• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • eeisor

Det kan bli akut om bråket inte går tillbaka av sig själv eller inte går att reponera (trycka tillbaka).
    Fastnar tarmarna i hålet så kan det leda till vävnadsdöd och att man måste operera bort del av tarmen och till och med så illa att man måste sätta in stomipåse. Men då har det gått RIKTIGT långt, det är inget som händer om bråcket är ute en kvart eller en timme, bara när det har fastnat helt och absolut inte går tillbaka.

Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att ingen visade er hur man gör för att trycka tillbaka, det är jätteenkelt när man provat en gång.
    Det är så svårt att skriva hur man gör och det blir så lätt fel, annars hade jag gjort det.

Mikaels första gick han med i 8 veckor från upptäckt till op, det andra från 26 januari till 10 juni, vad blir det? 4½ månad?

• Elpida

rosiee
    1000tck för svar!!! nu vet jag lite mer, känns bra att få svar från ngn med egen erfarenhet!

• eeisor

Det vår så lite så! Är bara glad att kunna hjälpa till.

När op väl är gjord och det har gått några dagar så har du ett helt annat barn hemma. Det finns inte ord nog att beskriva förändringen.
    Min har förvandlats totalt. Från att visserligen ha varit en glad liten skit tidigare också till att vara toklycklig heeeela tiden. Han skrattar och sparkar på ett helt annat sätt än tdigare. En enorm skillnad!

• FruEdberg

hej. håller med om att det blir en helt annan bebis efteråt i alla fall var det så för oss..
    Vår kille hade ett jättebråck som blev opererat här i november..Kirurgen ville göra det tidigare men narkosläkaren ville vänta tack vare att han hade syrgas.
    Så dom kompromissade. Han var innan op jätteledsen med kolikaktigt beteende. O efteråt några dagar så lugn o harmonisko skrattade.
    Lycka till..

• Riskiflickan

Min son är nyligen opererad för dubbelsidigt bråck. Kriterierna de hade på honom var att han skulle vara fullgången och väga över 2500 gram.

Det är väldigt vanligt att prematurer får ljumskbråck, försök att trycka tillbaka det när du ser det, gärna i badet när barnet slappnar av. Om området blir missfärgat och om barnet skriker och är otröstligt, så kan det vara inklämt och då får man operera akut, men tack och lov är det inte så vanligt.

Att bråcket är stort gör det inte farligare, min son hade dubbelsidiga enorma bråck, svårt att äta och så, men allt ordnade sig efter operation. Stort är inte lika med inklämt.

Lycka till och stå på dig, annars drar de längre än nödvändigt på en operation som tar 30 min per sida.

• Elpida

Tack, det är så skönt att höra att det går bra! Han kanske inte ens har kolik...vi kanske inte har upptäckt bråcket tidigare bara..

Blir det sämre kommer jag att be om op tidigare, tycker det verkar onödigt att låta honom lida.

• twins2

Mina tvillingar opererades båda för dubbelsidigt bråck ungefär när de skulle ha varit födda (är födda i v 24+3). Deras bråck var verkligen extremt stora. Båda op gick bra. Dock fick båda sina bråck tillbaka på ena sidan och är op igen (vid ca 2 års ålder). Och nu har den enas andra sida också gått upp (hände ca 1 år sedan) och kommer sannolikt op till hösten. Det blir svårare att op igen då man bla har gamla op-ärr att ta hänsyn till. De fyller 5 år i september. Vi fick tidigt lära oss hur man trycker tillbaka bråcket även om det första var så stora att detta inte behövdes. De berättade också att det oftast är störst risk att ngt händer ifall de inte är alltför stora. Vi visade också personal på förskolan hur de skulle kolla deras bråck och tidigare i våras fick de faktiskt ta med sig Elliot till akuten för de misstänkte att ngt var fel. Det var då man bestämde sig för att op redan till hösten trots att detta bråck (och förhoppningsvis sista) tidigare knappt varit synbart.

• tinaw

Vår tjej fick ljumskbråck, men jag har för mig att väntetiden till op var rätt lång... Om det händer igen kommer jag att ställa barnet i kö omedelbart, för det var inte en rolig tid när hon hade så ont ganska ofta!

• Jennjen

Vår yngsta prematurkille hade ljumskbråck samt navelbrock

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?