• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • hästhov78

Vår ene kille fick navel bråck de nämnde aldrig det på neo o vi låg inne en månad..Men det har växt tillbaks självt men ett tag var det stort.. värsta bullen upp. men förstår att navlebråck är "mildare"än ljumsk men lycka till skönt ni såg det och de nu vet om det. Man blir ju nojjig med när de är födda förtidigt o allt..

• Elpida

Godmorgon allihop!!

Denna natten var inte kul.... Dels hade han ont i magen och kräktes pga refluxen (det bara rinnen lite i mungipan, men även 3 timmar efter han har ätit), sen har vi det här nya med bråcket och det åker verkligen in och ut HELA tiden, det ploppade säkert ut 10 ggr inatt, då skriker han och när det gått tillbaka är han lugn igen.
    Vad anses som stort eller litet?? Skulle tro att bulan är 5x1,5cm ungefär.
    Kan de växa och bli ännu större?

• eeisor

Bredd x höjd? Äh, struntsamma, min hjärna kan inte tänka hur stort det är ändå, är så himla trött efter sen kväll...

För att ge dig något att jämföra med, Mikaels bråck gick ner i pungen och den sidan där bråcket satt blev väl ungefär 3ggr så stor som normalt och skinnet var helt utspännt.

• eeisor

Måste lägga till att jag lider verkligen med dig. Tror det var StinaB jag skrev till, som mamma känner man sig så förb***** hjälplös när man vet att det enda man kan göra är hålla i famnen och vänta. Törs inte ens försöka räkna hur många gånger vi satt i soffan och både Mikael och jag grät.

• Basses mamma

Sebastian fick oxå ljumskbråck, men det var under tiden vi låg på neo. Fick åka till Uppsala och operera det veckan innan vi åkte hem, så det var i vecka 35 han blev opererad. Läkaren i Gävle sa att de inte ville skicka hem oss med bråcket, för att fast det var ett stort bråck som var lätt att trycka tillbaka ändå fanns en minimal risk att det skulle klämmas fast och det då snabbt kunde bli livshotande, och den risken ville de inte ta. Vi fick åka till Uppsala för operationen eftersom de inte opererar så små barn (runt 2,5 kilo vägde han då) i Gävle.

• Elpida

Höjd x bredd
    Nej, så stort verkar inte Teo's bråck vara , dessutom sitter det lite högre upp. Jag blir bara SÅ trött, jag måste tända alla lampor och sätta på tvn när jag ammar för annars somnar jag. Dottern ligger i vår säng så jag kan inte lägga honom där, annars hade det varit en lösning.
    Hoppas att det blir lugnare några nätter för så här orkar jag inte ha det i 5 månader.

Nu är det över 30 grader ute och det ska gå upp till 37 PUST!!! Det får bli en innedag idag!

• eeisor

Huuuu! 37 grader! Och vi är inte ens i juli än! Förstår om ni stannar inne. Minns alldeles för väl hur det är i inlandet i Turkiet såhär års. Det är fullkomligt vidrigt att ens ta ett steg utanför dörren och det lär väl vara på ett ungefär lika i Grekland.

• eeisor

Tror det blir bättre om ett tag när han inte äter så ofta? Så blev det iaf här. Ju mer "ordning" det blev på mattiderna, desto lugnare blev bråcket.

• knäppisen

Om han har ont så måste ni ju få det fixat nu.
    Ring igen och överdriv hans problem.

• Elpida

Ännu varmare i dag!! Pust!!

Han äter inte speciellt ofta som väl är, han brukar hålla sej till 3 timmars pass och på natten händer det att han sover 4 timmar.
    Om han skriker, pluppar bråcket ut lättare då? Jag menar att jag föredrar att ta upp honom redan när han gnäller än att vänta i så fall, om jag nu kan förhindra att han börjar skrika.

I natt har han varit ganska lugn, det var mest magen som spökade men ändå lugnt.

Ja fortsätter det som i går och förrgår kommer jag be om op tidigare, det finns ju gränser vad man orkar, även som mamma...

Jag har bokat tid hos vår barnläkare på måndag får jag se vad hon säger.

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?