• Krusbär

Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7

Finnessan: Va mysigt det låter med Vida!

LillaD: Tack för tummarna. Hoppas att man hittar ett litet men ofarligt fel, som är lätt att åtgärda och som ger 100%-babygaranti, och att övriga prover är kanonbra.

Om ni inte har sommarstuga men är sugna att komma ut på landet kan ni ju alltid hyra en stuga? Om man inte är så kräsen med bekvämligheter finns det massor (?) av mysiga små torp att hyra längre eller kortare perioder, och ibland även för en billig peng. Då slipper man trängas ned släktingar annat oknytt som annars hör till de flesta sommarstugor. Dessutom kan man vidga vyerna och prova nya ställen. Eller varför inte cruisa runt med husvagn? Borde väl passa en mon-chichi...?

• Krusbär

Idun: Du kanske har dragit på semester, men jag svarar ändå. Till mig sa hon att jag i nuläget rekommenderade hon att jag skulle vänta i tre månader med att bli gravid. Iaf innan hon vet mer om min kropp - hur den fungerar och reagerar på behandlingen. Visst känns det som mycket pengar när man räknar ihop det, men jag ser det som en investering i min allmänna hälsa (alltså inte enbart som "bebisklister") och då känns 500 kr i veckan ok. Som att unna sig en massage eller spa. Det fiffiga med TCM är ju att man inte behandlar en åkomma utan att det syftar till att balansera hela kroppen.

Proverna jag tog var till mf-utredningen. Kromosomprovet känns läskigast, det tog både jag och mannen. Går inte hos Dr B utan hos en vanlig gyn.

Nu börjar min semester!

• Krusbär

Lilleskuttan:

Vinkar till er andra!

• Krusbär

Hej på er! Kikar in en snabbis mitt i semstern. Har varit på landet och inte läst vad ni har skrivit den senaste veckan. Men vinkar till alla!

Ang. järnbrist så verkar det vara standard att bara kolla HB, vilket kan vara ok trots järnbrist. Jag tror att mitt järnvärde var på 9 resp. 11 vilket ansågs vara ok. Men eftersom jag ändå trodde att jag hade järnbrist (pga trötthet) fick jag kolla järndepåerna också, de ska vara mellan 10 och 150 tror jag. Jag hade typ 30, vilket min läkare alltså tyckte var normalt. Men sedan tog jag reda på att "ett värde under 50 kan orsaka påtaglig trötthet"! Så jag har självmedicinerat med järntabletter och känner mig faktiskt mycket piggare! Mitt HB har varit mellan 116 och 134, ska helst vara över 120.

På vilket sätt kan järnbrist påverka en graviditet, förutom att man blir extra trött?

• Krusbär

Hej tjejer,

har varit på semester och inte hängt med alls i tråden. Men nu ser jag att både a80 och Hella är gravida - stort grattis! Är det nåt annat viktigt som har hänt (LillaD - behöver din hjälp här! )

Är lite knäckt för mina spottings kom redan 7 dagar efter äl (brukar komma 7-10 dagar men 10 känns bättre än 7). Men jag kör på men örterna och akupunkturen (även om dieten inte funkade på resande fot) och hoppas på bättre tider. Om bara några veckor får vi provsvaren...

• Krusbär

Tack, Cia! Och snart är det väl dags för dig...?

• Krusbär

Hej och hå va varmt det är idag! Till skillnad från Snozie längtar jag inte till vintern. Men det är säkert är extra jobbigt med värmen för er som är gravida.

Idun: Din huvudvärk låter som migrän, den kan vara hormonrelaterad. Är du helt bra nu?

Sandra: Lycka till!

Kram till er andra!

• Krusbär

Idun: Jag tror absolut INTE att enbart tankekraft (oro, stress etc.) kan orsaka ett mf. Däremot så kan ju stress påverka kroppen så att cykeln krånglar någon månad. Och det är ju först EFTER att man fått mf (eller inte blivit gravid) som man börjar oroa sig!

Migrän kan absolut vara hormonellt. Tror tom att det är ganska vanligt både som pms och under mensen. Beror på att hormoner stiger/sjunker. Jag hade själv migrän under den tablettfria perioden när jag åt p-piller. Det försvann när jag slutade!

Har varit hos Quintela några gånger, ska dit igen i morgon. Hoppas att hon inte märker att jag slarvat med dieten under semestern...

• Krusbär

Jag är så glad för jag fick så positiva vibbar av min akupunktör idag! Hon sa att hon kan se att det är något som inte stämmer i min lutealfas, vilket jag ju själv har misstänkt eftersom jag får spottings i upp till en vecka innan mensen trots numera regelbunden äl och mens. Hon trodde absolut att det kunde vara orsaken till mina missfall. Men det positiva var att hon trodde att det enbart var hormonellt och att det därför inte skulle vara svårt att fixa! Så då kanske det finns en chans! Känns iallafall hoppfullt!

• Krusbär

Ang. strulande cykler så tror jag som sagt att den kan vara väldigt känslig för yttre omständigheter som stress etc. För att inte tala om hormonomställningar efter graviditet, ivf och liknande. Men strulet kan ju också orsaka en oro i sig, som skapar en ond cirkel. Så det kan ju vara bra att kolla med gyn, förutsatt att man blir tagen på allvar förstås...

Svar på tråden Utredning e missfall som INTE leder till IVF mm Del 7