• Hemliga 72an

Vi som är FÖR homo adoption!

Jag tycker att homopar ska ha lika mycket rätt att adoptera som heteropar!
    Dom är medvetna om sitt val och i vissa fall mer noggranna om barnens omgivning än hetero är!
    Vill höra varför ni är för.

Sådana som är mot kan klicka ut med en gång!

• Svar på tråden Vi som är FÖR homo adoption!
  • VNmamma

"Jag tror att verkligheten fortfarande är att homosexuella som adoptiv/familjehemsföräldrar ännu inte är SÅ accepterat som vissa vill framhålla."

Akta så att du inte blir anmäld för homofobi när du dundrar på så där! :)

snöstjärna71 skrev 2008-06-10 13:22:41 följande:
    Jag blir inte förvånad faktiskt. Jag tror att verkligheten fortfarande är att homosexuella som adoptiv/familjehemsföräldrar ännu inte är SÅ accepterat som vissa vill framhålla. Trots att ett homopar säkert skulle kunna vara ett jättebra familjehem för ett barn. Vi kan tycka vad vi vill om det och vi kan visa att vi inte behandlar homosexuella och deras familjer på nåt annorlunda sätt en heterosexuella, men vi kan inte förändra verkligheten över en natt.
  • lunkentuss
    snöstjärna71 skrev 2008-06-10 12:32:35 följande:
    Men varför ska barnen få ytterligare en sak att "stå till svars för"? På vilket sätt är det positivt för barnet? Räcker det inte med adoptionen och vad det kan innebära för barnet?Du skriver att ju fler homosexuella som får adoptera, desto mer accepterat blir det. Men är det kul för barn att vara ett "medel" för att göra adoption av homosexuella mer accepterat?Jag tycker det är positivt att många här är positiva till homosexuella som föräldrar, men jag tycker det är trist att konsekvenserna för barnet bara viftas bort.
    Vilka konsekvenser? Att barnet får ett tryggt hem med två vuxna som älskar den? Man ska inte låta homosexuella adoptera bara för att dom är homo, och inte heller neka dom pga av att dom är homo. Dom ska få adoptera för att dom är vilka som helst som vill ta emot ett barn. Varför göra skillnad på folk?
  • lunkentuss
    snöstjärna71 skrev 2008-06-10 12:47:46 följande:
    För det första kan även homosexuella vara både rödhåriga, tjocka, svarta och ensamstående.För det andra skulle jag vilja påstå att föräldrar med något av det du räknar upp inte "bryter mot normen" på samma sätt som en homofamilj.För det tredje säger jag inte att homosexuella aldrig någonsin skulle få adoptera, men jag tycker det är lite oseriöst att bara säga "ja, ja, ja" och inte fundera på vad en adoption egentligen innebär och vad olika familjetyper kan innebära för barnet.
    Man kan ju tänka sig att det är pga av sånna som du som gör att barnen får en extra sak att hävda sig emot. Sånna som du som lär ut att homosexualitet är "fel" och onormalt. Om du lär dina generationer vidare att homosexuella par är lika bra och normalt som att vara hetero elr singelförälder, så kommer ingen heller ifrågasätta det adopterade barnet.
  • elocin

Jag är för! Jag tror inte att sexuella preferenser påverkar förmågan att vara förälder.

• elocin
    snöstjärna71 skrev 2008-06-10 13:22:41 följande:
    Jag blir inte förvånad faktiskt. Jag tror att verkligheten fortfarande är att homosexuella som adoptiv/familjehemsföräldrar ännu inte är SÅ accepterat som vissa vill framhålla. Trots att ett homopar säkert skulle kunna vara ett jättebra familjehem för ett barn. Vi kan tycka vad vi vill om det och vi kan visa att vi inte behandlar homosexuella och deras familjer på nåt annorlunda sätt en heterosexuella, men vi kan inte förändra verkligheten över en natt.
    Den här diskussionen har varit igång de senaste 20 åren och förmodligen ännu längre så samhället har redan skyndat långsamt.
  • snöstjärna71
    himmelsflickan skrev 2008-06-10 21:23:40 följande:
    Man kan ju tänka sig att det är pga av sånna som du som gör att barnen får en extra sak att hävda sig emot. Sånna som du som lär ut att homosexualitet är "fel" och onormalt. Om du lär dina generationer vidare att homosexuella par är lika bra och normalt som att vara hetero elr singelförälder, så kommer ingen heller ifrågasätta det adopterade barnet.
    Jag vore tacksam om du slutade anklaga mig för att lära ut att homosexualitet är fel, för det har jag aldrig sagt att jag tycker.

