himmelsflickan skrev 2008-06-08 19:17:28 följande:
Jag är FÖR....!!! Finns det ens EN bra anledning att inte tillåta det?
Jag vet inte om du tycker den här anledningen är bra: Barn som adopteras har gått igenom flera separationer och de får byta språk och kultur när de kommer hit. Under livets olika skeden ska de förhålla sig till sin historia och att de inte har biologiska band till sina föräldrar. Olika tufft för olika individer. Adopterade ser inte ut som "medelsvensson". Vissa möter rasism. Vissa får väldigt mkt frågor kring sin adoption av alla möjliga människor. Att vara adopterad är att vara lite annorlunda. Det går bra för de allra flesta adoptivbarn men de har lite mer i sin ryggsäck som de ska hantera, än de flesta andra barn.
Glädjande nog blir homosexualitet allt mer accepterat i samhället, speciellt bland de yngre generationerna. Det finns dock fortfarande homofobi och oavsett hur jag uppfostrar mina barn försvinner den inte över en natt. Att homosexuella skaffar barn har blivit väldigt mycket vanligare på senare år, men en homofamilj är fortfarande lite annorlunda.
När frågan om homosexuella utreddes i början av 2000-talet uttryckte många "barnexperter" farhågor för att det skulle kunna vara onödigt tufft för adoptivbarn att hamna i en homofamilj. Man skulle liksom vara "annorlunda på två sätt" (adopterad + två mammor eller två pappor), det skulle behöva förhålla sig till båda dessa saker genom livet. Om barnet istället hamnade hos en heterofamilj skulle det slippa ett av dessa annorlundaskap. Även de adopterade (de enda som ju verkligen kan veta hur det är att vara adopterad) uttryckte dessa farhågor och var i stor utsträckning kritiska till att homosexuella skulle godkännas som föräldrar åt internationellt adopterade.
Adoption ska alltid vara till för barnet, det får inte vara ett verktyg för att skapa jämlikhet åt en speciell grupp (t ex homosexuella). I dag är det "brist" på barn som kan adopteras. Det är alltså INTE så att barn blir kvar på barnhem eller blir gatubarn för att homosexuella inte får adoptera.
Så om man försöker tänka bort de vuxnas barnlängtan och bara tittar på barnets situation kan man fundera på vad som är enklast för barnet; en heterofamilj eller en homofamilj. Homosexuella är naturligtvis inte sämre föräldrar än heterosexuella, men en uppväxt är mer än bara det som händer inom familjen.
Nu var detta en tråd för "oss som är FÖR homoadoption" men eftersom du frågade om det fanns en enda bra anledning till att inte tillåta det, ville jag bara visa att all tveksamhet till homoadoptioner inte behöver handla om homofobi eller att man på nåt sätt tror att förmågan att vara förälder har med sexuell läggning att göra. Det kan handla om funderingar om vad som är enklast för barnet också och om att samhället helt enkelt inte är moget för homosexuella som föräldrar till internationellt adopterade än.