• Elpida

Vanligt med bråck hos prematurer?

Igår kväll var vår kille otröstlig, han bara grät och grät, trodde det var magen eftersom han har reflux. När jag skulle byta hans blöja upptäckte jag världens "bula" vid hans ljumske, vi ringde vår barnäkare som sa till oss at genast ta oss till sjukhus där det finns barnkirurg. väl framme hade "bulan" gått tillbaka och efter en snabb beskrivning och undersökning fick vi besked om att det är bråck och att det är vanligt hos prematurer. Så länge bråcket går tillbaka och inte är synligt hela tiden operarar dom först efter 5 månader, om bråcket inte går tillbaka operaras han på en gång. I morse var det åter synligt och sen gick det tillbaka. Vi ska ge alvedon om han har ont.

Nån som vet mer, erfarenheter, SNÄLLA berätta!!!

• Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?
  • MsBeauty

Hur länge är det risk för bråck hos prematurer, alltså till vilken ålder?

• Elpida

Vi var hos läkaren idag, som sa att så länge bråcket är mjukt, inte ändrar färg eller det går att trycka tillbaka avvaktar dom med op till bebisen blivit större. Det är bara att trycka tillbaka sa hon.
    Hon sa också att man aldrig kan förutspå om eller när en prematur får bråck, eller normalt fött barn heller för den delen.

Jag vet att under de senaste 45 minuterna har jag haft en HYSTERISK bebis som slutar andas av gråten, och att jag under denna tid tryckt in bråcket ett 40 tal ggr.... Om han inte lugnar ner sej är det lögn i helsike att få bråcket att stanna inne, det enda sättet jag vet att lugna honom är att ge honom bröstet, nu spyr han istället.................................................

Det är väldigt obehagligt att trycka tillbaka för övrigt HU!

• maica75

Hej allihoppa!

Ojdå hur ser ett bråck ut???
    Min son som föddes v.36+4 och är 3 veckor gammal nu, har haft ont i magen hela tiden. Han krystar och drar ihop ofta. Jag har trott hela tiden att det är luft i magen som gör ont. Men nu undrar jag om det kan vara bråck. Hur ser det ut? hur upptäcker man det??? Har inte märkt någonting.

• cloudberry79

Det är en ganska rejäl bula antingen i ljumsken eller vid naveln, det är inget man missar. Du kanske ska kolla lite på tex mjölkallergi eller liknande.

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
  • Bliglin

Vår son har också bråck i ljumsken och tycks inte ha några problem alls av detta. Ibland åker det in igen av sig själv men ofta hänger det ute, dvs högra sidan av pungen är lite större än den andra. Våra läkare säger att det inte gör någonting alls och att det snarare är bra att ha ett "stort" bråck för då kan tarmarna åka in och ut enkelt och fastnar inte så lätt.

Vår lille skrutt ska opereras om en månad eller så, men verkar inte ha några bekymmer alls av sitt bråck nu.

• eeisor
    Svar på #39
    Ledsen att det tog lite tid med svar.

Visst är det så att tarmarna kan fastna i hålet och visst kan han få ont av bråcket. Gudarna ska veta att min lille hade rejäla smärtor. Men, samtidigt, tänk som jag gjorde i stället. Det här är en av de komplikationer där du kan hjälpa din son, genom att reponera, genom att vagga, vyssja och försöka lugna ner honom. Har han en infektion så finns det inget du kan göra, samma om han har lungproblem, måste sola eller har någon annan komplikation.
    För mig kändes det genast mycket bättre när jag började tänka så.
    Just den tanken gjorde all skillnad, att jag kan göra något för honom, istället för som i alla andra situationer där man inte kunde göra något alls, där alla reslutat berodde på medicinering.

Och får han ont, visst kommer du att klara det! Det skär i mamma-hjärtat som bara den, har själv suttit med sonen och tårarna har trillat eftersom han haft så ont, men man orkar.
    Man orkar för att man måste och för att man vet att det finns ett slut, att en dag snart så kommer operationen och då är det bara någon dags eftervärk, sen är det över.

När det gäller att bråcket fastnar, det märker du ganska direkt när du försöker trycka tillbaka om det inte går. Det är farligt när bråck fastnar, något annat ska jag inte säga, men samtidigt så har vi en bra sjukvård i Sverige, så försök att inte oroa dig för mycket. Så länge ni är på Neo har du dessutom personal som hjälper till så att det knappast fastnar.
    Kokosen86 skrev 2008-06-21 11:31:46 följande:
    Svar på #35Ja, att det ska fastna tarmar i hålet som nån skrev om...Eller bara att han ska ha ONT överhuvudtaget, det är det värsta.Och om man nu ska vänta med operationen så kommer han juh att hamna i den situationen då han får ont tillslut..Och om det behövs en akut operation så kanske man får vänta länge ändå på den mednas han bara har ont ont ont...HEMSKT!Vill inte att han ska vara med om denna smärta, tänk om han inte klarar av det..Och om han har ont så kommer inte jag klara av att hantera det..
  • Elpida

Vi måste vänta med operationen..... ca 4-5 månader. Vi har pratat med massor med läkare, alla är överens om att man ska operera, men sen har alla sin åsikt. De privata läkarna anser att man ska operera så snart som möjligt (förstås de tar ju en massa pengar 1000?+klinikkostnad), MEN de privata klinikerna har inte utrustning OM det skulle hända ngt, i så fall blir det transport till statligt sjukhus.

På det statliga sjukhuset som är jättebra, vill inte narkosläkarna ta emot bebisar som inte blivit 4-5 månader dvs 6-7 ånader måste lillen vara. Detta pga att det kan blir komplikationer med andningen. Det är jättesällsynt, men av säkerhetsskäl opereras inte bebisar om det inte är akut.

Det som är bra är att bråcket är stort så det är liten risk att det skulle fastna. Läkaren sa till oss att undvika trycka in det vi ska försöka låta det gå tillbaka med ett ljummet bad tex.

Han har jätteont och det är jobbigt att se honom, men det verkar osm om vi måste ha tålamod, vi håller på att kolla barnsjukhuset i Athen också, kanske opererar dom tidigare där....

• eeisor

Hmmm... Undrar varför det är så stor skillnad på narkos när man opererar i Grekland jämfört med Sverige? Det borde vara samma?

• Elpida

Rosiee

håller med helt!! tror faktskt att det har med rättssystemet att göra, om nåt händer så stäms läkaren, rättegång, o hela köret...
    Kan inte hitta nån annan anledning, jo pengar.. hostar man upp en summa är nog inte op omöjligt.
    Likadant vid förlossning av prematur, här alltd snitt, för stor påfrestning för barnet vanligt, i Sverige säger dom tvärtom.....
    ibland undrar jag om vi verkligen är i Europa....

• Bliglin

Här i Belgien (för att blanda in ytterligare ett land ) så vill de inte operera innan bebisen väger 3-4 kilo just pga narkosen. Så jag antar att "vanliga" nyfödda opereras ganska snart efter födseln.

Dock vill de inte vänta för länge, dvs helst max tills bebisen är 5-6 månader för sedan så finns en risk att bråcket börjar växa igen och att hålet blir trängre.

Tja, så resonerar de här. Vi hoppas få operation om en månad innan vi åker på semester i augusti, annars blir det i september för vår lille skrutts del.

Låter himla jobbigt att din bebis har ont Elpida.

Svar på tråden Vanligt med bråck hos prematurer?