Jag kommer absolut att lära mina kommande generationer att familjer kan se ut på olka sätt, och att ingen sort är bättre eller sämre än den andra. Men jag tror du har lite väl höga tankar om min förmåga att ändra världen om du tror att i och med att jag gör det kommer "ingen att ifrågasätta det adopterade barnet heller".

Det är en sak hur man VILL att samhälelt ska se ut och en annan sak hur samhället FAKTISKT ser ut idag. Att blunda för det är bara naivt. Att dessutom ta lätt på detta och inte ens fundera över vilka konsekvenser detta har för barn som placeras i olika typer av familjer är nonchalant mot barnet anser jag.

Jag tycker det är fel att stjäla. Jag kommer att lära mina barn att det är fel att stjäla. Samtidigt vet jag ju tyvärr att stöld trots deet förekommer. Därför lämnar jag inte nycklarna i bilen när jag går och handlar utan jag låser bilen och tar med mina värdesaker.
  • lunkentuss
    snöstjärna71 skrev 2008-06-11 16:44:42 följande:
    Jag vore tacksam om du slutade anklaga mig för att lära ut att homosexualitet är fel, för det har jag aldrig sagt att jag tycker. Jag kommer absolut att lära mina kommande generationer att familjer kan se ut på olka sätt, och att ingen sort är bättre eller sämre än den andra. Men jag tror du har lite väl höga tankar om min förmåga att ändra världen om du tror att i och med att jag gör det kommer "ingen att ifrågasätta det adopterade barnet heller". Det är en sak hur man VILL att samhälelt ska se ut och en annan sak hur samhället FAKTISKT ser ut idag. Att blunda för det är bara naivt. Att dessutom ta lätt på detta och inte ens fundera över vilka konsekvenser detta har för barn som placeras i olika typer av familjer är nonchalant mot barnet anser jag.Jag tycker det är fel att stjäla. Jag kommer att lära mina barn att det är fel att stjäla. Samtidigt vet jag ju tyvärr att stöld trots deet förekommer. Därför lämnar jag inte nycklarna i bilen när jag går och handlar utan jag låser bilen och tar med mina värdesaker.
    Så du tycker att homosexuella ska få adoptera alltså? Ja, IDAG ser världen ut som den gör, men om man försöker få folk att ändra uppfattning så kommer det en dag bli accepterat. Är det inte värt att kämpa för?
  • snöstjärna71
    himmelsflickan skrev 2008-06-11 20:45:27 följande:
    Så du tycker att homosexuella ska få adoptera alltså? Ja, IDAG ser världen ut som den gör, men om man försöker få folk att ändra uppfattning så kommer det en dag bli accepterat. Är det inte värt att kämpa för?
    Jag har inget principiellt emot att homosexuella adopterar. Men jag är tveksam till om samhället är moget för det i dagsläget. Jag anser vidare att det är viktigt att lyssna på vad de adopterade själva tycker i den här frågan.

Självklart är det bra att försöka få folk att ändra uppfattning (om du med det menar att få bort homofobi och diskriminering av homosexuella). Men jag tycker att det är oerhört korkat att försöka få bort homofobin genom att ta hit föräldralösa barn, placera dem i homofamiljer och säga "huvudsaken är att du får kärlek och skulle du nån gång få problem för att dina föräldrar är homosexuella så är det ju bara att stå upp för dem vetdu". Det riskerar väl snarast att skapa mer homofobi om det sen visar sig att vissa av de här barnen faktiskt HAR haft det jobbigt i perioder på grund av samhällets attityder till deras homosexuella föräldrar. Då får ju homofoberna vatten på sin kvarn typ "se där, det blir bara problem när de ska ha barn, inte konstigt, bögar kan ju inte vara farsor". Nej, bättre att låta samhället ändras först och SEN adoption till homosexuella.

