• Hemliga 72an

Vi som är FÖR homo adoption!

Jag tycker att homopar ska ha lika mycket rätt att adoptera som heteropar!
    Dom är medvetna om sitt val och i vissa fall mer noggranna om barnens omgivning än hetero är!
    Vill höra varför ni är för.

Sådana som är mot kan klicka ut med en gång!

• Svar på tråden Vi som är FÖR homo adoption!
  • mammajoanna
    snöstjärna71 skrev 2008-06-06 14:46:49 följande:
    Fast det där sista tycker jag i alla fall är knäppt. Nu tror du inte att de skulle bli mobbade, men om du trodde det skulle du ÄNDÅ tyckt att homosexuella skulle få adoptera för att man inte ska låta mobbare styra samhället. Klart man inte ska låta mobbare styra samhället, men är den principen viktigare för dig än att adoptivbarn har det bra? Jag menar, de som adopteras har redan varit med om mycket, separationer, ryckas upp från sina rötter osv. Då vill man väl att de ska få de bästa förutsättningar när de kommer hit. Då kan det väl inte vara rätt att placera dem hos en familj där de löper ökad risk för mobbning. Det vore ju elakt mot barnen.
    okej! Om du tycker jag är knäpp så ändrar jag nu min åsikt. Du vara chef! =)
  • Vinbärssaft

Men - vad är det för mening med att starta en diskussion på ett DEBATTforum, om bara dom som håller med får svara..? Så verkar i och för sig tanken ofta vara, men du är nog den första jag sett som säger det rakt ut...

• Hemliga 72an
    Vinbärssaft skrev 2008-06-06 17:41:40 följande:
    Men - vad är det för mening med att starta en diskussion på ett DEBATTforum, om bara dom som håller med får svara..? Så verkar i och för sig tanken ofta vara, men du är nog den första jag sett som säger det rakt ut...
    Finns en länk för dom som är emot men här skriver bara vi som är för!
  • lunkentuss

Jag är FÖR....!!! Finns det ens EN bra anledning att inte tillåta det?

• Hemliga 72an
    himmelsflickan skrev 2008-06-08 19:17:28 följande:
    Nej absolut inte!
  • lunkentuss

Ja men att deras sexuella läggning skulle spela nån roll... Herregud, haha! Som att man inte skulle få adoptera för att man tänder på exempelvis hårig bringa på män elr stor rumpa på tjejer SPELA ROLL liksom =)

• Hemliga 72an
    himmelsflickan skrev 2008-06-08 19:27:00 följande:
    Ja men att deras sexuella läggning skulle spela nån roll... Herregud, haha! Som att man inte skulle få adoptera för att man tänder på exempelvis hårig bringa på män elr stor rumpa på tjejer SPELA ROLL liksom =)
    Många hänger upp sig på småsaker! Blir så förbannad ibland när man läser inlägg från sådana inskränkta personer!
  • snöstjärna71
    himmelsflickan skrev 2008-06-08 19:17:28 följande:
    Jag vet inte om du tycker den här anledningen är bra: Barn som adopteras har gått igenom flera separationer och de får byta språk och kultur när de kommer hit. Under livets olika skeden ska de förhålla sig till sin historia och att de inte har biologiska band till sina föräldrar. Olika tufft för olika individer. Adopterade ser inte ut som "medelsvensson". Vissa möter rasism. Vissa får väldigt mkt frågor kring sin adoption av alla möjliga människor. Att vara adopterad är att vara lite annorlunda. Det går bra för de allra flesta adoptivbarn men de har lite mer i sin ryggsäck som de ska hantera, än de flesta andra barn.

Glädjande nog blir homosexualitet allt mer accepterat i samhället, speciellt bland de yngre generationerna. Det finns dock fortfarande homofobi och oavsett hur jag uppfostrar mina barn försvinner den inte över en natt. Att homosexuella skaffar barn har blivit väldigt mycket vanligare på senare år, men en homofamilj är fortfarande lite annorlunda.

När frågan om homosexuella utreddes i början av 2000-talet uttryckte många "barnexperter" farhågor för att det skulle kunna vara onödigt tufft för adoptivbarn att hamna i en homofamilj. Man skulle liksom vara "annorlunda på två sätt" (adopterad + två mammor eller två pappor), det skulle behöva förhålla sig till båda dessa saker genom livet. Om barnet istället hamnade hos en heterofamilj skulle det slippa ett av dessa annorlundaskap. Även de adopterade (de enda som ju verkligen kan veta hur det är att vara adopterad) uttryckte dessa farhågor och var i stor utsträckning kritiska till att homosexuella skulle godkännas som föräldrar åt internationellt adopterade.

Adoption ska alltid vara till för barnet, det får inte vara ett verktyg för att skapa jämlikhet åt en speciell grupp (t ex homosexuella). I dag är det "brist" på barn som kan adopteras. Det är alltså INTE så att barn blir kvar på barnhem eller blir gatubarn för att homosexuella inte får adoptera.

Så om man försöker tänka bort de vuxnas barnlängtan och bara tittar på barnets situation kan man fundera på vad som är enklast för barnet; en heterofamilj eller en homofamilj. Homosexuella är naturligtvis inte sämre föräldrar än heterosexuella, men en uppväxt är mer än bara det som händer inom familjen.

Nu var detta en tråd för "oss som är FÖR homoadoption" men eftersom du frågade om det fanns en enda bra anledning till att inte tillåta det, ville jag bara visa att all tveksamhet till homoadoptioner inte behöver handla om homofobi eller att man på nåt sätt tror att förmågan att vara förälder har med sexuell läggning att göra. Det kan handla om funderingar om vad som är enklast för barnet också och om att samhället helt enkelt inte är moget för homosexuella som föräldrar till internationellt adopterade än.
  • lunkentuss

Nej jag tycker inte att det är något bra argument. Den som växer upp med homoföräldrar anser att det är helt naturligt och kommer antagligen kunna stå till svars om någon ifrågasätter det. Ju fler homosexuella som får adoptera, ju mer accepterat kommer det bli i samhället. Nu är folk bara rädda för det annorlunda och det är fel!

• susannemalmö

Det är ju bara löjligt att tro att kärnfamiljen skulle vara det bästa för alla barn. Jag är emot kärnfamiljen som norm, den förstör så otroligt mycket för barn som lever i familjer som ser ut på andra sätt.
    Och att homosexuella sla ha samma möjlighetet att adoptera som hetrosexuella borde vara en självklarhet, tyvärr är det ju inte så, det borde verkligen sättas större press på adoptionsbyråerna att hitta ställen i andra länder som är villiga att adoptera bort barn till homosexuella, innan man tar tag id et så blir ju lagen som sägar att homosexuella ska få adoptera otroligt urholkad.

Svar på tråden Vi som är FÖR homo adoption!