• Twinkiie

Igångsättning på "beställning?"

Någon som vet om man kan få bli ingångsatt utan att ha fött barn tidigare eller haft speciella grav. komplikationer?
    Är vettskrämd över allt omkring förlossningen. Vill helst inte va ensam hemma, känns som om man väntar på dommedagen fast de e egentligen är tvärtom. Så rädd att inte få tag på sambon eller mamma när det är dags och att inte hinna hit eller dit, min dröm vore att få en tid för igångsättning så jag kan förbereda mig och dom kan berätta vad som händer och varför.. Får panik när jag får ont och lyssnar inte, bra start på en förlossning?. I vilket fall, går det??
    Har pratat mycket med min BM om min rädsla men de enda hon typ frågar är om jag vill bada eller ha akupunktur tex, hon ignorerar liksom hela grejen när jag frågar. Mår skit dåligt o kan inte sova på nätterna längre.. Hon verkar tro att jag är stålkvinnan eller något. Har aldrig ringt dit o frågat något under hela graviditeten osv, men sen när jag väl frågar, vad får man - jo hon byter samtalsämne.. Och då undrar jag ju ännu mera...  Är det en extra kostnad för sjukhuset? Omständigt? Sämre för bebisen? Eller vad är det frågan om? Någon som blivit igångsatt eller ska bli, varför fick ni det? Måste man ha komplikationer??

//Frågetecknet

• Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"
  • Ännuenprick

En doula då? Skulle det hjälpa?

• jagarhosdigigen

Jag ville också bli igångsatt :)
    Men jag är glad att jag inte vart det..faktiskt..
    För att låta det gå i den takt det ska så kroppen är redo är bäst tror jag, i alla avseenden.

• Twinkiie
    Ännuenprick skrev 2008-05-16 15:48:12 följande:
    En doula då? Skulle det hjälpa?
      En vadå??
  • Twinkiie
    jagarhosdigigen skrev 2008-05-16 15:50:09 följande:
    Jag ville också bli igångsatt :)Men jag är glad att jag inte vart det..faktiskt..För att låta det gå i den takt det ska så kroppen är redo är bäst tror jag, i alla avseenden.
     Okej, jo de är de nog. Men tror jag kan förvärra allt då jag lätt får panik/hamnar i chock o inte lyssnar o brukar göra de hela så mycke värre.. o väl då är de inget jag kan göra åt...
  • jagarhosdigigen

Äh du hinner :)
    Mina värkar höll på ett dygn o fem minuter innan hon kom ut :)
    O värkarna dör du inte av, jag lovar.
    Jag klarade mej själv.
    Väckte inte ens sambon när det satte igång förns på morgonen :)

O jag är förstföderska.

Försök ta det som det kommer istället.

Sen är det inte bra för bebisen o "hetsas" ut om det inte är nödvändigt.

• jagarhosdigigen

Stå på dej som fan i alla lägen.
    Det är ett grundtips från mej.

Jag hade jätteojämna värkar o dom sa "Nej du ska inte komma in" o jag sa bara "Det bestämmer inte ni, jag kommer nu" ungefär.

O sen så va jag öppen 6 cm när jag kom in :) så..
    Stå på dej o lita på din kropp, du kommer känna när du inte står ut hemma mer.

O din sambo hinner hem så länge han inte är på andra sidan jorden :)

• jesslin
    Twinkiie skrev 2008-05-16 15:50:49 följande:
      En vadå??
    En doula är en som är med som stöd på förlossningen.

att få en igångsättning utan andra besvär kan vara svårt. men i vissa landsting kan man få av humanitära skäl. Om bm är ovillig kan du ju alltid ringa och förklara din svåra rädsla för specmvc och se vad de säger. Hon på barnmorskorna senast fick igångsättning p g a förlossningrädsla men det var ju andra barnet.

Jag fick igångsättning på BFdagen med Sofia p g a humanitära skäl men för att jag hade svår foglossning och ryggvärk. det har jag nu med men har en bm som tar mig på allvar så jag ska träffa mvcläkaren 2/6, hon som beslutar om remiss till specmvc. men bm trodde inte det skulle vara någar problem eftersom de inte nekade innan så.
    Jag är inte rädd för att föda utan ser det som en befrielse.
    Lilltjejen Sofia fröken busan nummer ett, mintjejen v 35
  • Twinkiie

Ja de gör han säkert!! De e egentligen inte de som är problemet utan jag själv.. Förra gången jag var på sjukhuset o gjorde ul så tog de bltr på mej o de låg på 90/70, bara för själva grejjen att jag var på ett sjukhus, hela jag stressar upp mej o blir svimfärdig o jag vet inte varför... Asså jag pallar inte sånt!! o sen allt omkring som bara SKA funka men som inte går att "funka i förväg".. skrämmer skiten ur mej..

Låter knäppt o säkert knäppare när ja sj jobba som uska :D men då på ett lugnare ställe, ÄB asså :D inge sjukhus här inte :D

• jagarhosdigigen

Okej, men du, även om du blir igångsatt så finns inga garantier för nånting,
    Bättre isåfall om du INTE blir igångsatt.
    Säkrare.

• jagarhosdigigen

Enda garantien som jag kan se det är att du vet vilken dag du ska föda? :)

Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"