• tinaw

Vanligt med bråck hos prematurer?

Vår tjej fick ljumskbråck, men jag har för mig att väntetiden till op var rätt lång... Om det händer igen kommer jag att ställa barnet i kö omedelbart, för det var inte en rolig tid när hon hade så ont ganska ofta!

• tinaw
    Elpida skrev 2008-06-20 11:44:44 följande:
    Ännu varmare i dag!! Pust!!Han äter inte speciellt ofta som väl är, han brukar hålla sej till 3 timmars pass och på natten händer det att han sover 4 timmar.Om han skriker, pluppar bråcket ut lättare då?
    Ja, om han skriker eller krystar eller spänner sig ploppar det ut lättare. Och det brukar bli större och komma ut lättare ju oftare det ploppar fram, tyvärr. Jag märkte inte av nån skillnad på amningsintervall, men om man har en liten som är körig i magen och trycker och krystar en massa märks det säkert. Jag hade en som skrek för minsta lilla i stället...
  • tinaw
    Kokosen86 skrev 2008-06-20 23:07:28 följande:
    Märkte att min son (som ligger på Neo) hade världens bula vid magen.Personalen sa lugnt att det var bråck. Jag fick förstås panik och vart livräd, den såg så läskig ut, helt plötsligt var den bara där, stor ochså!Jag fick idag prata med läkaren som sa att det är ofarligt, att bebisar kan få ont av det men han ger inga tecken på det.Det är ingenting att oroa sig över, man trycker tillbaka det om det uppkommer.Det krävs en poeration men det gär man inte förren han blir äldre. Läkaren var hur lugn somhelst och det gjorde mig lugn. Men efter att ha läst alla inlägg här så blir jag juh jätte rädd!!! Vad ska jag göra???(Min son har redan en massa andra komplikationer dessutom, känns som om man går under snart! Orkar inte mer!)
    Det är verkligen jobbigt med fler "komplikationer" när man redan har så mycket annat att tänka på och förhålla sig till! *kram*

Ang bråcket, det är inget du behöver oroa dig för utan är precis som läkaren säger. På neo kommer inget farligt att hinna hända, för det som kan hända går inte på några minuter utan tar tid och gör ONT! Man hinner märka att de mår dåligt, och det skulle personalen reagera på direkt!
  • tinaw

När ni inte kan trycka tillbaka det själva bör ni kontakta akuten så får de avgöra om ni ska komma in för akutåtgärd eller inte.

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?