• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Just det, glömde skriva till Idun: Att du har pco-tendenser är i sig inget att vara rädd för. Problemet med pco är främst utebliven äl (eller övervikt) så har du inte problem med det är det ingen fara!

• Krusbär

PL: Tack för pepp. Du har rätt! Men mina ägg verkar ju förbrukas i vanlig tak numera...

Lilleskuttan: Grattis!

• Krusbär

BP: Ja, visst är det knäppt att planera för tvåan innan man ens har fått (OM man får) ettan?! Men jag försäker tänka att jag är för evigt tacksam om jag får EN.

En annan sak med åldern som jag försöker intala mig själv är att risken med ökad ålder är 1.) svårare att bli gravid, 2) större risk för mf, 3) större risk för skador på barnet. Men har man redan haft flera mf är ju den risken redan "maxad" - kan ju inte bli större?! Och graviditeter har man ju lyckats få till och den förmågan försvinner väl inte över en natt. Och risken för skador finns ju alltid ändå... Min slutsats är att åldern inte är en fiende!

• Krusbär

Linan: Härligt med härtslag! Skumt att bm inte kände till ofostrig. OK att alla kanske inte använder begreppet utan kallar det ma, men ändå... Hon borde ju känna till det iaf. Men som tur är behöver du inte bekrymra dig med bebis i magen!

• Krusbär

Nämen Idun, vad är det jag läser?! Yehou!

En fråga till Bling: Var köper du möster när du syr? Är lite sugen på att komma igång...

Kram till er andra! Klart vi alla ska bli mammor. Hade vi gett upp hade vi inte hängt här!

• Krusbär

lillaD: Hur går det med adotionsprocessen?

• Krusbär

a80: Oj, vilken rysare. Men skönt att allt var bra!

Bling: Tack för tipsen!

Ang. att kunna se om man har haft äl så har jag fattat det som att man tydligt kan se gulkroppen i äggstocken om man har haft äl. Det är alltså så man kan konstatera äl via vul.

• Krusbär

PL: Ja, det var skumt att du inte fick utslag på testet. Vissa äl-tester ska man ju ta mitt på dagen eller på kvällen, för att koncentrationer av lh är som lägst på morgonen. Tvärtemot hcg, alltså. Om du testade på morgonen kanske det var därför? Eller så var stegringen innan du började testa...? Men gulkroppen på vul är väl mer tillförlitlig än äl-tester?

Finessan: Hörde om det där med platt huvud på radio i morse!

• Krusbär

Idun: Läste nånstans att om man har mycket pms (som ju kan vara ömma bröst) är det ett tecken på ok progesteron! Men man kan få ömma tuttar av östrogen också... Och östrogenet är väl högst innan äl? Vet inte riktigt hur det hänger ihop, men ändå!

mw: Förstår om du inte vill mixtra med hormoner om kroppen känns balanserad. Men cancerrisken behöver du nog inte bekryma dig om!

• Krusbär

Hej mammawannabe! Gullig du är som tänker på mig. Kan knappt fatta att det snart är dagen D, som jag har väntat! Men som alltid blir det väl en besvikelse. Laddad som tusan med massor av frågor går man dit, och går därifrån tommare än någonsin utan att ha fått några riktiga svar. För att det inte finns några... Är ganska säker på att proverna kommer att vara "normala" men vill ju heller inte hoppas på kromosomfel eller liknande... Kanske tar upp frågan om metformin (bra att du påminde!) men vet inte om det hjälper mig. Just nu verkar mitt enda fel vara spottings, och det säger sig akupunktören kunna bota. Hm, ingen idé att spekulera mer innan vi vet!

Spännande med akupunkturen. Är det första gången? Jag tyckte inte att det kändes så mycket första gången, men sen dess upplever jag akupunkturen som otroligt avslappnande!

PS. Inga spottings än, borde dyka upp i morgon om jag räknat rätt på äl. DS

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7