• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Lycka: Hoppas att det går vägen. Jag är helt fascinerad av tekniken, men jag fattar att det känns annorlunda i praktiken.

Idun: Man kanske skulle gå ut med ett pressmeddelande om att man undanber sig alla gravidbesked, födelse-sms osv. (förutom i tråden). Själv tycker jag att det jobbigaste är att träffa de små liven. Jag kan hålla en viss distans till grav-snack osv. men när man väl håller i ett litet oskyldigt knytte... Det går inte att vara oberörd. Något brister inuti.

LillaD: Har nån slag influensaskit. Väldigt missnöjd!

Blödningen är definitivt inte ok. Måste ha varit ett extremt ruttet ägg eller så är hormonerna i total obalans. Det är inte mens. Efter mitt andra mf hade jag nåt liknande. Fick spottings ca 5 dagar efter äl och det höll på i 10 dagar tills den riktiga mensen kom. Men den här gången - 2 dagar efter äl. F-n! Ser inte fram emot att blöda så länge.

• Krusbär

LillaD: Jag åt pergo inför graviditet 1 och 2, hade spottings både när jag blev gravid och inte. Jag tror att det är något allvarligt fel på mina hormoner, därav missfallen.

• Krusbär

DND: Skönt att det gick hyfsat lugnt, eller? Det låter ju fullt möjligt att du är "klar" nu. Om graviditeten avstannade i v 6 kanske slemhinnan inte har fortsatt att bygga upp heller. Och du har väl ändå blödit mer än en mens, mängdmässigt?

När jag fick Cytotec hade jag blödit ungefär som du beskriver innan jag kom till sjukhuset. Ändå hade jag 21 mm slemhinna kvar, därför fick jag Cytotec. Men jag fick mer ont än blödning av tabletterna. Blödde väl som en mens ungefär i ytterligare ca fem dagar. Jag skulle ha varit i v 13 när missfallet startade, men hade en fostersäck som var betydligt mindre. Trots att ma konstaterades v 7 hade fostersäcken och slemhinnan förmodligen fortsatt att växa trots att fostret dött långt tidigare. Men det är nog extremt ovanligt.

Det kan ju också bli så att det kommer lite efterblödningar för dig de närmaste dagarna. Men då är det förmodligen ganska lite.

• Krusbär

LillaD: Japp, tjatade till mig progesteron inför den senaste graviditeten. Men det blev rekordtidigt mf ändå. Tror tyvärr att mina hormonella problem är djupare än så. Vet sen tidigare att mina hormoner inte är helt ok (pco) men de proverna tog jag för över ett år sen, innan jag hade varit gravid och under en period då jag inte hade äl alls. Därför är jag spänd på de nya blodproverna. Hoppas att de är bättre en sist, nu när jag har en fungerande (???) cykel med äl. Men samtidigt vill jag ju gärna hitta orsaken till mina missfall. Och att det går att behandla, såklart!

• Krusbär

LillaD: Jo, det är klart... Men man kan ju ha fler än ett fel också. Jag ska ta nya prover nästa mens, cd 3-4. (Hur jag nu ska räkna med blödningarna... Men jag väntar nog på att en riktig mens kommer på bm om en vecka.) Sen får vi svaren i augusti.

• Krusbär

lillaD: Inte lätt att minnas allt och alla! Mf-utredning ska göras iom proverna. Hittills har det inte funnits någon hjälp för den hormonella obalansen (förutom pergo) men jag kanske kan tjata mig till något nytt när jag har provsvaren.

Min äl går inte att missa! Aj, aj, aj! Kanske släppte inte ägget den här gången, men jag tror att det är något annat som gör att jag blöder för tidigt innan mens. Har ju gjort det även vid graviditet och då är det ju 100% att ett ägg har släppt.

Hur är din status förresten? Paus eller verkstad? Utredning?

Influensan var nog bara ett virus, kan nog vara på benen i morgon igen. Men träningen får väl stryka på foten i ytterligare ett par dagar...

• Krusbär

DND: Tvätt är bra! Har nog aldrig tvättat så mycket som under det senaste året. Sambon riskerar att bli riktigt bortskämd.

LillaD: Skönt att du får behandling ändå! Och skönt att du mår bra trots pergon. Hoppas på äl snart! Det kan ju dröja om du inte haft äl på ett tag. Min första kur kom äl dag 23, sen när det väl var igång rullade det på och kom dag 14-15.

Jag vet också vad som är mens och inte. Detta är INTE mens. Proverna jag tog förra året var bara hormoner för pco-diagnos. Nu ska jag ta hormonerna igen + fler prover för mf-utredning.

Lycka: Pergon kan förstärka äl, vet inte riktigt hur. Men det kan bla förlänga lutealfasen så någon effekt på hormonbalanser har det nog.

• Krusbär

a80: Jag har redan terroriserat min gyn med alla mina misstankar och teorier. Tyvärr verkar det inte finnas någon entydig forskning i fråga om behandling. Men Metformin (diabetesmedicin som ofta används vid pco, fast många läkare är skeptiska) är mitt nästa "tjatobjekt" om inget nytt dyker upp i utredning osv.

Grattis till mens!

Lilleskuttan: Hoppas på lite lagom jobbigt illamående, då...? Någon liten ojobbig spya bara, så att du blir lugn men inte lider...

• Krusbär

LillaD: Vad gör du med alla rädisor...?

• Krusbär

a80: Har inte tagit upp Metformin med den nuvarande läkaren. Men tack vare sakliga argument fick jag (trots evidens) prova progesteron. Så visst går det att påverka! Metformin rekommenderas inte under graviditeten pga risk för missbildningar(www.janusinfo.se/gravXML/template/substance.xml&searchText=63&contenttype=text/html). Men kanske är det ok fram till plus? Iallafall om man har problem som minskar med medicinen, problem som i sig kan innebära risker.

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7