Att homosexuella skaffar barn på biologisk väg har jag inga problem med.
  • lunkentuss
    snöstjärna71 skrev 2008-06-11 21:50:36 följande:
    Jag har inget principiellt emot att homosexuella adopterar. Men jag är tveksam till om samhället är moget för det i dagsläget. Jag anser vidare att det är viktigt att lyssna på vad de adopterade själva tycker i den här frågan. Självklart är det bra att försöka få folk att ändra uppfattning (om du med det menar att få bort homofobi och diskriminering av homosexuella). Men jag tycker att det är oerhört korkat att försöka få bort homofobin genom att ta hit föräldralösa barn, placera dem i homofamiljer och säga "huvudsaken är att du får kärlek och skulle du nån gång få problem för att dina föräldrar är homosexuella så är det ju bara att stå upp för dem vetdu". Det riskerar väl snarast att skapa mer homofobi om det sen visar sig att vissa av de här barnen faktiskt HAR haft det jobbigt i perioder på grund av samhällets attityder till deras homosexuella föräldrar. Då får ju homofoberna vatten på sin kvarn typ "se där, det blir bara problem när de ska ha barn, inte konstigt, bögar kan ju inte vara farsor". Nej, bättre att låta samhället ändras först och SEN adoption till homosexuella.Att homosexuella skaffar barn på biologisk väg har jag inga problem med.
    Jag har aldrig sagt (inte menat iaf) att man ska låta "dom" adoptera på för att vänja samhället, utan som du säger.. ändra samhällets syn på det först. Men ju mer du (och andra med din åsikt) maler på om hur synd det är om barn till homosexuella pga av samhället så brer du ju bara på mer om hur dåligt det är.
  • snöstjärna71
    himmelsflickan skrev 2008-06-11 21:54:56 följande:
    Jag har aldrig sagt (inte menat iaf) att man ska låta "dom" adoptera på för att vänja samhället, utan som du säger.. ändra samhällets syn på det först. Men ju mer du (och andra med din åsikt) maler på om hur synd det är om barn till homosexuella pga av samhället så brer du ju bara på mer om hur dåligt det är.
    I så fall tillhör du undantagen, för de flesta som skriver "ja till homoadoptioner" verkar inte se några som helst problem och de tycker det är hemskt att det fortfarande inte kommit hit nåt barn till homofamilj.

Jag malde inte på, jag svarade nån som frågade om det finns en enda bra anledning till att vara emot. Men du kanske tycker att man inte ens får prata om såna här saker för då brer man bara på om hur dåligt det är, alltså bara den ena sidan ska få komma till tals.
  • lunkentuss
    snöstjärna71 skrev 2008-06-11 22:07:52 följande:
    I så fall tillhör du undantagen, för de flesta som skriver "ja till homoadoptioner" verkar inte se några som helst problem och de tycker det är hemskt att det fortfarande inte kommit hit nåt barn till homofamilj. Jag malde inte på, jag svarade nån som frågade om det finns en enda bra anledning till att vara emot. Men du kanske tycker att man inte ens får prata om såna här saker för då brer man bara på om hur dåligt det är, alltså bara den ena sidan ska få komma till tals.
    Man ska se problemen, men försöka motverka dom.. Vilket jag inte tycker du gör me det sättet du skiver på.
  • Author7

Jag är också för att homosexuella ska få adoptera. Jag tycker att kritterna för att om man ska kunna adoptera barn ska ligga på ansvar och omtanke de blivande föräldrarna ska ge barnet. Sexuell läggning spelar absolut ingen roll. 

• Aniiee
    Author7 skrev 2015-11-30 23:04:37 följande:

Jag är också för att homosexuella ska få adoptera. Jag tycker att kritterna för att om man ska kunna adoptera barn ska ligga på ansvar och omtanke de blivande föräldrarna ska ge barnet. Sexuell läggning spelar absolut ingen roll. 

Grattis till veckans trådlyft `=)
    Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Litet My

Homosexuella får väl adoptera? Däremot är det många adoptionsländer som inte går med på det om jag fattat det rätt.

• Litet My
    Litet My skrev 2016-01-15 00:55:54 följande:

Homosexuella får väl adoptera? Däremot är det många adoptionsländer som inte går med på det om jag fattat det rätt.

Samt att Sverige/adoptionscentrum inte samarbetar med de länder som godkänner homoadoption. Btw, jag bor ganska nära ett homosexuellt par (män) som adopterat ett svenskt barn.
  • En god vän

Man skall inte göra skillnad på människors olika sexualiteter, det är det enkla svaret.

• Ginza0
    En god vän skrev 2016-01-15 02:14:05 följande:

Man skall inte göra skillnad på människors olika sexualiteter, det är det enkla svaret.

Det finns det naturliga, en man och en kvinna.
    Det är viktigt att stå upp och på alla sätt motarbeta att sexuella avvikare ska få mer plats i samhället.
    Homosexuella ska inte ha barn!

• En god vän
    Ginza0 skrev 2016-01-15 07:16:29 följande:

Det finns det naturliga, en man och en kvinna.

Det är viktigt att stå upp och på alla sätt motarbeta att sexuella avvikare ska få mer plats i samhället.

Homosexuella ska inte ha barn!

Vilka hemska åsikter du bär på.
Svar på tråden Vi som är FÖR homo adoption!