• Twinkiie

Igångsättning på "beställning?"

Någon som vet om man kan få bli ingångsatt utan att ha fött barn tidigare eller haft speciella grav. komplikationer?
    Är vettskrämd över allt omkring förlossningen. Vill helst inte va ensam hemma, känns som om man väntar på dommedagen fast de e egentligen är tvärtom. Så rädd att inte få tag på sambon eller mamma när det är dags och att inte hinna hit eller dit, min dröm vore att få en tid för igångsättning så jag kan förbereda mig och dom kan berätta vad som händer och varför.. Får panik när jag får ont och lyssnar inte, bra start på en förlossning?. I vilket fall, går det??
    Har pratat mycket med min BM om min rädsla men de enda hon typ frågar är om jag vill bada eller ha akupunktur tex, hon ignorerar liksom hela grejen när jag frågar. Mår skit dåligt o kan inte sova på nätterna längre.. Hon verkar tro att jag är stålkvinnan eller något. Har aldrig ringt dit o frågat något under hela graviditeten osv, men sen när jag väl frågar, vad får man - jo hon byter samtalsämne.. Och då undrar jag ju ännu mera...  Är det en extra kostnad för sjukhuset? Omständigt? Sämre för bebisen? Eller vad är det frågan om? Någon som blivit igångsatt eller ska bli, varför fick ni det? Måste man ha komplikationer??

//Frågetecknet

• Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"
  • Twinkiie
    jesslin skrev 2008-05-16 15:59:19 följande:
    En doula är en som är med som stöd på förlossningen.att få en igångsättning utan andra besvär kan vara svårt. men i vissa landsting kan man få av humanitära skäl. Om bm är ovillig kan du ju alltid ringa och förklara din svåra rädsla för specmvc och se vad de säger. Hon på barnmorskorna senast fick igångsättning p g a förlossningrädsla men det var ju andra barnet. Jag fick igångsättning på BFdagen med Sofia p g a humanitära skäl men för att jag hade svår foglossning och ryggvärk. det har jag nu med men har en bm som tar mig på allvar så jag ska träffa mvcläkaren 2/6, hon som beslutar om remiss till specmvc. men bm trodde inte det skulle vara någar problem eftersom de inte nekade innan så.Jag är inte rädd för att föda utan ser det som en befrielse.
     Men jag har också foglossning som fan och e sjukskriven pga av en skada i ryggen som gör att den krampar och låser sig (flög av min häst illa i höstas, och var med i en bilkrash 14/2 som gjorde att skadan drogs upp) men hon har inte sagt nåt om det.. kan ha så ont så jag kräks ibland o det vet hon det med. Men de enda hon hade o säga var att jag kunde börja ta ut mamma pengar om jag hade velat.. sen vecka 32.. men de sa hon inte innan (började jobba igen i v31 efter olyckan) och var jätte lessen då min rygg och kropp inte klarade av jobbet men jag kunde inte va utan pengarna.. DÅ sa hon inget.. nu var de de enda hon sa.. o nu spelar de ju ingen ´roll
  • Twinkiie
    jagarhosdigigen skrev 2008-05-16 16:02:57 följande:
    Enda garantien som jag kan se det är att du vet vilken dag du ska föda? :)
     Men e ju inte ute efter några garantier.. vore ju rätt omöjligt..
  • corrob

jag tror det är ganska svårt att få igångsättning med första barnet. kanske lättare om man gått över tiden att kräva igångsättning men har hört att de inte vill sätta igång en förlossning om det inte är pga överburenhet el liknande.

• jesslin
    Twinkiie skrev 2008-05-16 16:04:37 följande:
     Men jag har också foglossning som fan och e sjukskriven pga av en skada i ryggen som gör att den krampar och låser sig (flög av min häst illa i höstas, och var med i en bilkrash 14/2 som gjorde att skadan drogs upp) men hon har inte sagt nåt om det.. kan ha så ont så jag kräks ibland o det vet hon det med. Men de enda hon hade o säga var att jag kunde börja ta ut mamma pengar om jag hade velat.. sen vecka 32.. men de sa hon inte innan (började jobba igen i v31 efter olyckan) och var jätte lessen då min rygg och kropp inte klarade av jobbet men jag kunde inte va utan pengarna.. DÅ sa hon inget.. nu var de de enda hon sa.. o nu spelar de ju ingen ´roll
    men då tycker jag du tar kotakt direkt med specmvc och förklarar hur din bm är och hur du har det. Låter verkligen sjukt att hon säger så.
    Lilltjejen Sofia fröken busan nummer ett, mintjejen v 35
  • Twinkiie
    corrob skrev 2008-05-16 16:08:05 följande:
    jag tror det är ganska svårt att få igångsättning med första barnet. kanske lättare om man gått över tiden att kräva igångsättning men har hört att de inte vill sätta igång en förlossning om det inte är pga överburenhet el liknande.
    OKej okej...
  • jesslin
    corrob skrev 2008-05-16 16:08:05 följande:
    Jag fick som sagt med första.
  • jesslin

Glömde ju, kravet var att jag var mogen där vid bf, tack och lov hade jag öppnat mig 2 cm och tappen var 2 cm.

• Wren

ring till att börja med en annan barnmorska! din verkar inte veta vad hon jobbar med, skulle inte lita på henne för 5 öre.

ring spec-mödravården och prata med dem och hör vad de har att säga. ring även förlossningen och prata med dem. vi är bara vanligt folk på ett internetforum.

• Wren

i din sits skulle jag även fundera på att anmäla barnmorskan din till HSAN, eller annan lämplig instans. kanske börja med hennes chef.

• Twinkiie
    Wren skrev 2008-05-16 16:13:32 följande:
    ring till att börja med en annan barnmorska! din verkar inte veta vad hon jobbar med, skulle inte lita på henne för 5 öre.ring spec-mödravården och prata med dem och hör vad de har att säga. ring även förlossningen och prata med dem. vi är bara vanligt folk på ett internetforum.
     Jo, mamma tror att hennes "frånvaro med stöd o information" gjort att jag fått ännu mera kontrollbehov över allt som rör förlossningen.. Kan nog stämma .. men mamma vet ju
    även hur jag är när de gäller stress o sjukhus..

Ska ringa o prata med förlossningen eller spec mvc imorn, får s evart dom kopplar mig... Kanske skulle de hjälpa att bara prata med någon det vet jag ju inte!
    Joo klaga tänker jag göra iaf, vet inte ens vad min BM heter.. Så nära henne är jag.. Men vet att fler tycker MVC där e dålig, så är ju inte ensam om det iaf..
Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"