ex, älskar fisk och äter fet fisk som lax och strömming flera dagar i veckan. Sushi äter jag också, för den delen! Tänk på att Frankrikes alla gravida äter opastöriserat, och det går ju bra för de allra, allra flesta.

BP: du KAN ju vara gravid , och så kan man må illa av vitaminer om de innehåller vissa bindeämnen. Själv kan jag inte äta Vitamineral eftersom det innehåller jordnötsolja som jag mår illa av. Annars kan det ju vara proggen också.

Linan: tack! Hur går det själv med graviditeten, hur långt gången är du?

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7