• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • cloudberry79

Ja, det är tydligen rätt vanligt, det var två eller tre barn (av 12) på vår neoavdelning som opererades för bråck. Vi klarade oss lyckligtvis, det är mest pojkar som får bråck. Min syster har haft bråck som spädbarn, det syns inte ens idag! Håll koll på det och kontakta någon annan läkare för bedömning om ni vill ha det opererat omedelbart. Är ni ännu i Grekland, kanske ni kan kolla med en svensk läkare vilken rutin man har här, och ev op här?

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • knäppisen

Jo, de är jättevanligt bland små prematurkillar att de får bråck.
    Min son opererades när han var 4 mån okorr (1,5 mån korr). Han hade inga problem av det men i Lund så har de ambitionen att operera alla när de är ungefär fullgångna för att de inte ska få problem senare och behöva opereras akut. Operationen är snabb och enkel o man får åka hem dan efter förutsatt att allt går som det ska. Det jobbigaste var faktiskt att han skulle fasta i fyra timmar innan operationen, han åt normalt en gång i timmen annars.

• Lareesa

Min dotter har navelbråck. Det är ingenting som lill tjejen störs av eller har ont av.Det upptäcktes lagom till att vi lämnade Neo. Om det inte går tillbaka av sig själv innan två års ålder blir det operation. Pratade med brorsans tjej som är ssk och vid navelbråck är det viktigt att ha extra koll så att inte tarmarna kläms när det går tillbaka.

• Elpida

Ja, vi bor här i Grekland, och är utskriven från sverige, så jag har inga vård rättigheter i sv. Om det skulle behövas skriver jag in mej i sverige igen förstås. Det verkade på läkaren som om vi skulle komma och åka många ggr.....Dom vill inte operera förrän han blivit 5 månader minst, det är bara om bråcket inte går tillbaka som dom opererar tidigare. Barnkirurg finns bara på ett sjukhus här , ska dock fråga en läkare till om vad hon säger. Varje gång han gråter så öppnar jag blöjan för att se om det är bråcket, nojjig...

• eeisor

Min lille har precis opererats för ljumskbråck för andra gången. Han hör till de olyckliga som fått det på bägge sidor, men inte samtidigt.
    Första gången opererades han på Astrid Lindgren när han var precis motsv. fullgången, dvs 12 veckor gammal och andra gången för en vecka sedan (bytte landsting och det blev en del krångel). Här vill man ta det så fort det bara går, finns ingen anledning att vänta.

Visade inte läkaren hur man trycker tillbaka bråcket?

• JewelGirl

Vår prematurkille hade oxå ljumskbråck. Han skrek ofta och länge av det. Åkte in till akuten 3 gånger innan jag sa att nu fungerar det inte längre. Jag har en tvillingflicka hemma och kunde liksom inte bara ha hand om Samuel som hade ont. Det var en remiss på gång men vi manade på att de skulle skynda sig med den och han behövde bara ha ont i 14 dagar innan operation och sen blev han som förbytt :) Helt ny och glad kille

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • boktok

Jo tyvärr är det så! Våran Erik hade dubbelsidigt ljumskbråck, när vi bodde på 69:an. Personalen där hjälpte till att trycka tillbaks det när det kom fram. Han hade väldigt ont av det och skrek i flera timmar, ju mer ont desto mer skrek han vilket bara gjorde att bråcket åkte fram och tillbaka. Efter op så blev han som förbytt. Visst han hade fortfarande kolik men efter ett tag så lärde han sig att bajsa själv och det var en otrolig befrielse. Inget mer pipande och vi behövde inte hjälpa till med termometern!!! Underbart!!!

• Elpida

Oj, är det så vanligt, hade jag ingen aaaning om...
    Men borde inte det ha upptäcks på neo eller tidigare, eller kan det bara komma så där??? I går på morgonen var han hos ögonläkaren för undersökning och han gallskrek, ingen mild behandling precis, kan det ha trollat fram bråcket.

rosiee
    AHHHH trycka tillbaka bråcket..... vågar knappt ta på det nu... Gör inte det ont??

Vi upptäckte det i går, ha inte sett det tidigare, idag har bråcket kikat fram 2 ggr redan... håller det på så hela tiden??

• eeisor

Det kan komma helt ur det blå. Mikaels kom troligen av att han krystade rejält när han skulle bajsa.

Det gör inte ont, eller det gjorde inte det på Mikael iaf. Tvärtom, när han lugnat ner sig så mycket att det gick att massera in det, så njöt han av att det blev mindre och inte kändes så mycket och till slut försvann tillbaka in genom hålet.

Mickes första bråck kunde gå in och ut 3-4-5-6 gånger på en dag, det andra kunde hoppa ut 4 gånger en dag, sen hände det inget på en vecka, så det är nog olika för varje bråck.

• Elpida

Rosie
    Ok, va bra då vet jag. Läkaren sa inte så mkt till oss, bara att vi skulle planera inte op strax efter att han blivit 5 månader, om det inte är så att det inte går tillbaka.Vet du om det kan bli akut eller farligt på ngt sätt??

Han har reflux och kolik också, så när han har ätit, får han ont i magen och mår illa, de 2 ggr bråcket kikat fram idag var efter maten...hoppas att det inte håller på så hela tiden. Hur länge gick din kille med det andra ggn innan han opererades?

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?